فواید چای اولانگ برای سلامتی

چای اولانگ نوعی چای سنتی چینی است که در کشورهای آسیایی مصرف می‌شود. این چای سرشار از آنتی اکسیدان است و با فواید سلامتی مهمی مانند کاهش فشار خون و حمایت از سلامت مغز مرتبط است.

به گزارش تکناک، این مقاله به بررسی مزایای سلامتی چای اولانگ و همچنین ایمنی و کاربردهای آن می پردازد.

چای اولانگ چیست؟

چای سیاه، سبز و اولانگ سه نوع عمده چای در نظر گرفته می شوند. چای اولانگ مانند چای سبز و سیاه از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود. تفاوت بین چای ها به میزان اکسیداسیونی که برگ های چای در معرض آن قرار گرفته اند، مربوط می شود. اکسیداسیون فرآیندی است که شامل قرار دادن برگ های چای در معرض هوا برای خشک شدن و تیره شدن آنها است.

اکسیداسیون بر رنگ و طعم چای تأثیر می گذارد. چای سبز کمترین اکسیداسیون را تجربه می کند، در حالی که چای سیاه به طور کامل اکسید می شود. به همین دلیل است که برگ های چای سیاه رنگ قهوه ای تیره و طعم تندتری نسبت به چای سبز دارند.

چای اولانگ تا حدی اکسید شده است، به این معنی که اکسیداسیون آن بیشتر از چای سبز اما کمتر از چای سیاه است. این امر باعث ایجاد رنگ و طعمی می شود که چای اولانگ جایی بین چای سبز و سیاه قرار دارد.

انواع مختلفی از چای اولانگ وجود دارد که هر کدام رنگ و طعم متفاوتی دارند. برخی از انواع چای اولانگ کمتر تحت اکسیداسیون قرار می گیرند و طعم لطیف‌تری دارند، در حالی که برخی دیگر به دلیل زمان اکسیداسیون طولانی تر، طعم تندتری دارند.

چای اولانگ مانند چای سبز و سیاه حاوی کافئین است و یک فنجان آن 38.4 میلی گرم کافئین دارد. برای مقایسه، همان میزان چای سیاه و سبز به ترتیب 47.4 و 29.4 میلی گرم کافئین فراهم می کند.

چای از جمله چای اولانگ، منبعی از ترکیبات مفید از جمله کاتچین است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در بدن است. نوشیدن چای با چندین فایده برای سلامتی مانند بهبود سلامت قلب و مغز مرتبط است.

ممکن است از سلامت قلب حمایت کند

نوشیدن چای اولانگ ممکن است به کاهش عوامل خطرناک ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا و سطوح بالای چربی خون کمک کند.

محققان فکر می کنند که چای از جمله چای اولانگ، از طریق مکانیسم های مختلفی مانند شل کردن انقباض عضلات صاف، کاهش التهاب رگ های خونی، مهار فعالیت آنزیم منقبض کننده رگ های خونی به نام رنین و افزایش تولید رگ های خونی گشادکننده به کاهش فشار خون کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2023 که شامل 76673 بزرگسال چینی بین 30 تا 79 سال بود، نشان داد افرادی که چای از جمله چای سیاه، سبز و اولانگ مصرف می‌کردند، 10 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا بودند.

اگرچه مطالعات مربوط به بررسی اثرات چای اولانگ بر فشار خون محدود است، یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2004 که شامل 1507 بزرگسال چینی بود، نشان داد که کسانی که حداقل نیم فنجان چای سبز یا اولانگ با قدرت متوسط را به مدت یک سال می‌نوشیدند، 46 درصد کمتر احتمال ابتلا به فشار خون بالا در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشیدند، داشتند. برای افرادی که روزانه دو و نیم فنجان یا بیشتر چای مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به فشار خون بالا تا 65 درصد کاهش می‌یافت که نشان می‌دهد نوشیدن منظم چای اولانگ ممکن است راهی موثر برای محافظت از سلامت قلب باشد.

علاوه بر حمایت از فشار خون سالم، نوشیدن چای سبز ممکن است به کاهش میزان چربی خون نیز کمک کند.

یک مطالعه در سال 2014 که شامل 3041 بزرگسال چینی بودکه 1651 نفر از آنها به تازگی به چربی بالا تشخیص داده شده بودند، نشان داد شرکت کنندگانی که بیش از دو و نیم فنجان چای اولانگ، سبز یا سیاه در روز مصرف می کردند، کمترین احتمال ابتلا به چربی خون بالا را داشتند.

محققان کشف کردند که مصرف چای اولانگ برای 21 سال یا بیشتر به ترتیب با 3.22، 6.69 و 11.99 درصد کاهش کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید در خون مرتبط است.

