عکس جعلی گلکسی S23 اولترا از ماه

گلکسی S23 اولترا سامسونگ زوم فضایی 100 برابری با ترکیبی از زوم اپتیکال و پردازش محاسباتی ارائه می دهد و امکان ثبت عکسهای زیبایی از ماه را می دهد. اما طبق آزمایش جالب یکی از کاربران تصاویر ماه ارائه شده توسط گلکسی S23 اولترا جعلی هستند.

به گزارش تکناک، ibreakphotos در Reddit نوشت: بسیاری از ما شاهد تصاویر خیره‌کننده ماه با جدیدترین لنزها از زمان عرضه  گلکسی S23  اولترا بوده‌ایم. من همیشه به دلیل بی عیب و نقص بودن تصاویر به واقعی بودن آنها شک داشته‌ام. با اینکه این تصاویر کاملا جعلی نیستند اما واقعی هم نیستند. بنابراین او پس از دانلود یک تصویر با وضوح بالا از ماه، وضوح تصویر را کاهش داد و به منظور حذف جزئیات ماه، تاری گاوسی (با استفاده از یک تابع ریاضی برای محو کردن تصویر) در آن ایجاد کرد.

این کاربر در یک اتاق تاریک، در یک طرف اتاق، با نمایش تصویر در مانیتور رایانه و سپس زوم با Samsung Galaxy S23 Ultra (series of Android smartphones, mobile computing device and Android applications) روی مانیتور از انتهای دیگر اتاق، عملکرد زوم دستگاه را آزمایش کرد. این تصویر به عکسی دقیق از ماه تبدیل شد و هیچ شباهتی به لکه سفید روی صفحه رایانه نداشت. با وجود اظهارات سامسونگ مبنی بر عدم اعمال هیچ گونه جلوه‌ روی تصاویر یا بافت، اما این دستگاه از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای بهبود عکس‌های ماه استفاده می‌کند.

مشترک Reddit که آزمایش فوق را انجام داد، افزود: سامسونگ از یک مدل هوش مصنوعی برای قرار دادن دهانه ها و سایر جزئیات در نقاط تار ماه استفاده می‌کند و با وجود توجیه این عملکرد سامسونگ توسط برخی کاربران، برخی دیگر می گویند سازنده به وضوح نحوه تولید این تصاویر را توضیح نمی دهد.

digikala

این اولین بار نیست که سامسونگ به جعل عکس ماه متهم می شود. سه سال پیش، عکس‌های ثبت شده از ماه با زوم فضایی 100 برابری گلکسی S20 اولترا نیز جعلی خطاب شد. در آن زمان، Sammy گفت “هوش مصنوعی سوپر رزولوشن” به پردازش عکس‌ها کمک می‌کند و از هیچ پوششی استفاده نمی‌کند. سامسونگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: “با یک فشار شاتر، تا 20 فریم با سرعت‌های لحظه‌ای ثبت و پردازش می‌شود. سپس هوش مصنوعی پیشرفته هزاران جزئیات دقیق را ارزیابی و تصحیح می‌کند و تصاویری دقیق در سطوح بزرگ‌نمایی بالا تولید کند.”

با توجه به عدم استفاده از همپوشانی، تفاوت بین استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای یادگیری ماشینی برای تولید تصاویری با ظاهر عالی از ماه چیست؟ گوگل از عکاسی محاسباتی در گوشی های پیکسل خود استفاده می کند و این دوربین ها به طور گسترده ای مورد تحسین قرار می گیرند. به دلیل عدم استفاده از همپوشانی یک عکس متفاوت از ماه جایگزین عکس ثبت شده با گلکسی S23 اولترا نمی‌شود. بنابراین استفاده از این ابزار عکس جعلی ایجاد نمی‌کند.

اتهامات در مورد استفاده از پوشش های ماه برای فریب مصرف کنندگان وجود دارد. در سال 2019، Moon mode هواوی P30 پرو توسط سازنده با امکان ثبت تصاویر کلوزآپ زیبا بدون سه‌پایه از ماه تبلیغ شد. اما یکی از محققین به نام وانگ یو گفت هوآوی بیشتر از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و تصاویر قبلی عکاسی شده از ماه (Moon : Earth’s only natural satellite) را در لایه‌اس از تصاویر P30 پرو قرار می‌دهد.

نظریه وانگ هرگز ثابت نشد، و در حالی که برخی از خوانندگان آن را بی اعتبار کرده اند، اما Moon Mode همچنان محبوب نیست. هوآوی بعداً گفت: “Moon Mode مانند سایر حالت‌های هوش مصنوعی عمل می‌کند، و به منظور کمک به افراد در ثبت تصاویر بهتر، جزئیات را در یک تصویر شناسایی و بهینه‌سازی می‌کند. به هیچ وجه جزئیات ساختگی جایگزین جزئیات تصویر نمی‌شود. با توجه به تشخیص بیش از 1300 سناریو توسط هوش مصنوعی، تصاویر ساختگی به فضای ذخیره سازی بسیار زیادی نیاز دارند.

این شرکت ادامه داد: بر اساس اصول یادگیری ماشینی، دوربین یک سناریو را تشخیص می‌دهد و به بهینه‌سازی فوکوس و نوردهی برای بهبود جزئیات مانند اشکال، رنگ‌ها و نقاط برجسته/کم نور کمک می‌کند. این ویژگی را می‌توان به راحتی در حین گرفتن عکس روشن یا خاموش کرد. در عین وجود حالت Moon Mode، به دلیل وجود لنز پریسکوپ همچنان می توان عکس را بدون استفاده از هوش مصنوعی نیز ثبت کرد.

آیا از نظر شما سامسونگ در تلاش برای فریب مشتریان است یا صرفاً در حال انجام کارهایی است (استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود عکس‌های کاربران) که اکثر تولیدکنندگان دیگر نیز انجام می‌دهند؟

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.