مهندسی سلول‌های T برای درمان موثر سرطان

اخیرا محققان سلول‌های T را به نوعی مهندسی کرده‌اند که قدرت آن‌ها را در برابر تومورهای سرطانی بیش از 100 برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش تکناک،این دستاورد پیشرفت قابل‌توجهی در ایمونوتراپی است و می‌تواند اثربخشی آن را به تومورهای جامد گسترش دهد.

مهار قدرت سرطان برای ایمونوتراپی

دانشمندان UC San Francisco (UCSF) و Northwestern Medicine با استفاده از چند ترفند که از خود سرطان گرفته شده است، راهی احتمالی  برای دور زدن محدودیت‌های سلول های T مهندسی شده پیدا کرده‌اند.

با مطالعه جهش‌های موجود در سلول‌های T بدخیم که منجر به لنفوم می‌شوند، محققان به یک جهش خاص پی بردند که یک قدرت استثنایی به سلول‌های T مهندسی شده می‌دهد. وارد کردن ژنی که این جهش منحصر به فرد را رمزگذاری می‌کند به سلول‌های T طبیعی انسان، آنها را بیش از 100 برابر در کشتن سلول‌های سرطانی بدون هیچ نشانه‌ای از سمیت، قوی‌تر کرد.

در حالی که ایمونوتراپی‌های کنونی فقط علیه سرطان‌های خون و مغز استخوان کار می‌کنند، سلول‌های T مهندسی‌شده توسط محققان Northwestern و UCSF قادر به از بین بردن تومورهای موجود در پوست، ریه و معده موش‌ها بودند.

تقویت سلول‌های T الهام گرفته از طبیعت

دکتر چوی که یکی از محققان این مطالعه بود، گفت: ما از نقشه طبیعت برای توسعه درمان‌های بهتر با سلول T استفاده کردیم. ابرقدرتی که سلول‌های سرطانی را بسیار قوی می‌کند، می‌تواند به درمان‌های سلول T منتقل شود تا آن‌ها را به اندازه کافی قدرتمند کند تا سرطان‌هایی را که زمانی غیرقابل درمان بودند، از بین ببرند.

جهش‌های اساسی انعطاف‌پذیری و سازگاری سلول‌های سرطانی می‌توانند سلول‌های T را برای زنده ماندن و رشد در شرایط سختی که تومورها ایجاد می‌کنند، شارژ کنند.

این مطالعه در 7 فوریه در مجله Nature منتشر شد.

غلبه بر مکانیسم‌های دفاعی تومور

ایجاد ایمونوتراپی‌های موثر در برابر بیشتر سرطان‌ها دشوار است زیرا تومور محیطی را ایجاد می‌کند که بر حفظ خود متمرکز است و منابعی مانند اکسیژن و مواد مغذی را به نفع خود هدایت می‌کند. اغلب، تومورها سیستم ایمنی بدن را ربوده و باعث می‌شوند به جای حمله به سرطان، از سرطان دفاع کند.

این امر نه تنها توانایی سلول‌های T معمولی را برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی مختل می‌کند، بلکه اثربخشی سلول‌های T مهندسی‌شده را که در درمان‌های ایمنی استفاده می‌شوند، تضعیف می‌کند و آنها به سرعت در برابر دفاع تومور خسته می‌شوند.

رویبال که یکی از محققان این مطالعه بود، گفت: برای اینکه درمان‌های مبتنی بر سلول در این شرایط عمل کنند، ما باید به سلول‌های T سالم توانایی‌هایی بدهیم که فراتر از آن چیزی است که به طور طبیعی می‌توانند به دست آورند.

محققان 71 جهش یافت شده در بیماران مبتلا به لنفوم سلول T را غربالگری کردند و بررسی کردند که کدام یک می‌تواند درمان‌های مهندسی شده با سلول T را در موش‌های مبتلا به سرطان تقویت کند. در نهایت، آنها یک جهش را جدا کردند که هم قوی و هم غیرسمی بود و آن را در معرض مجموعه‌ای دقیق از آزمایش‌های ایمنی قرار دادند.

چوی گفت: کشف‌های ما سلول‌های T را قادر می‌سازد تا انواع سرطان را از بین ببرند. این رویکرد بهتر از هر چیزی که قبلا دیده‌ایم عمل می‌کند. دانشمندان گفتند که اکتشافات آنها می‌تواند در درمان بسیاری از انواع دیگر سرطان گنجانده شود.

چوی گفت: سلول‌های T این پتانسیل را دارند که برای افرادی که به شدت تحت درمان قرار گرفته‌اند و پیش‌آگاهی ضعیفی دارند، درمان ارائه دهند. سلول‌درمانی داروهای زنده‌ای هستند، زیرا در درون بیمار زندگی و رشد می‌کنند و می‌توانند ایمنی طولانی‌مدت در برابر سرطان ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.