عرضه تراشه جدید AMD برای لپتاپ های پایین رده

به نظر می‌رسد که نسخه بعدی تراشه Phoenix  شرکت AMD نیز به لپتاپ‌های پایین‌رده اختصاص دارد.

به گزارش تکناک، با توجه به هیجانات در مورد هوش مصنوعی و و استقبال از APU های سری 7040 Phoenix، تنها مسئله‌ زمان بود تا محصولات جدیدی از AMD با استفاده از آخرین هسته‌های پردازشی هوش مصنوعی روانه بازار شوند.

به نظر می‌رسد یک بار دیگر AMD تصمیم گرفت تا اولین محصولات با سرعت بالا و قیمت فروش متوسط رو به بالا را تولید کند. اما AMD قطعاً باید بسته پردازشی Zen 4 + RDNA 3 + XDNA AI فینیکس خود را به تراشه‌های کوچکتری هم منتقل کند.  اگر عکس‌های درز کرده درست باشند، تراشه بعدی AMD در سری Phoenix قابلیت عملکرد پایین‌تری نسبت به 7040U که شرکت آن را فقط دو ماه پیش معرفی کرده بود، دارد.

با توجه به شایعات، فنیکس ۲ یک تراشه کوچکتر از نسخه اصلی خواهد بود که با حفظ همان مجموعه ویژگی‌ها، در یک قیمت پایین‌تر ارائه می‌شود. با این حال، برای دستیابی به این قیمت پایین، فقط یک راه بدون کاهش ویژگی‌ها و طراحی تراشه‌ها وجود دارد که آن هم کاهش منطقه سیلیکون اختصاص‌داده‌شده به منابع پردازشی است. با این حرکت، فنیکس ۲ حدود ۲۳٪ از مساحت سیلیکون خود را کاسته و از ۱۷۸ میلیمتر مربع به ۱۳۷ میلیمتر مربع کاهش پیدا کرده است.

متأسفانه، این کاهش‌ها احتمالاً با یک کاهش عملکرد قابل توجه همراه خواهد بود. در حالی که فنیکس ۱ می‌توانست تا ۸ هسته / ۱۶ رشته (Zen 4) و ۸-۱۲ CU را پشتیبانی کند، به نظر می‌رسد فنیکس ۲ حداکثر تا ۶ هسته را پشتیبانی می‌کند. در مورد GPU نیز، یک کاهش بزرگتر با ۴ CU نسبت به حداکثر  ۱۲ واحد موجود در فنیکس، انتظار می‌رود.

صرفه‌جویی در مساحت تراشه حتماً بیشتر از ۲۳٪ بر عملکرد تأثیر خواهد گذاشت؛ هیچ راه دیگری نیست که وقتی منابع پردازشی CPU را ۲۵٪ کاهش می‌دهید و منابع GPU را تا ۶۶٪ کاهش می‌دهید، این تأثیرات اتفاق نیفتد. فنیکس ۲ احتمالاً تحت عنوان برندهای Ryzen 5 و Ryzen 3 به بازار عرضه خواهد شد، با نام‌هایی مانند “Ryzen 5 7540U” و “Ryzen 3 7340U”.

برای یافتن اطلاعات در جای دیگری از اینترنت، کاربر (@GPUsAreMagic) به توییتر رفت تا تلاش کند تا آنچه دقیقاً یک CPU Zen 4 را تشکیل می‌دهد، را روشن کند. با استفاده از صبر، دانش طراحی CPU و احساس وظیفه، توانست طراحی سخت‌افزاری Zen 4 را تقریباً به عناصر اساسی آن محدود کند.

تصاویر تراشه همچنین نشان می‌دهند که چه مقدار منطق مربوط به چیزهایی غیر از هسته‌های CPU به منطقه سیلیکون اختصاص داده شده است. گاهی اوقات سخت است که مقدار منطقی که در یک پردازنده مدرن وجود دارد را درک کرد، به ویژه زمانی که دپارتمان بازاریابی سعی می‌کند امور را به سادگی حفظ کند. تنها اشاره‌هایی به هسته‌ها، رشته‌ها یا فرکانس وجود دارد. اما هیچ یک از این بخش‌ها بدون بخش “حمایت‌کننده” (اما همچنان ضروری) سخت‌افزار کار نمی‌کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد AMD در حال آماده‌سازی نسخه کوچکتری از پردازنده‌های Phoenix خود است که با ارائه واحد پردازشی هوش مصنوعی XDNA به پردازنده‌های رده پایین‌تر می‌آید. AMD نیز چاره‌ای جز کاهش منابع پردازشی فنیکس ۲ برای کاهش مساحت (و بنابراین هزینه) نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.