شناسایی یک ویروس ترکیبی که از سیستم ایمنی فرار می‌کند

در یک مطالعه جدید دانشگاه گلاسکو محققان دو ویروس تنفسی رایج  آنفولانزای A و ویروس RSV را مشاهده کردند که یک ویروس ترکیبی را تشکیل می‌دهند.

در یک مطالعه جدید که توسط مرکز تحقیقات ویروس MRC دانشگاه گلاسکو انجام شد، محققان دو ویروس تنفسی رایج  آنفولانزای A و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) را مشاهده کردند که یک ویروس ترکیبی را تشکیل می‌دهند.

به گزارش تک ناک، بر اساس بیانیه مطبوعاتی این موسسه ، محققان با استفاده از سلول‌های ریه انسان، نحوه عملکرد آنفولانزای A و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) را در هنگام تلاش برای آلوده کردن همان سلول  ریه مشاهده کردند. یافته‌های جدید نگاهی نادر از عفونت همزمان چند ویروسی در سلول‌های انسانی را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

عفونت همزمان با آنفولانزای A و RSV

10 تا 30 درصد از تمام عفونت های ویروسی تنفسی که در بین کودکان شایع است، ناشی از عفونت همزمان ناشی از چند ویروس  است. اگرچه برخی تحقیقات قبلی نشان می دهد که عفونت همزمان بر روند بیماری تأثیر نمی گذارد، برخی دیگر افزایش موارد پنومونی ویروسی را گزارش کردند، بنابراین تأثیر بالینی عفونت همزمان ویروسی هنوز ناشناخته است.

محققان در تحقیقات آزمایشگاهی خود بر روی نمونه های سلول ریه انسان دریافتند که عفونت همزمان با آنفولانزای A و RSV می تواند منجر به ظهور دو ذره ویروس ترکیبی جدید با پتانسیل دور زدن سیستم  ایمنی شود. آنها همچنین از میکروسکوپ با وضوح فوق العاده، تصویربرداری سلول زنده و توموگرافی کرایو الکترونی (Cryo-ET) برای دیدن ذرات ویروس هیبریدی که حاوی اطلاعات ژنتیکی آنفولانزای A و RSV هستند، استفاده کردند. و با استفاده از مکانیسم ورود ویروس RSV، یکی از ذرات ویروس هیبریدی موفق شد سلول های جدید را با آنفولانزای A آلوده کند و آنها را قادر به فرار از پاسخ سیستم ایمنی به ویروس کرد.

محققان فکر می‌کنند که یافته‌های جدید بینشی از فعل و انفعالات ناشناخته قبلی بین ویروس‌های تنفسی می‌دهد. این فعل و انفعالات می تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند چرا برخی از بیماران همزمان با بیش از یک ویروس، بیماری شدیدتری را تجربه می کنند و به مراقبت های پزشکی پیچیده تری نیاز دارند.

پروفسور پابلو مورسیا از مرکز تحقیقات ویروس MRC-دانشگاه گلاسکو میگوید :این یک کشف غیرمنتظره اما بسیار هیجان انگیز بود که آنچه را که ما در مورد چگونگی تشکیل ذرات ویروسی در یک سلول می دانیم به چالش می کشد.  تنها چند ویروس تنفسی میتوانند ویروس های ترکیبی را تشکیل دهند.گام های بعدی ما این است که این ویروس ها را شناسایی کنیم و  بفهمیم آیا ذرات هیبریدی در بیماران مبتلا به عفونت همزمان تشکیل شده اند یا خیر.

علیرغم شواهد فزاینده مبنی بر اینکه فعل و انفعالات بین ویروس ها تأثیر قابل توجهی بر پویایی و انتقال ویروس دارد، اکثر اطلاعاتی که دانشمندان در مورد بیولوژی ویروس ها می دانند بر اساس مطالعه جداگانه هر ویروس است.

بنابراین، مطالعه جدید برای نشان دادن اینکه تحقیقات بیشتری در مورد فرآیند عفونت همزمان ویروس مورد نیاز است، قابل توجه است.

دکتر جوآن هانی، اولین نویسنده مقاله، از مرکز تحقیقات ویروس MRC دانشگاه گلاسکو گفت: ویروس‌های تنفسی به‌عنوان بخشی از مجموعه‌ای از ویروس‌ها وجود دارند که همگی یک ناحیه از بدن را هدف قرار می‌دهند، مانند یک طاقچه اکولوژیکی. ما باید درک کنیم که چگونه این عفونت ها در بافت یکدیگر رخ می دهند تا تصویر کامل تری از بیولوژی هر ویروس به دست آوریم. مطالعات عفونت همزمان می‌تواند به ما در آماده‌سازی برای همه‌گیری‌های آینده با درک اینکه چگونه برخورد یک ویروس با سایر ویروس‌های می‌تواند در رفتار آنها تاثیر بگذارد کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.