صفر تا صد نحوه واردات خودروهای کارکرده

سرانجام بعد از کشمکش‌های بسیار لایحه واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال ساخت در 28 خردادماه به تصویب  مجلس رسید.

به گزارش تکناک، با توجه به این مصوبه اشخاص حقیقی  و حقوقی می توانند نسبت به واردات اقدام کنند. در لایحه آمده است  [ آیین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تامین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت ،آنها به پیشنهاد وزارت ، صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

علاوه بر این حذف شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودروهای کار کرده و انتقال فناوری  به همراه داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف شده است. و واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال خودروها باید دارای تاییدیه استاندارد و محیط زیست باشند.

نحوه تعیین ارزش گمرکی و محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات و عوارض

ارزش ماشین آلات راه سازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز میباشد (اعم از نو و کارکرده هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس از جمله قیمت شرکتهای تولید کننده و یا قیمت نمایندگیهای اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار در خصوص ماشین آلات و خودروهای (کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار میگیرد. البته حذف کلی تبصره 8 قانون خودرو ( وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات بر اساس ارزش نو سال ساخت ) اعمال شده است.

حقوق ورودی خودرو سواری در سال 1402 مآخذ حقوق ورودی ( حقوق گمرکی و سود بازرگانی ) خودرو بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد.بطور مثال حقوق ورودی خودروهای بنزینی  بشرح ذیل است:

بنزینی کمتر از 1000 سی سی 20 درصد

بنزینی 1001 تا 1500 سی‌سی 70 درصد

بنزینی  1501 تا 2000 سی‌سی 95 درصد

بنزینی 2001 تا 2500 سی‌سی 135 درصد

بنزینی 2501 تا 3000 سی سی 165 درصد

بنزینی بالاتر از 3000 سی‌سی، 175 درصد

هزینه‌های گمرکی در واردات خودروهای کارکرده

9درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی ( از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)

یک درصد حقوق ورودی بعنوان عوارض هلال احمر

عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی

عوارض واردات خودروهای بنزین سوز و هیبریدی به میزان 10 درصد ارزش گمرکی

عوارض ریالی واردات مینی بوس و راتوبوس و کامیون و تریلر و سواری

عوارض واردات خودروهای سواری بمیزان 5 درصد ارزش فوب

در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی 2 درصد مالیات علی الحساب

علاوه بر این هزینه استاندارد معادل 8 در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا یک و نیم ( 1.5) درصد ارزش خودرو   (10) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره گذاری  (عوارض راهنمایی و رانندگی) سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو دارد.

منظور از سواری شامل سورای معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده 1 آئین نامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا 15 نفر) می باشد. واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت،  اخذ گواهی از استاندارد و محیط زیست دارد. همچنین باید منشاء ارز واردات خودرو  به تایید بانک مرکزی برسد.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، واردات خودروهای دست‌دوم را مشروط به ارائه گواهی اسقاط دانست.

به گزارش پدال، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، واردات خودروهای دست‌دوم را ملزم به ارائه گواهی اسقاط دانست. علاوه بر این برخلاف خودروهای مونتاژی، در خصوص خودروهای کارکرده تنها اسقاط واقعی خودرو پذیرفته می‌شود و امکان پرداخت ریالی معادل آن امکان پذیر نیست.

به گفته رئیس این ستاد، شماره‌گذاری خودروهای وارداتی منوط به ارائه گواهینامه اسقاط است. واردکننده مکلف است به ازای ورود هر ۱ دستگاه خودرو، یک گواهی اسقاط ارائه دهد. پرداخت ۱.۵ درصد قیمت فروش هر دستگاه خودروی وارداتی دست‌اول یا دست‌دوم به جای ارائه گواهی اسقاط، امکان‌پذیر نیست.

واردات خودروی کارکرده به شرط گواهی اسقاط خودروی فرسوده

واردکننده می‌بایست در سیستم نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده مراجعه کرده و پس از ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری، مراحل لازم برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی خود را طبق قانون طی کند. این مراحل شامل ارائه مدرک اسقاط خودروی فرسوده نیز می‌شود.

