ابداع غذای جدید با پیوند سلول‌های گوشت گاو در دانه برنج

به‌تازگی دانشمندان کره‌ای آزمایشی جالب انجام داده‌اند و سلول‌های بنیادی ماهیچه‌ای و چربی را از گاو گرفته و به دانه‌های برنج پیوند زده‌اند.

به گزارش تکناک، نتیجه نهایی یک غذای جدید و پر پروتئین است که باید ارزان، سازگار با محیط زیست و برای قحطی، سفرهای نظامی یا فضایی مفید باشد.

شیوه‌های کشاورزی فعلی پایدار نیستند و با وجود افزایش روز‌افزون جمعیت جهانی، فقط تأثیرات زیست‌محیطی افزایش خواهد یافت. به این ترتیب، آینده غذا ممکن است بسیار متفاوت از آنچه ما به آن عادت کرده‌ایم به نظر برسد؛ خواه پرورش گوشت در آزمایشگاه یا خوردن حشرات برای تامین پروتئین باشد، یا تحریک میکروب‌ها برای تولید پودرهای مغذی.

اخیرا دانشمندان کره‌ای نوع جدیدی از غذا را ابداع کرده‌اند که می تواند یک غذای اصلی در آینده را تشکیل دهد که هیبرید گوشت گاو و برنج است.

این کار شبیه به رشد سلول‌های گوشت در آزمایشگاه است، با این تفاوت که این بار محققان این کار را در داخل منافذ دانه‌های برنج انجام دادند. این ساختار دارای یک داربست پایدار برای سلول‌های حیوانی بوده و یک سری مولکول‌های خاص در برنج به شکوفایی آنها کمک می‌کنند.

برنج ابتدا با ژلاتین ماهی پوشانده شد که به چسبندگی سلول‌های گوشت گاو کمک کرد. پس از کاشت با سلول‌های بنیادی ماهیچه گاو و چربی، برنج به مدت 9 تا 11 روز برای کشت باقی ماند. نتیجه نهایی یک برنج صورتی است که کمی ترسناک به نظر می رسد، اما ظاهراً کاملاً ایمن و نسبتاً مغذی است.

محققان برنج گوشت گاو خود را بخارپز کردند و طیف وسیعی از تجزیه و تحلیل‌های صنایع غذایی را برای بررسی این خلقت غیرطبیعی انجام دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که این ترکیب 8 درصد پروتئین بیشتر و 7 درصد چربی بیشتر از برنج ساده و بافتی سفت‌تر و شکننده‌تر دارد. نمونه‌هایی که با سلول‌های ماهیچه‌ای بیشتر ساخته شده‌اند، بیشتر شبیه گوشت گاو هستند، در حالی که آنهایی که محتوای چربی بالاتری دارند بافتی نزدیک به خامه، کره یا روغن نارگیل دارند.

گوشت گاو برنج باید ردپای محیطی بسیار کمتری نسبت به گوشت داشته باشد. محققان تخمین می‌زنند که تولید آنها تنها باید کمتر از 6.27 کیلوگرم (13.82 پوند) دی‌اکسیدکربن در هر 100 گرم پروتئین در مقایسه با 50 کیلوگرم گوشت گاو (110 پوند) آزاد کند. هزینه‌های آن نیز باید بسیار پایین‌تر باشد، به‌طوری که در مقایسه با گوشت گاو که به ازای هر کیلوگرم 14.88 دلار است، برنج گوشت گاو در حدود 2.23 دلار در هر کیلوگرم است.

محققان می‌گویند که مزایای تغذیه‌ای و زیست‌محیطی، همراه با خطرات ایمنی کم مواد غذایی و تولید آسان، گوشت گاو را به گزینه خوبی برای تجاری‌سازی تبدیل می‌کند. پیش از تجاری‌سازی، دانشمندان قصد دارند ارزش غذایی آن را با بهبود شرایط موجود در برنج برای کمک به رشد سلول‌های گوشت گاو، افزایش دهند. پس از آن، آخرین مانع ممکن است فقط متقاعد کردن مردم به خوردن آن باشد.

سوهیون پارک، نویسنده اول این مطالعه گفت: ما معمولا پروتئین مورد نیاز خود را از دام‌ها به دست می‌آوریم، اما تولیدات دامی منابع و آب زیادی مصرف می‌کند و گازهای گلخانه‌ای زیادی آزاد می‌کند. من به شخصه انتظار نداشتم که سلول‌ها در برنج به این خوبی رشد کنند.

این تحقیق در مجله Matter منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.