رونمایی از توربو ژنراتور جدید رولز رویس

رولزرویس  به تازگی از یک توربو ژنراتور جدید برای پشتیبانی از پروازهای هیبریدی الکتریکی رونمایی کرده است.

به گزارش تکناک،  این شرکت سازنده موتورهای هوایی بریتانیا اعلام کرده است که ابتدا از سوخت های هوانوردی پایدار (SAF) برای این ژنراتور استفاده خواهد کرد و در آینده، زمانی که سوخت هیدروژن به طور گسترده در دسترس قرار گیرد، از سوخت هیدروژنی استفاده خواهد کرد.

این شرکت مستقر در دربی به سختی در تلاش است تا نیازهای جدید صنعت هوافضا را برآورده کند و با توجه به مسئله انتشار کربن، در حال تلاش برای انتقال به موتورهای پایدارتر است. موتورهای الکتریکی و هیبریدی نقش کلیدی در این زمینه ایفا خواهند کرد.

رولز رویس همچنین در حال کار بر روی بزرگترین موتور جهان است و تمرکز خود را بر روی توسعه فناوری برای تامین انرژی پرواز در آینده قرار داده است،چراکه سوخت های فسیلی دیگر به عنوان گزینه ای معتبر در نظر گرفته نمی شوند.

قبلاً، برای شما درباره فناوری توربوژنراتور شرکت رولز رویس که قادر است پروازهای کم آلاینده را ممکن سازد گزارش داده بودیم. این شرکت سازنده برای رونمایی از فناوری جدید خود، نمایشگاه هوایی پاریس را در این هفته انتخاب کرده است.

 توربو ژنراتور رولزرویس

در سال گذشته، شرکت رولزرویس اعلام کرد که یک طراحی کاملاً یکپارچه را برای توربو ژنراتور توسعه داده است. این طراحی به این معنی است که توربین گاز، ژنراتور و قطعات الکترونیکی در یک موتور فشرده و سبک ترکیب شده‌اند.

پیشرفت‌های حاصل در زمینه سوخت‌های هوانوردی پایدار (SAF) به شرکت رولزرویس اجازه می‌دهد تا موتورهایی با آلایندگی کربن کم راه‌اندازی کند و در صورت توسعه فناوری مربوطه، برنامه‌هایی برای تغییر به سوخت هیدروژن را نیز در نظر بگیرد.

این ژنراتور قابل استفاده برای تامین انرژی مستقیم به پروانه‌ها یا شارژ باتری‌های داخلی است. در صورت نیاز، اپراتورهای پرواز می‌توانند بین باتری‌ها و ژنراتور سوئیچ کنند، که این امکان را برای افزایش برد هواپیما فراهم می‌کند.

از آنجایی که بخشی از بودجه مورد نیاز برای توربوژنراتور از سوی وزارت امور اقتصادی و اقلیم آلمان تأمین می‌شود، شرکت رولزرویس موتور را در مراکز خود در داهلویتز، نزدیک به برلین و مجارستان آزمایش می‌کند.

نگاه به بازار تحرک هوایی پیشرفته( AAM)

یکی از دلایل اصلی انتقال مرکز آزمایش توربوژنراتور خود به خارج از دربی در بریتانیا، مکان گیگافکتوری آن برای باتری‌های الکتریکی است. رولز رویس قصد دارد این باتری‌ها را در خودروها و همچنین هواپیماهای آینده استفاده کند.

همچنین، این شرکت به بازار تحرک هوایی پیشرفته (AAM) توجه کرده است، که شامل هواپیماهای برخاست و فرود عمودی الکتریکی (eVTOL) است. این نوع هواپیماها به عنوان راه حلی برای تراکم شهری و پروازهای منطقه‌ای معرفی می‌شوند.

رولز رویس در حال حاضر درحال ساخت مجموعه ای از پیشرانه های الکتریکی خود است و هدف آن تامین انرژی برای این هواپیماها است. سیستم توربوژنراتور به خوبی با نیازهای کوتاه مدت صنعت هماهنگ است و تا زمانی که نوآوری های بیشتر اجازه پرواز هواپیماهای الکتریکی را می دهد، این راه حل مناسبی است.

می توان گفت که قرار دادن موتور کوچک کاملاً جدید این شرکت که به سیستم توربوژنراتور انرژی می دهد، یک پیشرفت مهم است.

هنگام استفاده از SAF، انتظار می‌رود که توربوژنراتور دارای قدرتی بین 500 کیلووات تا 1200 کیلووات باشد که این مقدار بیشتر از توانی است که موتورهای الکتریکی در حال حاضر در eVTOL ها ارائه می‌دهند. این امر منجر به افزایش برد آنها خواهد شد.

رولزرویس با شرکت‌های سازنده eVTOL مانند Vertical Aerospace در بریستول و بازوی الکتریکی Embraer، با نام Eve، در پی ارائه فناوری نیروی محرکه همکاری کرده است.

با داشتن توربوژنراتور، این شرکت موقعیت خود را به عنوان یک ارائه دهنده راه حل قابل اعتماد در حوزه‌ در حال توسعه eVTOL تثبیت کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.