عوارض خطرناک مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی

مواد شیمیایی همیشه ماندگار یا PFAS که در لوازم آرایشی و بهداشتی یافت می شود، به دلیل تجمع در بدن و اکوسیستم، اخیرا نگرانی های زیست محیطی و بهداشتی ایجاد کرده اند.

به گزارش تکناک، مطالعات محققان کانادایی میزان بالای PFAS را در این محصولات شناسایی کرده که با افزایش PFAS در بدن انسان ارتباط دارد. در حال حاضر حرکت به سمت ممنوعیت استفاده از PFAS در لوازم آرایشی در اتحادیه اروپا و آمریکا در حال انجام است.

نویسنده این مقاله توضیح می دهد: لوازم آرایشی و بهداشتی، ظاهر و احساس ما را بهبود می بخشد. در طول همه‌گیری کرونا، من یک روتین مراقبت از خود را شروع کردم. این مسئله به من کمک کرد تا با قرنطینه کنار بیایم، در حالی که به طور همزمان با هویت جدید خود به عنوان یک مادر سازگار می شدم. من تونر، سرم و کرم را صبح ها و عصرها استفاده کردم.

اما بسیاری از این محصولات، حاوی مواد شیمیایی به نام مواد پر و پلی فلوئوروآلکیل (PFAS) هستند که به عنوان «مواد شیمیایی پایدار» نیز شناخته می‌شوند. آنها به‌عنوان موادی استفاده می‌شوند که می‌توانند محصولات را ضدآب، ماندگار و به پخش آن‌ها در سراسر پوست کمک کنند.

داده های اروپایی نشان می دهد که حدود 170 ماده PFAS برای استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی وجود دارد. هر سال، بیش از 80000 کیلوگرم PFAS ممکن است پس از استفاده از محصولات به فاضلاب و جریان‌های زباله جامد، که منبع مهمی از PFAS برای محیط زیست است، رها شود.

آلاینده های پایدار

PFAS آلاینده های محیطی پایدار هستند. خواصی که آنها را از نظر تجاری مفید می کند، به ویژه پایداری آنها، به این معنی است که هیچ مکانیسم محیطی برای تخریب آنها وجود ندارد بنابراین آنها تجمع می یابند. PFAS در سراسر جهان، از جمله مناطق دورافتاده مانند قطب شمال نیز یافت شده است.

PFAS در بدن نیز تجمع می یابد. موسسه Canadian Health Measures از هزاران نفر نمونه خون گرفت و چندین PFAS در همه شرکت‌کنندگان یافت.

منابع اصلی قرار گرفتن در معرض PFAS در افراد از طریق رژیم غذایی، از نوشیدن آب آلوده یا خوردن مواد غذایی مانند ماهی یا گوشت است. مزارع کشاورزی می توانند حاوی PFAS از جامدات زیستی مورد استفاده به عنوان کود باشند، زیرا تصفیه خانه های فاضلاب نمی توانند آنها را حذف کنند.

بنابراین PFAS از طریق بیوسولیدها به گیاهان و حیوانات منتقل می شود. به طور مشابه، PFAS به محصولات مراقبت شخصی اضافه می شود، سپس برای ورود به تصفیه خانه های فاضلاب شسته می شود و به یک مشکل زیست محیطی جهانی تبدیل می شود.

PFAS در محصولات بهداشتی

در مطالعه انجام شده میزان PFAS در محصولات آرایشی و بهداشتی خریداری شده در کانادا اندازه گیری شده. محصولات شامل برنز کننده ها، کانسیلرها، کرم های موبر، ضد آفتاب و مرطوب کننده ها بود.

PFAS از هر محصول استخراج و با استفاده از ابزارهای طیف سنجی جرمی اندازه گیری شد. این ابزارها تک تک دانه های PFAS موجود در محصولات را در مقادیر بالای میلی گرم یا تا یک تریلیونم گرم شناسایی می کنند.

میزان بالا به طور ویژه ای از محصولات حاوی ترکیبات C6-16 perfluoroalkyl اتیل فسفات ها، perfluorooctyl triethoxysilane، و perfluorobutyl اترها می شود. دولت کانادا استفاده از برخی از PFAS را در محصولات، از جمله اسید پرفلوروکتانوئیک (PFOA) و هر ماده شیمیایی که برای تولید PFOA تجزیه می‌شود، ممنوع کرده است.

