شبح سازمانی چیست؟

جف بدنار که پژوهشگر دانشگاه بریگام یانگ است و همکارش در دانشگاه ایلینویز شکارچیان شبح‌ هستند و به شکلی مشابه با چیزهایی که تاکنون شنیده‌اید، به دنبال صدا اشباح می‌گردند.

به گزارش تکناک، آن اشباح بعد از رفتن از این دنیا همچنان در نزدیکی محل کار خود حضور دارند و بر آنجا حکمرانی می‌کنند. اما آن‌ها لزوما شبح‌ (ghost : soul or spirit of a dead person or animal that can appear to the living) هایی نیستند که در هالووین می بینید.

آنها را شبح سازمانی می نامند که رهبران سابق و تحسین شده ای هستند که به نمونه های اولیه ارزش ها و هویت سازمان تبدیل می شوند که مدت ها پس از ترک آنجا،‌ همچنان نفوذ زیادی در آنجا دارند. به والت دیزنی، کوکو شانل یا استیو جابز فکر کنید. به نظر می رسد که این ارواح سازمانی معمولاً به طور منظم از محل کار قدیمی خود بازدید می کنند.

تأثیر و تجلی شبح سازمانی

بدنار که دانشیار دانشکده بازرگانی ماریوت است، گفت: ارواح سازمانی می توانند خود را به روش های مختلف نشان دهند. حضور آنها می‌تواند به شکل این باشد که افراد از خود بپرسند که آیا رهبر سابق، به کاری که انجام می‌دهم افتخار می‌کند یا ممکن است تصور کنند که اگر رهبر سابق الان حضور داشت، کارها را چگونه پیش می برد؟

این ارواح از حضور فیزیکی خود فراتر می روند، در سازمان جاودانه می شوند و از طریق یادگیری انجمنی، شیوه های تداوم یافته و حافظه جمعی به زندگی خود ادامه می دهند. این تحقیق که اخیراً در مجله آکادمی مدیریت منتشر شد، نشان داد که ارواح سازمانی می توانند برای محافظت از سازمان ها در برابر تصمیمات مخاطره آمیز، مشروعیت بخشیدن به اقدامات رهبران فعلی یا بی ارزش کردن رهبران جدید یا سایر سازمان ها خدمت کنند.

خود بدنار زمانی که در سال 2005 در دفتر مرکزی والمارت کار می‌کرد، مرتباً برخوردهای شبح‌آلود با یک روح سازمانی را تجربه می‌کرد. کارمندان دائماً به او مراجعه می کردند و داستان هایی در مورد سام والتون می گفتند. بدنار مجذوب تاثیری بود که والتون پس از گذشت 10 سال از مرگش هنوز بر شرکت داشت.

میراث ماندگار

بدنار گفت: افراد در جلسات همیشه در مورد اینکه چگونه باید سعی کنند کارها را به روشی که سام انجام می داد، صحبت می کردند. این مسئله یعنی تأثیری که یک رهبر می‌تواند حتی پس از رفتنش روی یک سازمان بگذارد، من را مجذوب خود کرد.

تحقیقات بسترن و براون نشان داد که فقط بنیانگذار سازمان نیست که می تواند به یک روح سازمانی تبدیل شود. هر رهبری که تأثیر عمیقی بر نمایش و تجسم ارزش‌های یک سازمان بگذارد، می‌تواند میراث ماندگاری از دوران تصدی خود به جا بگذارد.

در BYU، افراد تاثیر گذار گذشته مانند رئیس جمهور اسپنسر دبلیو کیمبال به ارواح سازمانی واقعا تأثیرگذاری تبدیل شده اند. در سال 1975، کیمبال سخنرانی مهمی در مورد آینده BYU ارائه کرد که از آن به عنوان آدرس قرن دوم یاد می شود. آن خطاب و سخنان کیمبال همچنان رهبران BYU را به روش های مهمی راهنمایی می کند.

لاول ادواردز، مربی فوتبال تالار مشاهیر که BYU را به قهرمانی ملی در سال 1984 هدایت کرد و توسط مربی فعلی کالانی سیتاک اغلب به عنوان مربی از او یاد می‌شود، نمونه دیگری از یک روح سازمانی در BYU است.

هنگامی که خاطره این افراد در ذهن و قلب کسانی که بخشی از یک سازمان هستند جاسازی می شود، اغلب در مصنوعات فیزیکی و اعمال نیز حفظ می شوند، مانند یک درخت تازه کاشته شده، یک پارکینگ، یک دفتر یا یک اتاق. در نتیجه، زمانی که اعضا تصور می کنند که چگونه ممکن است به یک تصمیم خاص نزدیک شوند یا اعمال یک روح را به یاد بیاورند و از آن برای تأثیرگذاری بر اقدامات خود استفاده کنند، می توانند در ذهن اعضای سازمان فعال شوند.

شناخت تأثیرات روحی

اما شکار ارواح فقط برای محققانی مانند بدنار و براون نیست. همه باید از ارواح موجود در زندگی خود و روش هایی که همچنان بر آنها تأثیر می گذارند، آگاه باشند.

بدنار گفت: کدام ارواح بیشتر در زندگی شما تأثیرگذار هستند؟ و چگونه بر طرز فکر، احساس و رفتار شما تأثیر می‌گذارند؟ برای من یکی از مهم‌ترین درس‌های رهبری از این مطالعه، اهمیت آگاهی از پویایی‌های تاریخی بود که همیشه در پس‌زمینه سازمان‌ها عمل می‌کنند. رهبران جدید باید به طور ویژه ای درباره کسانی که پیش از آن‌ها بوده‌اند آگاه باشند، زیرا آنها اکنون در حال اتخاذ تصمیماتی هستند که بر دیگران در سازمان‌ها تأثیر می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.