علائم و نشانه های سرطان پانکراس

سرطان پانکراس معمولاً بی سرو صدا آغاز می شود و فقط وقتی بیمار متوجه علائم آن می شود که بیماری پیشرفت کرده باشد. این امر اهمیت شناخت علائم و نشانه های سرطان پانکراس را بالا می برد.

به گزارش تکناک، برخی از افراد به سرطان پانکراس مبتلا می شوند که عضوی در شکم است که آنزیم های گوارشی و هورمون هایی مانند انسولین را می سازد.

توده های سرطانی می توانند در عملکرد پانکراس اختلال ایجاد کنند و منجر به علائمی مانند درد در معده یا کمر، یرقان (زردی پوست)، اسهال، حالت تهوع، کاهش وزن و دیابت شوند.

در اوایل بیماری، سرطان پانکراس معمولاً بدون علامت است. علائم این نوع سرطان اغلب به تدریج و به طور متناوب شروع می شود، بنابراین افراد ممکن است آنها را نادیده بگیرند. علائم این بیماری، اغلب زمانی مشهود می شوند که سرطان در حال گسترش است که این امر، درمان را دشوارتر می کند.

علائم مربوط به زردی

برای اکثر افراد مبتلا به سرطان پانکراس، زردی یکی از اولین علائم است. زردی به زرد شدن پوست و یا سفیدی چشم اشاره دارد. این مسئله زمانی رخ می دهد که نوعی صفرا در کبد به تجزیه چربی ها کمک می کند.

digikala

به طور معمول صفرا از کبد به کیسه صفرا می رود و از طریق روده و مدفوع از بدن خارج می شود. اما از آنجایی که پانکراس در نزدیکی آن قرار دارد، وجود یک توده در آن ممکن است جریان صفرا را مسدود کند و منجر به زردی شود. همچنین می تواند باعث خارش پوست و تیره شدن رنگ ادرار شود.

اگر توده در یک نقطه خاص قرار داشته باشد، ممکن است این اتفاق قبل از پیشرفت سرطان پانکراس رخ دهد. گاهی اوقات سرطان پانکراس نیز می تواند باعث زردی شود زیرا سرطان قبلاً به کبد گسترش یافته است.

در افراد بالای 40 سال، زردی بیش از 20 درصد خطر سرطان را به همراه دارد. این رقم نه تنها سرطان پانکراس بلکه سایر انواع سرطان را نیز شامل می شود. با این حال، بسیاری از بیماری های دیگر نیز می توانند باعث زردی و علائم مرتبط با آن شوند.

درد معده یا کمر

درد بالای معده یکی دیگر از علائم شایع سرطان پانکراس است. به دلیل آناتومی پانکراس که در پشت شکم قرار دارد، کمردرد نیز نسبتاً شایع است. این درد ممکن است بعد از خوردن غذا بدتر شود. با این حال، اکثر افرادی که درد معده و یا کمردرد دارند، مشکل شان چیز دیگری است و عموما به معنای سرطان پانکراس نیست.

حالت تهوع، استفراغ و کاهش وزن

تهوع و استفراغ از علائم بسیار شایع سرطان پانکراس هستند. این نوع سرطان ممکن است به معده فشار بیاورد که این مسئله می تواند استفراغ را بدتر کند. کاهش وزن ناخواسته ناشی از کم اشتهایی و کاهش مصرف غذا نیز در این نوع سرطان رایج است.

تغییرات در عادات روده

سرطان لوزالمعده گاهی باعث اسهال می شود که ممکن است به دلیل کاهش آنزیم های گوارشی پانکراس باشد. با این حال، سایر افراد مبتلا به سرطان پانکراس ممکن است یبوست بگیرند.

در این بیماری، مدفوع هایی که چرب به نظر می رسند به طور ویژه ای نگران کننده هستند، زیرا ممکن است نشانه این باشد که صفرا و آنزیم های گوارشی برای تجزیه چربی به روده نمی روند. همچنین ممکن است رنگ مدفوع به جای قهوه ای تیره، روشن تر باشد.

دیابت

اگرچه اکثر افراد مبتلا به دیابت به سرطان پانکراس مبتلا نمی شوند، اما گاهی اوقات این اولین علامت این بیماری است. آسیب به پانکراس می تواند توانایی آن در ساخت انسولین را مختل کند.

در برخی افراد، این موضوع منجر به دیابت می شود که با افزایش مداوم میزان گلوکز در خون (قند خون بالا) مشخص می شود. دیابت ناشی از آسیب به پانکراس، گاهی اوقات دیابت پانکراتوژنیک (نوع 3c) نیز نامیده می شود.

دیابت ممکن است با آزمایش خون بدون هیچ علائم اولیه ای تشخیص داده شود. همچنین ممکن است در این زمان، علائم دیابت مانند تشنگی زیاد، گرسنگی و ادرار را مشاهده کنید.

دیابت به اندازه سایر علائم سرطان پانکراس شایع نیست. از بین افرادی که در نهایت برای ابتلا به سرطان پانکراس تشخیص داده می شوند، از هر 4 نفر 1 نفر از ابتدا علامت دیابت را دارد.

میزان طبیعی کلسترول چقدر است؟نیاز روزانه بدن به پروتئین چقدر است؟

لخته شدن خون

افراد مبتلا به انواع سرطان، از جمله سرطان پانکراس، در معرض خطر لخته شدن خون هستند. برای برخی از افراد، چنین لخته های خونی اولین علامت ابتلا به سرطان پانکراس است.

اغلب این اتفاق در یکی از رگ های عمقی پا رخ می دهد که این مسئله ترومبوز ورید عمقی نامیده می شود. این حالت می تواند علائمی مانند پا درد، تورم و گرما ایجاد کند.

گاهی اوقات چنین لخته هایی به ریه ها می روند که به آن آمبولی ریه می گویند. این حالت می تواند علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس شدید ایجاد کند. اگر این حالت شدید باشد، می تواند کشنده باشد.

حداقل 90 درصد از سرطان های پانکراس به عنوان آدنوکارسینوم طبقه بندی می شوند و علائم شرح داده شده در مورد آنها صدق می کند. با این حال، زیرمجموعه کوچکی از افراد به انواع دیگری از سرطان پانکراس مبتلا هستند. این انواع نادر ممکن است برخی از علائم مشابه را داشته باشند، یا ممکن است اصلا علائمی نداشته باشند.

ممکن است این بیماران علائم خاص دیگری نیز داشته باشند. به عنوان مثال، انسولینوم نمونه ای از تومور عصبی غدد پانکراس است که می تواند علائمی را بر اساس هورمون های بیش از حد تولید شده، ایجاد کند. انسولینوم ممکن است علائمی مانند تحریک پذیری یا سردرد ناشی از وجود انسولین بیش از حد و در نتیجه قند خون پایین ایجاد کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نگران ابتلا به سرطان پانکراس هستید، فوراً به یک پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر سابقه خانوادگی ابتلا به این نوع سرطان را دارید. اگر 60 سال یا بیشتر دارید و علاوه بر درد معده یا کمر، تهوع یا استفراغ، اسهال یا یبوست، یا دیابت و کاهش وزن دارید، بسیار مهم است که هر چه سریع تر به یک پزشک مراجعه کنید.

همچنین مهم است که در صورت ابتلا به زردی سریعاً توسط یک متخصص معاینه شوید.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.