بر اساس، برای هر موتورسیکلت معاد‌ل یک‌هفتم گواهی اسقاط، سواری شخصی یک گواهی، تاکسی معاد‌ل د‌و گواهی، ون (تا ۸ مسافر و تناژ حمل بار تا ۱.۵ تن) معاد‌ل سه گواهی، مینی‌بوس و ون (ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ۱ + ۱۶ مسافر ﻭ ﺗﻨﺎﮊ ﺣﻤﻞ ﺑﺎﺭ ﺗﺎ پنج ﺗﻦ) معاد‌ل پنج گواهی، اتوبوس شهری و بین‌شهری ۱۴ گواهی، وانت یک تن و پایین‌‌تر د‌و گواهی، وانت بالاتر از یک تن و کامیونت ۲ تا ۶ تن سه گواهی، کامیون سبک ۶ تا ۱۰ تن پنج گواهی، کامیون متوسط ۱۰ تا ۲۶ تن ۱۲ گواهی، کامیون سنگین ۲۶ تن و بالاتر ۱۴ گواهی و د‌ر نهایت کامیون کشند‌ه معاد‌ل ۱۶ گواهی اسقاط نیاز د‌ارند‌. طبق آنچه رئیس ستاد‌ نوسازی ناوگان و اسقاط خود‌روهای فرسود‌ه اعلام کرد‌، تا زمان تصویب ‌نامه جد‌ید‌، تمامی خود‌روهای تولید‌ی مکلف هستند‌ از قواعد‌ گروه گواهی اسقاط مجاز تبعیت کنند‌.

طبق آنچه د‌ر متن اصلاحیه قانون ساماند‌هی خود‌رو آمد‌ه، د‌ر صورت فقدان گواهی اسقاط خود‌رو یا موتورسیکلت به اند‌ازه کافی د‌ر سامانه اسقاط (تحت مد‌یریت وزارت صنعت، معد‌ن و تجارت) و اگر به تشخیص این وزارتخانه، [کمبود‌ گواهی] منجر به اختلال د‌ر روند‌ تولید‌ شود‌، تولید‌کنند‌گان خود‌رو یا موتورسیکلت می‌توانند‌ با پرد‌اخت یک‌د‌رصد‌ قیمت محصول تولید‌ی به صند‌وق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معد‌ن و تجارت، مجوز شماره‌‌گذاری د‌ریافت کنند‌. د‌ر اد‌امه نیز عنوان شد‌ه که منابع حاصل‌شد‌ه، به صورت ۱۰۰د‌رصد‌ تخصیص‌یافته، صرف پرد‌اخت یارانه سود‌ و تسهیلات بانکی به متقاضیان اسقاط خود‌رو یا موتورسیکلت فرسود‌ه (با اولویت موتورسیکلت و حمل‌ونقل عمومی) خواهد‌ شد‌.

همچنین د‌ر مراکز اسقاط گواهی به هر تعد‌اد‌ی که نیاز باشد‌، گواهی اسقاط وجود‌ د‌ارد‌ یا قابل‌تامین است. مراکز اسقاط، گواهی مورد‌نظر را با قیمت ۳۵میلیون تومان ارائه می‌د‌هند‌ و تولید‌کنند‌گان و وارد‌کنند‌گان برای تامین گواهی اسقاط نیازی به خرید‌ خود‌روهای فرسود‌ه از بازار آزاد‌ و با قیمت‌های نجومی فعلی ند‌ارند‌ و می‌توانند‌ نیاز خود‌ را از طریق این مراکز تامین کنند‌.

شرط اسقاط در آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌اول هم قید شده و ستاد نوسازی پیشنهاد اعمال آن برای خودروهای دست‌دوم را مطرح کرده است. با این حال آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز تدوین و ابلاغ نشده است. البته مهلت دولت به وزارت صمت برای ابلاغ آیین‌نامه به اتمام رسیده، ولی ظاهرا سکان‌دار جدید صمت همانند مدیر قبلی، عجله‌ای در تعیین تکلیف این فرایند مهم ندارد. آیین‌نامه واردات خودرو حدود ۴ ماه پس از انقضای قانون ممنوعیت و صدور فرمان ازسرگیری، تدوین و به دولت ابلاغ شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.