شیر مادران گیاه خوار سرشار از مواد مغذی است

مطالعات جدید نشان می دهد که شیر مادران گیاه خوار مواد مغذی کم تری نسبت به مادران همه چیز خوار ندارد. این یافته ها نگرانی موجود درباره کمبود ویتامین B2 و کارنیتین در مادران وگان را رفع می کند.

به گزارش تکناک، رژیم گیاه خواری یک روش تغذیه و زندگی است که هدف آن حذف هر نوع فرآورده جانوری در غذا و مواد مصرفی است؛ به عبارت بهتر، گیاه خواران ها تنها محصولاتی را مصرف می کنند که در زمین برویند و از خوردن محصولاتی همچون لبنیات، تخم‌مرغ، عسل، و غیره که در زمین سبز نمی‌شوند، خودداری می‌کنند.

اگرچه این رژیم ها به طور مداوم به عنوان یک روش سالم برای تغذیه عنوان می شوند، مواد مغذی خاصی وجود دارد که بدون مصرف محصولات حیوانی به سختی می توان آنها را دریافت کرد. اکنون تحقیقات نشان داده است که دو مورد از آنها، شیر مادران گیاه خوار  شیرده قابل تولید است.

در یک مطالعه در سال 2021، مشخص شد کودکانی که از دوران جوانی رژیم گیاه خواری دارند، از سلامت قلبی عروقی بهتری نسبت به همگروه های گیاهخوار و همه چیزخوار خود برخوردارند. با این حال، همان مطالعه نشان داد که کودکان گیاه خواری به طور متوسط حدود 3 سانتی متر کوتاه تر از سایر گروه ها هستند و احتمالاً کمبود ویتامین B12 دارند.

نتایج مطالعه

محققان در مراکز پزشکی دانشگاه آمستردام به دنبال مطالعه بیشتر تغذیه گیاه خواری و ارتباط آن با کودکان، مطالعه ای را برای بررسی اثرات شیر مادران گیاه خوار بر روی کودکان  انجام دادند. از آنجایی که رژیم های گیاه خواری اغلب کمبود ویتامین B2 و ترکیب متابولیک کارنیتین دارند، تصور بر این بود که چنین کمبودهایی به طور طبیعی در شیر مادر ظاهر می شود. با این حال، مطالعه از این ایده پشتیبانی نمی کند. در واقع، حتی اگر مادران گیاه خوار مورد مطالعه سطوح خونی B2 و کارنیتین پایین تری داشتند، شیر آنها در مقایسه با مادرانی که رژیم غذایی همه چیزخوار داشتند، تفاوتی در تامین مواد مغذی نشان نداد.

هانا یونکر، محقق ارشد این مطالعه گفت: نتایج مطالعه ما نشان می دهد که غلظت ویتامین B2 و کارنیتین در شیر شیر مادران گیاه خوار پایین نیست. این نتایج نشان می دهد که رژیم گیاه خوار  در مادران شیرده خطری برای ایجاد کمبود ویتامین B2 یا کارنیتین در نوزادان شیرخوار ندارد. این اطلاعات برای مادران شیرده و همچنین برای بانک های اهدای شیر انسان مفید است.

این یافته‌ها باید برای مادران گیاه خوار شیرده خبر خوبی باشد، زیرا هر دو ماده غذایی برای نوزادانی که شیر مادر را در ماه‌های اول زندگی خود می‌خورند، حیاتی هستند. ویتامینB2 یا ریبوفلاوین به وفور در گوشت گاو یافت می شود، اما می توان آن را در برخی سبزیجات مانند قارچ، اسفناج و آووکادو نیز یافت. کمبود این ترکیب در رژیم غذایی نوزادان، ممکن است کم خونی و مشکلات عصبی به همراه داشته باشد.

کارنیتین، که در فرآیند تبدیل چربی به انرژی نقش دارد، به وفور در گوشت گاو، مرغ و ماهی وجود دارد. هنگامی که نوزادان شیرده به اندازه کافی از این ترکیب دریافت نکنند، ممکن است علاوه بر کاهش قند خون، اختلالات عملکرد قلب و مغز نیز رخ دهد. سطوح پایین کارنیتین در مراحل بعدی زندگی نیز با افسردگی مرتبط است.

نتایج این مطالعه در پنجاه و پنجمین نشست سالانه انجمن اروپایی گوارش، کبد و تغذیه کودکان (ESPGHAN) ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.