علائم سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم اغلب در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد اما زمانی که پیشرفته تر شد، می تواند چهار علامت اصلی داشته باشد.

به گزارش تکناک، سرطان دهانه رحم یکی از قابل پیشگیری ترین انواع سرطان است. تقریباً تمام موارد سرطان دهانه رحم توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود که عمدتاً با واکسن قابل پیشگیری هستند.

روش‌های تشخیص زودهنگام در تشخیص تغییرات پیش‌سرطانی دهانه رحم قبل از اینکه جدی‌تر شوند، بسیار مؤثر هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که خطر سرطان دهانه رحم از بین رفته است. در ایالات متحده هر سال، حدود 13000 مورد جدید تشخیص داده می شود و بیش از 4000 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

در مراحل اولیه، به طور معمول هیچ نشانه ای از سرطان دهانه رحم وجود ندارد. علائم توصیف شده با سرطان دهانه رحم (cervical uterine cancer : cancer arising from the cervix) معمولاً در هنگام مرحله پیشرفته این بیماری رخ می دهد.

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم زمانی ایجاد می شود که سلول های دهانه رحم که قسمت پایینی رحم است، جهش پیدا می کنند. تقریباً تمام موارد سرطان دهانه رحم ناشی از عفونت HPV  است. HPV  شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) است. تقریبا 42 میلیون آمریکایی به این ویروس مبتلا هستند.

اغلب اوقات، این ویروس در عرض دو سال بدون مشکل خود به خود از بین می رود. با این حال، انواع خاصی از HPV می تواند منجر به سرطان دهانه رحم (و همچنین سرطان دهان، گلو، مقعد و آلت تناسلی) شود.

سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در بین زنان در سراسر جهان است.

قبلاً علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان برای زنان در ایالات متحده سرطان دهانه رحم بود، اما غربالگری های معمول تعداد آن را در ایالات متحده به طور چشمگیری کاهش داده است.

نرخ بقای پنج ساله کلی برای سرطان دهانه رحم 67٪ است. با این حال، زمانی که سرطان در مراحل اولیه و قابل درمان تشخیص داده شود، این عدد به 92 درصد می رسد.

زمانی که سرطان پیشرفته تر شود، درمان نیز پیچیده تر می شود. بسته به اینکه بیماری چقدر پیشرفته است، ممکن است به جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی یا ترکیبی از این درمان ها نیاز داشته باشید.

تشخیص سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم حتی در مراحل اولیه به راحتی از طریق آزمایش تشخیص داده می شود. پزشک نمونه ای از سلول ها را از دهانه رحم می گیرد و آنها را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می فرستد. این آزمایش بیشتر به نام پاپ اسمیر شناخته می شود. این آزمایش حتی می‌تواند تغییرات سلولی پیش سرطانی در دهانه رحم را شناسایی کند که در صورت عدم درمان مناسب، ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند.

در حالی که پزشکان در تشخیص سرطان دهانه رحم ماهر هستند، تشخیص آن توسط خود شخص بسیار پیچیده است. هیچ خودآزمایی برای بررسی بیماری وجود ندارد.

سرطان در دهانه رحم به آرامی و بی صدا ایجاد می شود و علائم تنها زمانی ظاهر می شوند که بیماری کاملاً پیشرفته باشد. بدون آزمایش معمول، ممکن است ندانید که در بدنتان چه می‌گذرد.

علائم و نشانه های سرطان دهانه رحم

علائم سرطان بسته به میزان پیشرفت آن متفاوت خواهد بود.

علائم هشدار دهنده اولیه

سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه خود به طور معمول هیچ علامتی ندارد.

این واقعیت که سرطان دهانه رحم حضور خود را تا مراحل پیشرفته نشان نمی‌دهد به این معنی است که مراقبت‌های بهداشتی منظم شما ضروری است. فقط به این دلیل که دهانه رحم شما را آزار نمی دهد به این معنی نیست که احتمال مشکل وجود ندارد.

علائم زیر برخی از علائم سرطان دهانه رحم در مراحل پیشرفته است.

خونریزی واژن

یکی از علائم سرطان دهانه رحم خونریزی غیر معمول واژینال است. برخی از نمونه های خونریزی مربوط به سرطان دهانه رحم عبارتند از:

  • لکه های خونی یا خونریزی خفیف بین دوره های پریود یا بعد از آن
  • خونریزی قاعدگی طولانی تر و شدیدتر از حد معمول
  • خونریزی بعد از مقاربت یا معاینه لگن
  • خونریزی بعد از یائسگی

در حالی که هر خونریزی غیر از خونریزی قاعدگی طبیعی باید توجه شما را جلب کند، اما به طور خودکار به این معنی نیست که شما سرطان دارید.

سایر دلایل خونریزی واژینال عبارتند از STI یا اندومتریوز. یک پزشک می تواند به شما در درمان مناسب برای خونریزی غیر معمول کمک کند.

