طرح جالب ژاپنی ها برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

استارتاپ معماری ژاپنی IN-ARK، یک شهر مفهومی خود اتکا و شناور بر اقیانوس به نام دوگن را معرفی کرده است که راه حلی منحصر به فرد برای مقابله با چالش های شهرهای شلوغ و تغییرات آب و هوایی ارائه می دهد.

به گزارش تکناک، با ادامه افزایش سطح آب دریاها، آینده زندگی شهری بسیاری از ما در 30 سال آینده  دچار تغییرات جدی می شود، به طوری که باید زندگی در خارج از ساحل را در نظر داشته باشیم.

شهر دوگن به گونه ای طراحی شده است که در زمان صلح به عنوان یک شهر هوشمند شناور بهداشتی و درمانی و در صورت بروز بلایای طبیعی به عنوان یک شهر مستقل عمل کند.

این شهر با ابعادی در حدود 2 کیلومتر قطر ، بیشتر یک شهر کوچک است تا یک کلان شهر، اما ماهیت مدولار آن به این معنی است که می‌توان آن را به سرعت گسترش داد.

به گفته N-ARK، تمرکز زمان صلح بر مراقبت‌های بهداشتی خواهد بود و شهر برای اقامت حدود 10 هزار ساکن طراحی شده است، در حالی که جمعیت آن در روز می‌تواند به 30 هزار نفر افزایش یابد.

ساکنان می توانند با مدیریت و تجزیه و تحلیل داده های محل زندگی با استفاده از دستگاه هایی که به مچ دست بسته میشود، نمونه گیری خون، تجزیه و تحلیل ژنوم و سیستم عامل شهر، خدمات پزشکی از راه دور را به صورت روزانه دریافت کنند.

علاوه بر این، با ترکیب داده‌های پزشکی و داده‌های ژنومی، ارزیابی دقیق‌تر وضعیت سلامت افراد و دریافت مراقبت‌های پزشکی پیشرفته مانند شبیه‌سازی‌های کشف دارو و جراحی رباتیک از راه دور با پردازش و محاسبات در مرکز داده واقع در قسمت زیر آب شهر امکان‌پذیر است.

خودکفایی در دوگن

شهر دوگن با تمرکز بر خودکفایی، امکاناتی برای کشاورزی شهری دارد که به ساکنان این امکان را می‌دهد تا غذای خود را پرورش و وابستگی به منابع خارجی را کاهش دهند.

این امکانات شامل زیر ساخت های تولید غذا، مدارس، بیمارستان ها، آزمایشگاه های تحقیق و توسعه، استادیوم ها، باغ های عمودی و پارک ها می شود.

این شهر شناور همچنین برای تولید انرژی خود از طریق ترکیبی از منابع تجدیدپذیر از جمله پنل های خورشیدی و توربین های بادی استفاده میکند.

علاوه بر این، سیستم‌های پیشرفته مدیریت آب را در خود جای داده است که فاضلاب را تصفیه و بازیافت می‌کند و تامین پایدار را تضمین می‌کند.

شهر دوگن از نظر حمل و نقل، دارای شبکه ای از وسایل نقلیه الکتریکی و پهپادهای خودران است که ازدحام را به حداقل می رساند و انتشار کربن را کاهش می دهد. چیدمان شهر دارای یک زیرساخت کارآمد، از جمله سیستم های حمل و نقل هوشمند و شبکه های هوشمند برای بهینه سازی استفاده از منابع و افزایش اتصال است.

به گفته N-ARK، این طرح مفهومی با هدف ایجاد یک محیط شهری انعطاف پذیر و سازگار است. طراحی مدولار آن امکان گسترش و انطباق بر اساس نیازهای در حال تحول و رشد جمعیت را فراهم می کند.

حفاظت از سونامیبا دوگن

این شهر همچنین مجهز به فناوری پیشرفته برای پیشگیری و کاهش بلایا، تضمین ایمنی و رفاه ساکنانش است. خانه‌های مسکونی دور از حلقه بیرونی شهر در یک منطقه داخلی قرار دارد که برای محافظت از ساکنان در برابر سونامی در نظر گرفته شده است.

در حالی که شهر دوگن هنوز در مرحله طرح مفهومی است، چشم اندازی قابل تامل برای آینده زندگی شهری ارائه می دهد.

مفهوم شهر شناور یک رویکرد جایگزین برای شهرهای سنتی زمینی ارائه می دهد که به چالش های فضای محدود، پایداری محیطی و تغییرات آب و هوایی می پردازد. همانطور که فناوری و نوآوری به تکامل خود ادامه می‌دهند، پروژه‌هایی مانند شهر دوگن مرزهای طراحی شهری را جابجا می‌کنند و الهام‌بخش بحث‌هایی درباره شهرهای فردا هستند.

طبق وب‌سایت N-ARK، این شرکت کنسرسیوم اقیانوس جدید را راه‌اندازی خواهد کرد، یک تجارت مشترک صنعتی، دانشگاهی و دولتی که صنایع، فناوری‌ها و قوانین و مقررات مختلف را برای تحقق مفهوم «اقیانوس جدید» ادغام می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.