عبور دو سیارک از نزدیکی زمین

سازمان فضایی ناسا از عبور دو سیارک به بزرگی یک آسمان خراش از فاصله 3.5 میلیون کیلومتری زمین خبر داد.

به گزارش تکناک، روز دوشنبه 27 فوریه، سیارکی با نام 2012 DK31 از فاصله تقریباً 4.8 میلیون کیلومتر از کنار زمین عبور کرد. بر اساس گزارش ناسا، این صخره فضایی تقریباً 137 متر عرض دارد که اندازه آن با ارتفاع یک آسمان‌خراش 40 طبقه برابری می کند. سیارک 2012 DK31 هر چند سال یکبار در مسیر گردش به دور خورشید از مدار زمین عبور می‌ کند.

اگرچه 2012 DK31 هیچ تهدیدی فوری برای زمین ندارد اما ناسا این سیارک را  به عنوان یک سیارک خطرناک بالقوه دسته بندی می کند. این سیارک  آنقدر بزرگ است که اگر در مدار آینده خود با زمین تلاقی داشته باشد، می تواند آسیب جدی به زمین وارد کند.
ناسا به طور کلی هر سیارکی با عرض بیشتر از 137  متر را که در فاصله نزدیک تر از 7.5  میلیون کیلومتر با زمین در حال چرخش باشد را به عنوان یک سیارک خطرناک بالقوه یا PHA دسته بندی می کند. این نکته مهم است که ناسا مسیر 2012 DK31 را برای 200 سال آینده پیش بینی کرده است ولی هیچ برخوردی در این مدت پیش بینی نکرده است.

digikala

روز گذشته نیز سیارکی با عرض 137 متر با نام 2006 BE55، در فاصله 3.5 کیلومتری از زمین قرار گرفت. این فاصله نسبتاً کمی در فضاست و آژانس فضایی از پرواز نزدیک برای جمع ‌آوری داده‌ها و آمادگی برای هر گونه رویا رویی نزدیک در آینده استفاده می ‌کند. حرکت این سیاره در نزدیکی زمین به این دلیل بود که این سیارک هر چهار یا پنج سال یک بار به دور زمین می چرخد .

اواخر این هفته، در روز جمعه، 3 مارس، یک سیارک با ابعاد تقریباً 250 فوت (76 متر) در فاصله 3.3 میلیون مایلی (5.3 میلیون کیلومتری) از کنار زمین عبور خواهد کرد. سنگ فضایی، 2021 QW، به دلیل اندازه آن به عنوان PHA طبقه بندی نمی شود، اگرچه هر چند سال یک بار نزدیک به زمین می شود.
ناسا و ESA دفاع سیاره ای زمین را تقویت می کنند
خوشبختانه، محاسبات ناسا نشان می‌دهد که هیچ سیارکی شناخته‌شده ای در مسیر برخورد مستقیم با زمین در هیچ نقطه‌ای در سال‌های آینده قرار نگرفته است، اگرچه برای آمادگی بیشتر یک احتمال بعید برای برخورد سیارک با زمین در نظر گرفته می شود.
سال گذشته، آژانس فضایی یک فناوری دفاع سیاره ای را با برخورد هدفمند فضاپیمای DART خود به یک سیارک آزمایش کرد. در همین حال، آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال برنامه ریزی برای پرتاب یک رصدخانه فضایی به نام NEOMIR است که سیارک های نزدیک به زمین را که توسط تابش خیره کننده خورشید پنهان شده اند را شناسایی می کند.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.