این شیرین‌ کننده جایگزین شکر برای روده ها مفید است

شیرین‌کننده

محققان شیرین کننده جدید و کم کالری ای را ساخته اند که می تواند میکروب های خوب روده را تغذیه کند و فوایدی هم برای سلامتی به همراه داشته باشد.

به گزارش تکناک، مردم شیرینی را دوست دارند، این علاقه مردم در میزان فروش طیف عظیمی از نوشابه ها، آب نبات ها و محصولات پخته شده در سطح جهانی مشخص می شود. با این حال، مصرف بیش از حد شیرین کننده های مصنوعی یا شکر سفید ممکن است اثرات منفی بر سلامت شما داشته باشد.

محققانی که به دنبال شیرین کننده بهتری هستند اخیرا یافته های خود را در مجله شیمی کشاورزی و غذایی انجمن شیمی آمریکا (ACS) منتشر کرده اند. نتیجه این تحقیق مخلوطی کم کالری به شیرینی شکر است و در آزمایشات آزمایشگاهی نشان داده میکروب های روده “خوب” را تغذیه می کند.

محبوبیت شیرین کننده های مصنوعی به شدت افزایش یافته است زیرا به افراد اجازه می دهد از شیرینی بدون کالری لذت ببرند. اگرچه تصور می‌شود مصرف آن‌هابی‌خطر است، اما تحقیقات روی انسان‌ها و حیوانات نشان می‌دهد که برخی از آنها ممکن است اشتها را تحریک کنند و در نتیجه باعث افزایش مصرف غذا و افزایش وزن و همچنین سایر پیامدهای منفی سلامتی شوند.در نتیجه، دانشمندان شروع به جستجوی ترکیبات کم کالری یا بسیار شیرین مشتق شده از منابع طبیعی به عنوان جایگزین های بالقوه کرده اند.

digikala

به عنوان مثال، گالاکتولیگوساکاریدها، قندهای کم کالری با فعالیت پروبیوتیک هستند که ممکن است منبع انرژی برای میکروب های مفید روده باشند، اما به اندازه کافی شیرین نیستند تا جایگزین شکر در سفره شوند.
این قندها را می توان در شیر پستانداران یافت. مورد دیگر، mogrosides، که 200-300 برابر شیرین تر از شکر سفره است، در عصاره میوه لو هان گو یافت می شود. با این حال، این عصاره ها گاهی اوقات حاوی طعم های بدی هستند که می توانند با استفاده از آنزیم ها حذف شوند.

بنابراین، F. Javier Moreno و همکارانش می‌خواستند از بهترین جنبه‌های هر دو ماده طبیعی بهره ببرند و از آنزیم‌ها برای اصلاح موگروسیدها استفاده کنند و همزمان گالاکتولیگوساکاریدها را برای یک شیرین‌کننده کم کالری جدید تولید کنند.
محققان با لاکتوز و موگروسید V (موگروسید اولیه در میوه لو هان گو) شروع کردند. هنگامی که آنزیم های بتا-گالاکتوزیداز را اضافه کردند، محققان مخلوطی را به دست آوردند که عمدتاً حاوی گالاکتولیگوساکاریدها و مقدار کمی موگروسیدهای اصلاح شده بود. یک پانل حسی آموزش دیده گزارش داد که ترکیب جدید شیرینی مشابه ساکارز (شکر) دارد که نشان می دهد می تواند برای مصرف کنندگان قابل قبول باشد.

تکناک - محققان شیرین کننده جدید و کم کالری ای را ساخته اند که می تواند میکروب های خوب روده را تغذیه کند و فوایدی هم برای سلامتی به همراه داشته باشد.
در آزمایشات لوله آزمایش، شیرین کننده جدید سطوح چندین میکروب روده انسان را که مفید هستند، از جمله گونه های باکتریایی Bifidobacterium و Lactobacillus افزایش داد. علاوه بر این، افزایش متابولیت‌های تولید شده توسط باکتری‌ها، مانند استات، پروپیونات و بوتیرات، نشان داد که این مخلوط به طور بالقوه می‌تواند اثر پروبیوتیکی بر میکروبیوم روده داشته باشد.
محققان می‌گویند که شیرین‌کننده جدید در این تحلیل‌های اولیه نویدبخش است و قدم بعدی آن‌ها بررسی دقیق‌تر تأثیر این ماده بر سلامت روده انسان است.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.