علائم هشدار دهنده اولیه آلزایمر

اخیرا یک اسکن PET از افراد مبتلا به آلزایمر خفیف، میزان پایین‌تری از سروتونین که ماده شیمیایی در مغز است که مرتبط با خلق و خوی مثبت است را در مقایسه با افراد فاقد آن، شناسایی کرد.

به گزارش تکناک، پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز می‌گویند که با مقایسه‌ی اسکن‌های بیش از 90 نفر فرد بالغ، با و بدون اختلال شناختی خفیف (MCI)، سطوح نسبتاً پایین تر یک ماده شیمیایی معروف به شادابی یعنی سروتونین، در بخش‌های مغز آن‌ها در بیماری MCI ممکن است نقشی در مشکلات حافظه از جمله بیماری آلزایمر داشته باشد.

این یافته ها که اخیراً در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است، شواهد فزاینده ای را نشان می دهد که تغییرات قابل اندازه گیری در مغز افراد مبتلا به مشکلات حافظه خفیف، مدت ها قبل از تشخیص آلزایمر اتفاق می افتد و ممکن است اهداف جدیدی برای درمان هایی برای کند کردن یا توقف پیشرفت این بیماری ارائه دهد.

شواهدی از تغییرات مغزی قبل از آلزایمر

این مطالعه نشان می‌دهد که افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف، ناقل سروتونین را از دست داده‌اند. دکتر گوئن اسمیت می‌گوید: این اندازه‌گیری که منعکس‌کننده انحطاط سروتونین است، با مشکلات حافظه مرتبط است.

درک اختلال شناختی خفیف

MCI  مرحله تشخیصی بین عملکرد طبیعی مغز در پیری و بیماری آلزایمر (AD) را توصیف می کند. علائم MCI شامل فراموشی مکرر رویدادهای اخیر، مشکل در یافتن کلمه و از دست دادن حس بویایی است. محققان می گویند افراد مبتلا به MCI ممکن است به طور نامحدود در این مرحله بمانند یا به اشکال شدیدتر نقص های شناختی پیشرفت کنند که این مرحله به جستجوی نشانگرهای پیش بینی کننده و مداخلات احتمالی پیشگیری اولیه فوریت می بخشد.

محققان خاطرنشان کردند که مطالعه آنها ارتباط بین سطوح پایین تر انتقال دهنده سروتونین و مشکلات حافظه در MCI را نشان داد و برای نشان دادن علت یا نقش سروتونین در پیشرفت از MCI به آلزایمر طراحی نشده بود. برای پاسخ به این سوالات، تحقیقات بیشتری برای مطالعه در طول زمان در افراد سالم و افراد مبتلا به MCI برای نشان دادن نقش سروتونین در پیشرفت بیماری مورد نیاز است.

طراحی و یافته های مطالعه

برای این مطالعه، دانشمندان جانز هاپکینز 49 داوطلب مبتلا به MCI و 45 بزرگسال سالم 55 ساله و بالاتر را که بین سال‌های 2009 تا 2022 تحت MRI برای اندازه‌گیری تغییرات ساختار مغزی و دو اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) از مغزشان در جانز هاپکینز قرار گرفتند، انتخاب کردند. تیم تحقیقاتی از اسکن PET برای بررسی خاص ناقل سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی یا ماده شیمیایی در مغز است که با خلق و خوی مثبت، اشتها و خواب مرتبط است، برای بررسی توزیع پروتئین آمیلوئید بتا (Aβ) در مغز استفاده کردند. تصور می شود که Aβ نقش اصلی را در آسیب شناسی آلزایمر بازی می کند. مطالعات انجام شده روی موش ها در جانز هاپکینز نشان داده است که تخریب سروتونین قبل از ایجاد رسوبات گسترده بتا آمیلوئید در مغز اتفاق می افتد. از دست دادن سروتونین اغلب با افسردگی، اضطراب و اختلالات روانی همراه است.

محققان به این نتیجه رسیدند که بیماران MCI نسبت به افراد سالم، میزان پایین‌تری از ناقل سروتونین و میزان بالاتر Aβ دارند. بیماران مبتلا به MCI نسبت به افراد سالم تا 25 درصد کمتر ناقل سروتونین در نواحی قشر و لیمبیک داشتند. به طور خاص، پژوهشگران گزارش می دهند که میزان ناقل سروتونین پایین تر در مناطق قشر، لیمبیک و زیر قشری مغز در افراد مبتلا به MCI که مناطقی هستند که به طور خاص مسئول عملکرد اجرایی، احساسات و حافظه هستند، یافت شد.

اسمیت می‌گوید: همبستگی بین انتقال‌دهنده‌های پایین‌تر سروتونین و مشکلات حافظه در MCI خیلی مهم است، زیرا ممکن است ما یک ماده شیمیایی در مغز را شناسایی کرده باشیم که می‌توانیم با خیال راحت آن را هدف قرار دهیم که ممکن است نقص‌های شناختی و علائم افسردگی را بهبود بخشد. اگر بتوانیم نشان دهیم که از دست دادن سروتونین در طول زمان به طور مستقیم در انتقال از MCI به آلزایمر دخیل است، داروهای ضد افسردگی ممکن است راهی موثر برای بهبود کمبود حافظه و علائم افسردگی باشد و بنابراین، ممکن است راهی قدرتمند برای کاهش پیشرفت بیماری باشد.

تحقیقات آینده

محققان می گویند مطالعات آینده شامل پیگیری طولی افراد مبتلا به MCI برای مقایسه دژنراسیون سروتونین با افزایش میزان Aβ و همچنین افزایش میزان پروتئین تاو است که با آلزایمر در بزرگسالان سالم نیز مرتبط است. آنها همچنین در حال مطالعه داروهای ضد افسردگی چند وجهی برای درمان افسردگی و نقص حافظه به امید کاهش و توقف علائم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.