ساخت کامپیوتر با بافت مغز انسان

دانشمندان و محققان اخیرا روی ایجاد نرم افزاری کار می کنند که عملکرد بافت مغز انسان را تقلید می کند. این رشته مطالعاتی به عنوان محاسبات نورومورفیک شناخته می شود.

به گزارش تکناک، هدف از انجام این نوع مطالعات، توسعه نرم‌افزار و سیستم‌های سخت‌افزاری است که ساختار و عملکرد مغز انسان از جمله توانایی آن در پردازش اطلاعات، یادگیری از تجربه و سازگاری با شرایط متغیر را تکرار کند.

کارایی مغز به این واقعیت نسبت داده می شود که نورون ها یا همان سلول های مغز، می توانند هم به عنوان پردازنده و هم به عنوان دستگاه حافظه عمل کنند. این کارایی برخلاف اکثر دستگاه‌های محاسباتی مدرن است که در آن عملکردهای پردازش و حافظه معمولاً به طور فیزیکی به اجزای مجزا تقسیم می‌شوند.

گروهی از دانشمندان یک قدم جلوتر رفته اند و نوع خاصی از سخت افزار کامپیوتری را ایجاد کرده اند که بافت مغز واقعی انسان را با وسایل الکترونیکی ترکیب می کند تا مانند مغز انسان کار کند.

فناوری جدید هنوز در مراحل اولیه است

این فناوری جدید که Brainoware نام دارد، از ساختار ریز مغز مانندی به نام ارگانوئید مغزی استفاده می کند که چیزی نیست جز مغزهای کوچک رشد یافته از سلول های بنیادی انسان.

این ارگانوئیدها مغز واقعی نیستند زیرا فکر نمی کنند، احساس یا هوشیاری ندارند. محققان در Science Alert توضیح دادند که آنها فقط گروه‌هایی از بافت‌ها هستند که به محققان کمک می‌کنند تا چگونگی رشد مغز را بدون نیاز به مطالعه انسان‌های واقعی مطالعه کنند.

به جای استفاده از روش های الکترونیکی سنتی، دانشمندان با استفاده از تعداد زیادی الکترود ریز و نوعی شبکه عصبی مصنوعی به نام محاسبات مخزن با این ارگانوئید ارتباط برقرار می کنند.

از چپ به راست، بالا: ارگانوئیدهای مغز انسان در 7 روز، 14 روز، 28 روز و چند ماه. پایین، چپ به راست: 1 ماه، 2 ماه، 3 ماه

در این ارگانوئید از قطعات معمولی کامپیوتر برای ورود و خروج استفاده می شود تا کار کند، اما محققان مجبور بودند این قطعات را برای کار با ارگانوئید آموزش دهند. قسمت خروجی، اطلاعات ارگانوئید را می خواند و بر اساس ورودی دریافتی، تصمیم می‌گیرد یا پیش بینی می کند.

این کار به ارگانوئید اجازه می دهد تا چیزها را به طور مستقل و بدون دستورالعمل های صریح یاد بگیرد. این گروه تحقیقاتی با آموزش تشخیص گفتار و پیش‌بینی نتایج معادلات خاص این فناوری را آزمایش کرده‌اند که  نویدبخش بهبود هوش مصنوعی است.

چند مانع مهم با Brainoware وجود دارد. یک مانع این است که باید مطمئن شد ارگانوئیدها زنده و سالم بمانند. این ساختارهای ریز مغز مانند بخش مهمی از سیستم هستند. چالش دیگر میزان انرژی مصرفی تجهیزات اطراف Brainoware است.

با این حال و با وجود این مشکلات، توجه به نگرانی های اخلاقی ضروری است. جدا از بهبود فناوری رایانه، این ابزار بینش هایی نیز در مورد درک اسرار مغز انسان ارائه می دهد.

بنابراین در حالی که موانعی برای غلبه بر وجود دارد، پیامدهای اخلاقی و پتانسیل برای به دست آوردن درک عمیق‌تر از مغز انسان، Brainoware را فراتر از برنامه‌های محاسباتی فوری آن قابل توجه می‌کند.

این مطالعه در Nature Electronics منتشر شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.