مقررات پیشنهادی جدید کانادایی PFAS ، میزان آستانه را در یک میکروگرم در هر گرم در محصولات تعیین می کند. این بدان معنی است که PFAS در این میزان یا کمتر از آن عادی است و ممنوعیت اعمال نمی شود. با این حال، ما متوجه شدیم که برخی از محصولات حاوی PFAS از جمله آنهایی که استفاده از آنها ممنوع است، در میزان هزار برابر بیشتر از حد مجاز هستند  که این مسئله به عدم نظارت در مدیریت PFAS در صنعت محصولات بهداشتی اشاره دارد.

میزان PFAS بالاتر

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که میزان PFAS در بدن با استفاده منظم از محصولات آرایشی و بهداشتی مرتبط است. یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که میزان PFAS در خون زنانی که معمولا از کرم پودر استفاده می‌کردند، بالاتر بود. یک مطالعه انجام شده در کره، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی را با میزان بالاتر PFAS در شیر مادر پیدا کرد.

مطالعه دیگری مستقیماً این روند را نشان داد. PFOA که نوعی از PFAS است، به طور هدفمند به یک ضد آفتاب اضافه شد تا مشخص شود که آیا میزان آن در خون یک فرد پس از استفاده افزایش می یابد یا خیر. در عرض سه هفته، PFOA حاصل از استفاده از ضد آفتاب حدود 10 درصد از کل مقدار PFOA در بدن او بود. این موضوع نشان می دهد که استفاده روزانه از ضد آفتاب حاوی PFAS در طول ماه های تابستان و استفاده مکرر از سایر لوازم آرایشی و بهداشتی حاوی PFAS، منجر به افزایش میزان این ماده مضر در خون می شود.

بر خلاف سایر مواد شیمیایی، PFAS خاصی مانند PFOA، پایدار هستند. این بدان معنی است که قرار گرفتن انسان در معرض حتی مقادیر کم PFAS می تواند در طول زمان انباشته شود. عمر ماندگاری PFOA در انسان حدود دو سال است.

حتی پس از این مرحله، نیمی از مقدار PFOA باقی می‌ماند و سال‌های بیشتری طول می‌کشد تا از بین برود. با این حال، قرار گرفتن در معرض مداوم از منابع متعدد، از جمله استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی، تضمین می کند که PFOA و PFAS مشابه هرگز از بین نمی روند.

پیامدهای سلامتی

PFAS ها عبارتند از PFOA و PFOS، PFCAهای زنجیره بلند و هر ترکیبی که برای تولید آنها تجزیه می شود.

اما مناطق دیگر جهان، رویکرد گسترده تری را در پیش گرفته اند. ممنوعیت پیشنهادی اتحادیه اروپا هزاران PFAS را حذف خواهد کرد. آمریکا در نظر دارد تا سال 2025 هرگونه PFAS مورد استفاده در لوازم آرایشی و پوشاک را به طور موثر حذف کند.

کانادا باید رویکرد مشابهی را به عنوان راه حلی برای محافظت از افراد در برابر قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی در هنگام استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی و انتقال آنها به محیط پس از استفاده، در نظر بگیرد.

مقررات و اطلاعات

یک راه حل وجود دارد و آن هم ممنوعیت استفاده از PFAS در محصولات آرایشی و بهداشتی است. برخی از کمپانی های لوازم آرایشی مانند سفورا، PFAS را در لیست مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی خود قرار نمی دهند تا مصرف کنندگان بتوانند از استفاده از آنها اجتناب کنند. اما متاسفانه لوازم آرایشی و بهداشتی حاوی PFAS هنوز هم به راحتی در دسترس کانادایی ها هستند.

گروه‌های زیست‌محیطی، دولتمردان و صنعت باید با یکدیگر همکاری کنند تا استفاده از PFAS در لوازم آرایشی و بهداشتی را متوقف کنند و در عوض از مواد دیگری استفاده کنند که همان هدف را دنبال می‌کنند.

حداقل، مردم باید از طریق برچسب گذاری واضح از PFAS در این محصولات آگاه باشند تا بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند.

(زیرنویس عکس: PFAS ماده ای رایج در لوازم آرایشی و بهداشتی است و به دلیل مقاومت در برابر تخریب، منبع اصلی آلودگی محیطی است. مطالعات انجام شده بر روی محصولات مراقبت شخصی کانادایی نشان می دهد که برخی از PFAS ها از جمله مواد ممنوعه، در میزان به طور قابل توجهی بالاتر از آستانه های پیشنهادی هستند. استفاده منظم از این محصولات با میزان بالاتر PFAS ، به ماندگاری در بدن و شیر مادر مرتبط است و به دلیل ماندگاری آنها در بدن و محیط، باعث نگرانی های در مورد سلامتی می شود.)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.