فناوری‌های هوشمند صنعت کشاورزی ایران را متحول می‌کند

فناوری‌های هوشمند صنعت کشاورزی

فناوری‌های جدید هوشمند  صنعت کشاورزی را نیز مانند هر صنعت دیگری متحول کنند که این امر در ایران توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق انجام پذیر است.

به گزارش تک ناک، کشاورزی از جمله صنایعی است که برای توسعه نیاز به استفاده از فناوری‌هایی دارد که کارآمدی اقدامات و کیفیت محصولات تولیدی را افزایش می‌دهند. این صنعت جهانی و راهبردی در همه کشورها از شیوه سنتی به سمت استفاده از فناوری‌های نوظهور حرکت کرده و با این کار سرعت و کیفیت تولید محصولات را ارتقاء داده است.
در چند سال آینده جهان شاهد یک انقلاب بزرگ در صنعت کشاورزی خواهد بود. ربات‌ها، حس‌گرها، سیستم‌های آبیاری و کوددهی در سراسر جهان در حال گذراندن دوره آزمایشی هستند و با ورود حرفه‌ای این ابزار فناورانه به دنیای مدرن، آینده صنعت کشاورزی دست‌خوش تغییری عظیم خواهد شد، حتی برخی فناوری‌ها در حال حاضر نیز به این صنعت ورود کرده‌اند.

حرکت در مسیر توسعه
صنعت کشاورزی رسالتی ویژه برای تأمین سلامتی جامعه دارد و با به‌کارگیری محصولات فناورانه و نوآوری‌ها می‌تواند در مسیر توسعه‌یافتگی قرار گیرد که این اتفاق در ایران از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به این عرصه می‌گذرد.
نوآوری‌های فناوری همواره در طول زمان شکل بهتری به کشاورزی داده است. از زمان قدیم گرفته که از گاوآهن استفاده می‌شد تا تجهیزات دقیق و پیشرفته‌ امروزی و سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی که به بشر روش‌های جدیدی برای رسیدن به کارایی بیشتر و رشد بیشتر مواد غذایی ارائه داده است.

کشاورزی هوشمند؛ افزایش بهره‌وری
اصطلاح کشاورزی هوشمند به استفاده از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیاء، حسگرها، سیستم‌های مکان‌یابی، ربات‌ها و هوش مصنوعی با هدف مدیریت مزرعه برای افزایش کیفیت و کمیت محصولات همچنین بهینه‌سازی کارایی نیروی انسانی مورد استفاده در مزارعه گفته می‌شود. کشاورزی هوشمند می‌تواند در زمینه‌های کشت، آبیاری محصولات، سم‌پاشی و برداشت محصول به کشاورز کمک کند.
استفاده از هوش مصنوعی به کشاورزان کمک می‌کند تا از طریق داده‌های به دست آمده در مورد دما، بارش، سرعت باد و تابش خورشید و تحلیل چنین داده‌هایی در طول زمان و مقایسه آن‌ها اطلاعات با ارزشی را برای رسیدن به نتایج مطلوب ارائه می‌دهد.
یکی از نکات بسیار ارزشمند استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی آن است که به‌کارگیری آن باعث از بین رفتن شغل کشاورزان و فعالان انسانی این حوزه نخواهد شد بلکه به افزایش بهره‌وری و بهبود روند کارهای آن‌ها کمک خواهد کرد.

شناسایی خلأها در کشاورزی
شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق می‌توانند با بهره‌گیری از علم و فناوری‌های به‌روز خلأهای موجود در حوزه فناوری‌های هوشمند کشاورزی را برطرف کنند. در حال حاضر 310 شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی فعال هستند.
در چند سال اخیر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق زیادی به حوزه  فناوری‌های هوشمند کشاورزی ورود کرده‌اند و با تولید محصولات فناورانه و ارائه خدمات کاربردی باعث رشد این حوزه در کشور شده‌اند اما هنوز صنعت کشاورزی در ایران به شکل درست، توسعه نیافته و به روش‌های سنتی اداره می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.