علائم و نشانه‌های ریه پاپ کورنی

برونشیولیت انسدادی که معمولاً به عنوان ریه پاپ کورنی شناخته می‌شود، یک بیماری ریوی نادر است که زمانی اتفاق می‌افتد که کوچکترین راه‌های تنفسی در ریه‌ها (به نام برونشیول‌ها) به‌طور غیرقابل برگشت، ملتهب و زخم شوند.

به گزارش تکناک، آسیب به نایژه‌ها جریان طبیعی هوا را به داخل و خارج از ریه‌ها مختل می‌کند و منجر به علائمی مانند تنگی نفس، سرفه خشک و خس خس سینه می‌شود. این علائم اغلب با ورزش یا فعالیت بدنی بدتر می‌شوند.

علائم برونشیولیت انسدادی به تدریج در طی هفته‌ها یا ماه‌ها با باریک شدن راه‌های تنفسی و کاهش اکسیژن رسانی به ریه‌ها ایجاد می‌شوند. با گذشت زمان، التهاب و زخم برونشیول‌ها می‌تواند بدتر شود و تنفس را به طور وحشتناکی دشوار کرده و بر زندگی روزمره فرد تأثیر بگذارد. تشخیص و درمان زودهنگام برونشیولیت انسدادی می‌تواند به کند کردن پیشرفت بیماری کمک کند و ممکن است شدت علائم را کاهش دهد.

سرفه خشک

سرفه خشک مزمن و مداوم یکی از شایع‌ترین علائم برونشیولیت انسدادی است. سرفه‌هایی که هشت هفته یا کمتر طول می‌کشند، معمولاً نشانه عفونت تنفسی (مانند سرماخوردگی) هستند و پس از مدتی از بین می‌روند. سرفه ناشی از برونشیولیت انسدادی ادامه دارد و ممکن است با گذشت زمان یا زمانی که ورزش می‌کنید یا درگیر فعالیت‌های بدنی سختی می‌شوید، بدتر شود.

تنگی نفس

تنگی نفس یکی از علائم بارز بیماری برونشیولیت انسدادی است. ممکن است متوجه شوید که در حین ورزش یا کارهای روزمره مانند بالا رفتن از پله‌ها یا راه رفتن عادی، دچار تنگی نفس شده‌اید یا در تنفس مشکل دارید. در حالی که تنگی نفس در ابتدا ممکن است نامحسوس باشد، اما با پیشرفت آن وضعیت شما بدتر می‌شود. در نهایت ممکن است حتی در هنگام استراحت نتوانید نفس عمیق بکشید.

خس‌خس سینه

خس‌خس یک صدای سوت مانند بلند از مجاری تنفسی است که می‌تواند در حین نفس کشیدن اتفاق بیفتد. شنیدن خس‌خس سینه هنگام بازدم بسیار رایج است، اما می‌تواند در حین دم نیز رخ دهد و ممکن است با فعالیت بدنی بدتر شود. در بیماری برونشیولیت انسدادی، خس‌خس سینه نشانه التهاب، تورم و تجمع مخاط در برونشیول‌ها است.

خستگی

خستگی به معنای کمبود انرژی است که حتی با استراحت کافی از بین نمی‌رود. برونشیولیت انسدادی باعث می‌شود بدن شما برای نفس کشیدن سخت تر کار کند. آسیب به نایژه‌ها می‌تواند به این معنی باشد که بدن و مغز اکسیژن کافی برای عملکرد صحیح دریافت نمی‌کنند، که همین مسئله می‌تواند منجر به خستگی شود. هنگام خستگی، ضعف، گیجی و تحریک‌پذیری عادی است.

بثورات پوستی

افرادی که به دلیل قرار گرفتن در معرض سموم شیمیایی خاص مانند دی استیل (ماده شیمیایی مورد استفاده در طعم دهنده های غذا) به برونشیولیت انسدادی مبتلا می‌شوند، ممکن است دچار تحریک پوست یا بثورات پوستی شوند. بسته به شدت بثورات، پوست آسیب‌دیده ممکن است قرمز به‌نظر برسد، گرم شود، خارش داشته باشد، یا دارای برجستگی‌هایی باشد که به شکل تاول در می‌آیند.

علائم در کودکان

در حالی که بزرگسالان معمولاً به دلیل قرار گرفتن در معرض سموم یا بیماری‌های زمینه‌ای روماتیسمی (مانند آرتروز) به برونشیولیت انسدادی مبتلا می‌شوند، کودکان نیز گاهی اوقات ممکن است به عنوان عارضه یک عفونت تنفسی شدید، مانند ذات الریه یا ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) دچار این بیماری شوند.

علائم برونشیولیت انسدادی در کودکان مشابه علائم در بزرگسالان است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه مزمن
  • خس‌خس سینه
  • تنفس سریع و پی در پی
  • خستگی
  • سیانوز (آبی شدن ناخن‌ها، پوست یا لب‌ها)

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برونشیولیت انسدادی یک بیماری جدی تنفسی (مربوط به ریه) است. اگر علائم دائمی ریه پاپ کورنی مانند سرفه مزمن، تنگی نفس، خس‌خس سینه یا خستگی دارید که با استراحت از بین نمی رود، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

در برخی موارد، برونشیولیت انسدادی می‌تواند علائم شدیدتری ایجاد کند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان هر یک از علائم زیر را داشتید، فورا با اورژانس تماس بگیرید:

  • درد قفسه سینه
  • تنفس سریع و پی در پی
  • تب
  • تعریق
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • مشکل در صحبت کردن یا تنفس
  • سردرگمی یا سرگردانی
  • لکنت زبان
  • از دست دادن هوشیاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.