ترشحات غیرمعمول واژن

بیشتر اوقات، ترشحات واژن کاملا طبیعی است. دهانه رحم و واژن شما با غشاهای مخاطی پوشیده شده است. غشاها ترشحات معمولی واژن را تولید می‌کنند که از بافت‌های ظریف محافظت می‌کند و در طول فعالیت جنسی روان‌سازی می‌کند.

اختلال در سیستم تولید مثل می تواند ظاهر، قوام یا بوی ترشحات را تغییر دهد. این اختلالات شامل سرطان دهانه رحم نیز می شود، اما هر گونه عفونت از جمله عفونت های مخمری نیز می تواند بر ترشحات تأثیر بگذارد.

تغییرات در ترشحات که می تواند به سرطان دهانه رحم اشاره کند عبارتند از:

  • افزایش ترشح
  • ترشحاتی که قطع نمی شود
  • ترشحات آبکی که سنگین و دارای بوی بد یا حاوی خون هستند (ممکن است قرمز کم رنگ، صورتی یا قهوه ای)

درد لگن

درد لگن را می توان به عنوان سنگینی لگن یا نفخ شکم نیز توصیف کرد. این درد می تواند تیز، کوبنده، کسل کننده، ثابت یا زودگذر باشد.

توضیحات احتمالی زیادی برای درد شکم غیر از سرطان دهانه رحم، از جمله آسیب یا عفونت وجود دارد. اما باید در اسرع وقت در مورد درد جدید یا دردی که بدتر شده با یک پزشک صحبت کنید.

درد حین رابطه جنسی

در هنگام سرطان دهانه رحم، ممکن است درد در حین رابطه جنسی ایجاد شود. تماس با تومور یا ناحیه آسیب دیده اطراف، با آلت تناسلی ممکن است منجر به درد جدید یا غیرعادی شود.

دلایل دیگری برای رابطه جنسی دردناک وجود دارد، از جمله:

  • عفونت های واژن
  • اندومتریوز
  • آسیب یا التهاب واژن
  • جراحی های گذشته

با این حال، پزشک می تواند علت را کشف کند و هر گونه درمان لازم را ارائه دهد.

علائم سرطان دهانه رحم پیشرفته تر

این امکان وجود دارد که سرطان دهانه رحم به واژن، غدد لنفاوی، مثانه، روده ها، ریه ها، استخوان ها و کبد سرایت کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بسته به بافت ها و اندام هایی که بیماری به آنها گسترش یافته است، علائم ممکن است شدیدتر باشد. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کمر درد
  • درد یا شکستگی استخوان
  • خستگی
  • نشت ادرار یا مدفوع از واژن
  • درد پا
  • از دست دادن اشتها
  • تورم پا
  • کاهش وزن

البته این مسائل می تواند به یکسری شرایط دیگر نیز مرتبط باشد. پزشک می تواند علت اصلی این علائم را تشخیص دهد.

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

علاوه بر استفاده از ابزارهای جلوگیری در حین رابطه جنسی، می‌توانید اقدامات زیر را برای کاهش یا جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم انجام دهید.

واکسن HPV بزنید

واکسن HPV در محافظت در برابر انواع HPV که باعث 90 درصد سرطان‌های دهانه رحم می‌شوند، بسیار مؤثر است. واکسن مورد تأیید FDA برای افراد از همه جنسیت‌های بین 9 تا 45 سال است، اگرچه زمانی که در دو دوز تجویز می‌شود بیشترین تأثیر را دارد. اگر سن شما بیشتر است، ممکن است سه دوز نیاز داشته باشید.

از سال 2006، زمانی که واکسن های HPV برای اولین بار در ایالات متحده استفاده شد، محققان تغییرات قابل توجهی را در بروز سرطان دهانه رحم مشاهده کردند. یک مطالعه بر روی داده های ثبت سرطان ایالات متحده نشان داد که میزان سرطان دهانه رحم از سال 1999 تا 2017 کاهش یافته است. این کاهش به دلیل تزریق واکسن HPV توسط زنان 15 تا 20 ساله بود.

پاپ اسمیر بدهید

همگام بودن با غربالگری های منظم سرطان دهانه رحم در جلوگیری از تبدیل شدن پیش سرطان ها به سرطان بسیار مهم است. دستورالعمل های غربالگری سرطان دهانه رحم تا سال 2023 عبارتند از:

  • برای سنین کمتر از 21 سال: بدون غربالگری
  • برای سنین 21 تا 29 سال: پاپ اسمیر هر سه سال یکبار برای افراد 21 تا 29 ساله انجام می شود.
  • برای سنین 30 تا 65 سال یکی از موارد زیر است: تست پاپ اسمیر فقط هر سه سال یکبار، تست HPV فقط هر پنج سال یکبار، یا تست HPV و پاپ اسمیر هر پنج سال یکبار.
  • برای سنین بالای 65 سال: پس از نتایج منفی کامل آزمایش، غربالگری انجام نمی شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.