تغذیه با شیر مادر مانع ابتلا کودک به آسم می‌شود

دانشمندان مولکول های کوچکی در شیر مادر را شناسایی کرده اند که می‌تواند احتمال ابتلای نوزادان به اگزما، آسم و آلرژی‌های غذایی را کاهش دهند.

به گزارش تکناک، مدت‌ها اعتقاد بر این بود که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در مقایسه با نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند کمتر از شرایط آلرژیک مانند اگزما و آلرژی‌های غذایی رنج می‌برند،اما دلیل این موضوع به طور کامل شناخته نشده است.

یک مطالعه اخیر توسط کالج پزشکی پن نشان داده است که مولکول های کوچک موجود در شیر  اکثر مادرها ممکن است به کاهش خطر ابتلای نوزادان به شرایط آلرژیک مانند آلرژی های پوستی و آلرژی غذایی کمک کند.

محققان بر این باورند که این کشف می‌تواند منجر به روش هایی کاربردی برای مادران شود،مانند ترویج تغذیه با شیر مادر یا مداخلات رژیم غذایی و ورزش،تا با این کارها احتمال ابتلای نوزادان‌شان به آلرژی را کاهش دهند.

شرایط آتوپیک،از جمله آلرژی های غذایی، آسم و حساسیت پوستی،تقریباً یک سوم کودکان را به دلیل فعال شدن نامناسب سیستم ایمنی بدن در برابر قرار گرفتن در محیط، تحت تأثیر قرار می دهد.

دکتر استیون هیکس، دانشیار اطفال و متخصص اطفال در بیمارستان کودکان پن گفت: نوزادان شیرخواره ای که بیش از سه ماه شیر مادر می خورند، ممکن است در معرض خطر کمتری برای ابتلا به انواع آلرژی ها داشته باشند، اما ما به طور کامل فرآیند زیستی که در این موضوع نقش دارد را نمی دانیم.

تحقیقات هیکس بر رابطه بین محیط،زیست شناسی و رشد عصبی و رشد بدنی در کودکان متمرکز است. مطالعات قبلی او نشان می‌دهد که چگونه اسیدهای میکرو ریبونوکلئیک (miRNA) که مولکول‌های کوچکی هستندو میزان ژن را در سرتاسر بدن تنظیم کنند،می‌توانند برای تشخیص بیماری‌های خاص مانند ضربه مغزی یا اوتیسم استفاده شوند.

هیکس گفت: نزدیک به 1000 نوع miRNA مختلف در شیر مادر وجود دارد و ترکیب آن به دلیل ویژگی‌های مادر مانند وزن، رژیم غذایی و ژنتیک متفاوت است.ما بر اساس تحقیقات قبلی که رابطه بین این miRNA ها و برخی شرایط آلرژیک را نشان می داد،فرض را بر این گذاشتیم که چهار مورد از این miRNA ها می توانند اثر محافظتی در برابر آلرژی های نوزادان داشته باشند.

محققان 163 مادر را که قصد داشتند حداقل به مدت 4 ماه به نوزاد، شیر خودشان را بدهند و نوزادان آنها از بدو تولد تا 12 ماهگی را مورد بررسی قرار دادند.آنها مدت زمان شیردهی هر نوزاد را مورد بررسی قرار دادند و ترکیب miRNA شیر هر مادر را در طول دوره شیردهی (0، 4 و 16 هفته) اندازه گرفتند.این تیم میزان miRNA های خاص مصرف شده توسط نوزادان را بر اساس الگوهای گزارش شده شیردهی و غلظت miRNA های خاص در نمونه های شیر مادر محاسبه کردند.محققان در طول مطالعه، نوزادان را از نظر حساسیت پوستی، آلرژی های غذایی و خس خس سینه ارزیابی کردند.

از نوزادان مورد مطالعه، 41 نفر (25درصد) دچار حساسیت پوستی، 33 (20درصد) آلرژی غذایی و 10 (6درصد) خس خس سینه داشتند. نوزادانی که حساسیت نداشتند، به طور متوسط ​​مقادیر بیشتری از miRNA-375-3p (miR-375) را در شیر مادرشان نسبت به نوزادانی که حساسیت داشتند، مصرف کردند. هیچ تفاوت دیگری در صفات مادری، صفات نوزادی یا قرار گرفتن در معرض محیط بین نوزادان مبتلا به حساسیت و نوزادان بدون حساسیت وجود نداشت. محققان همچنین توجه شدند که سطح این miRNA در طول دوره شیردهی افزایش یافته و مادرانی که شاخص توده بدنی کمتری دارند، غلظت miR-375 بالاتری دارند.این نتایج اخیراً در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است.

هیکس گفت: این واقعیت که محتوای miR-375 در طول دوره شیردهی افزایش یافته است ممکن است توضیح دهد که چرا تغذیه مداوم با شیر مادر با کاهش حساسیت مشاهده شده در برخی مطالعات مرتبط بوده است. وی خاطرنشان کرد که بیشترین افزایش miR-375 در ماه اول پس از تولد اتفاق افتاد،اما روند صعودی بین ماه های اول تا چهارم ادامه داشت.برخلاف شیر خشک، که حاوی miRNA های انسانی نیست، miR-375 در بیش از 99 درصد نمونه های شیر انسان وجود دارد و کمتر از 1 درصد از کل miRNA های موجود در شیر مادر را تشکیل می دهد.

به گفته هیکس،یافته‌های این مطالعه می‌تواند به مداخلات جدیدی برای کمک به جلوگیری از ابتلای نوزادان به آلرژی منجر شود.تحقیقات آینده برای تایید این یافته ها،به تعریف مکانیسم هایی که از طریق آنها miR-375 از آلرژی جلوگیری می کند و مداخلاتی برای افزایش سطح miR-375 در شیر مادر،می پردازد. هیکس همچنین گفت که با تحقیقات بیشتر ممکن است روزی miR-375 به شیرخشک های که در حال حاضر فاقد miRNA است اضافه شود تا این موضوع به رفع نابرابری برای نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند و احتمال ابتلا به بیماری‌های حساسیت زا را دارند، کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.