عوارض پنهان هوش مصنوعی بر کارمندان

 مطالعات جدید انجمن روانشناسی آمریکا درباره عوارض پنهان هوش مصنوعی نشان می دهد که استفاده از هوش مصنوعی باعث بروز احساس تنهایی در کارمندان و بی خوابی و افزایش تمایل آنان به انواع اعتیاد بعد از کار شود.

به گزارش تکناک،  محققان در این مورد چهار آزمایش را در ایالات متحده، تایوان، اندونزی و مالزی انجام دادند. محقق اصلی این آزمایش به نام دکتر پوک من تانگ، قبلا در یک بانک کار می کرد که در آن از سیستم های هوش مصنوعی استفاده می کردند. همین موضوع منجر به علاقه او به تحقیق در مورد هوش مصنوعی شد.

تانگ می‌گوید: پیشرفت سریع در سیستم‌های هوش مصنوعی، جرقه‌ انقلاب صنعتی جدیدی را زده است که در حال تغییر شکل محیط کار با مزایای بسیار زیادی است، اما این سیستم خطرات ناشناخته ای برای افراد از جمله اثرات مخرب ذهنی و جسمی به همراه دارد. انسان ها موجودات اجتماعی هستند و کار با سیستم های هوش مصنوعی ممکن است اثرات مخربی بر زندگی شخصی آنها داشته باشد.

در عین حال، کار با سیستم های هوش مصنوعی ممکن است مزایایی هم داشته باشد. محققان متوجه شده اند که کارمندانی که مکررا از سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، بیشتر به کارمندان دیگر کمک می‌کنند، اما این رفتار ممکن است ناشی از تنهایی و نیاز آنها به ارتباط اجتماعی باشد.

علاوه بر این، مطالعات درباره عوارض پنهان هوش مصنوعی نشان داد که شرکت‌کنندگان با میزان بالاتر اضطراب اجتماعی یعنی احساس ناامنی و نگرانی در مورد ارتباطات اجتماعی، به کار بر روی سیستم‌های هوش مصنوعی با واکنش‌های مثبت، مانند کمک به دیگران و واکنش‌های منفی، مانند تنهایی و بی خوابی، واکنش نشان دادند.

در یک آزمایش، 166 مهندس در یک شرکت زیست پزشکی تایوانی که با سیستم‌های هوش مصنوعی کار می‌کردند، طی سه هفته درباره احساس تنهایی، اضطراب اجتماعی و احساس تعلق خاطر مورد بررسی قرار گرفتند. محققان، شرکت کنندگان را بر اساس رفتارهای مفیدشان ارزیابی کردند و اعضای خانواده از بی خوابی شرکت کنندگان و مصرف الکل بعد از کار گزارش دادند. کارمندانی که بیشتر با سیستم‌های هوش مصنوعی ارتباط برقرار می‌کردند، به احتمال بیشتری احساس تنهایی، بی‌خوابی و افزایش مصرف الکل بعد از کار را تجربه می‌کردند، اما با وجود عوارض پنهان هوش مصنوعی،  برخی رفتارهای مثبت را نسبت به سایر کارکنان، بیشتر از خود نشان دادند.

در آزمایش دیگری با 126 مشاور املاک در یک شرکت مدیریت املاک اندونزیایی، به نیمی از آنها دستور داده شد تا سه روز متوالی از سیستم های هوش مصنوعی استفاده نکنند، در حالی که به نیمی دیگر گفته شد تا حد امکان با سیستم های هوش مصنوعی کار کنند. یافته‌های گروه دوم مشابه آزمایش قبلی بود، با این تفاوت که هیچ ارتباطی بین دفعات استفاده از هوش مصنوعی و مصرف الکل بعد از کار وجود نداشت.

یافته‌های مشابهی از یک آزمایش آنلاین با 214 بزرگسال شاغل تمام وقت در ایالات متحده و دیگری با 294 کارمند در یک شرکت فناوری مالزیایی وجود داشت.

یافته‌های همه تحقیقات انجام شده درباره عوارض پنهان هوش مصنوعی با یکدیگر همبستگی دارند و ثابت نمی‌کنند که کار با سیستم‌های هوش مصنوعی باعث تنهایی یا پاسخ‌های دیگر می‌شود، فقط نشان می دهند ارتباطی بین هوش مصنوعی و احساس تنهایی وجود دارد.

توسعه دهندگان فناوری هوش مصنوعی در حال حرکت رو به جلو باید تجهیز سیستم‌های هوش مصنوعی به ویژگی‌های اجتماعی مانند صدای انسان را برای تقلید از تعاملات انسان‌مانند در نظر بگیرند. همچنین کارفرمایان می توانند تعداد دفعات کار با سیستم های هوش مصنوعی را محدود کنند و فرصت هایی را برای کارمندان فراهم کنند تا اجتماعی تر شوند.

تصمیم‌گیری گروهی و سایر وظایفی که در آن ارتباطات اجتماعی مهم هستند، می‌توانند بیشتر توسط افراد انجام شوند تا از  بروز عوارض پنهان هوش مصنوعی جلوگیری شود.

برنامه های ذهن آگاهی و سایر مداخلات مثبت نیز ممکن است به تسکین تنهایی کمک کنند. هوش مصنوعی به گسترش قلمرو خود ادامه خواهد داد، بنابراین ما باید از همین حالا برای کاهش اثرات مخرب احتمالی برای افرادی که با این سیستم ها کار می کنند، اقدام کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.