کاتچین‌های موجود در چای اولانگ ممکن است با مهار فعالیت آنزیمی به نام لیپاز که به کاهش جذب چربی روده‌ای کمک می‌کند، به کاهش چربی خون کمک کند.

سرشار بودن از ترکیبات گیاهی محافظ

چای اولانگ یک منبع عالی از ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو مانند پلی فنول ها مانند تافلاوین ها، تیاروبیگین ها، اپی گالوکاتچین (EGC) و (-)-اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) کمک می کند.

همچنین چای اولانگ سرشار از پلی ساکاریدهای چای (TPS) است که کربوهیدرات هایی هستند که فعالیت آنتی اکسیدانی قوی دارند.

پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند، مانند چای اولانگ، می تواند به محافظت در برابر برخی بیماری ها از جمله نوعی سرطان دهان به نام کارسینوم سلول سنگفرشی دهان (OSCC)  کمک کند.

یک مطالعه در سال 2022 روی 1773 بزرگسال چینی از جمله 744 نفر که به تازگی مبتلا به OSCC شده بودند، نشان داد که افرادی که چای اولانگ می‌نوشیدند نسبت به افرادی که چای اولانگ مصرف نمی‌کردند، 31 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به OSCC  بودند. همچنین این مطالعه نشان داد افرادی که بیش از دو فنجان چای اولانگ می‌نوشیدند، 41 درصد کاهش خطر ابتلا به OSCC داشتند.

همچنین چای اولانگ ممکن است در برابر سایر انواع سرطان از جمله سرطان تخمدان و نازوفارنکس محافظت کند. با این حال، تحقیقات در مورد خواص ضد سرطانی چای اولانگ محدود است و مطالعات بیشتری برای درک کامل چگونگی تاثیر نوشیدن چای اولانگ در برابر سرطان های خاص مورد نیاز است.

ممکن است سلامت مغز را بهبود بخشد

نوشیدن چای با فواید متعددی برای سلامت مغز مرتبط است. به عنوان مثال، مصرف چای با میزان کمتر افسردگی و زوال عقل مرتبط است.

یک مطالعه در سال 2021 که داده‌های 13115 بزرگسال چینی را تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد بزرگسالانی که چای تخمیر شده از جمله چای اولانگ می‌نوشیدند، تا 13 درصد کمتر در معرض علائم افسردگی بودند. پلی فنول‌های موجود در چای اولانگ مانند  EGCG، ممکن است با تأثیر بر مسیرهای خاصی در مغز مانند محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال  (HPA)، سیستم اصلی پاسخ به استرس بدن و کاهش التهاب و بهبود اعصاب، از آسیب سلولی در مغز و ابتلا به افسردگی جلوگیری کنند.

این خواص ضد التهابی و محافظت کننده عصبی ممکن است به کاهش خطر زوال عقل نیز کمک کند.

یک مطالعه در سال 2022 که شامل داده‌هایی 1545 بزرگسال چینی بود، نشان داد شرکت‌کنندگانی که چای از جمله چای اولانگ می‌نوشیدند، 40 درصد کمتر به زوال عقل مبتلا می‌شدند. محققان می‌گویند که به‌نظر می‌رسد نوشیدن چای ممکن است با تأثیر بر بخشی از مغز درگیر در پردازش اطلاعات به نام جسم پینه‌ای خلفی، در برابر کاهش حافظه به محافظت از مغز کمک کند.

حقایق تغذیه‌ای چای اولانگ

اگرچه چای اولانگ سرشار از ترکیبات گیاهی محافظ است، اما منبع غلیظی از مواد مغذی نیست. گفته می شود این نوع چای حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و فسفر است.

یک فنجان چای اولانگ حاوی تنها 2.4 کالری است که آن را جایگزینی هوشمند برای نوشیدنی های پرکالری مانند نوشابه و چای شیرین می کند.

جایگزینی نوشیدنی‌های قندی و پرکالری با نوشیدنی‌های بدون کالری یا کم کالری، مانند چای اولانگ بدون شیرینی، یک راه آسان و موثر برای کاهش قند و کالری اضافی است. در واقع تحقیقات نشان می دهد که نوشیدنی های شیرین شده از جمله نوشابه و چای شیرین، منبع اصلی قند افزوده در رژیم غذایی متوسط آمریکایی ها هستند.

کاهش مصرف قند اضافه شده با جایگزینی نوشیدنی های شیرین با چای اولانگ بدون شیرینی می تواند به قند خون سالم، سلامت کبد، کاهش وزن و موارد دیگر کمک کند.

مضرات چای اولانگ

نوشیدن چای اولانگ به طور کلی تا زمانی که در مقادیر معمولی مصرف شود، بی خطر است. چای اولانگ مانند چای سبز و سیاه حاوی کافئین است که محرک است، بنابراین بهتر است در حد اعتدال مصرف شود.

یک فنجان چای اولانگ حاوی 38.4 میلی گرم کافئین است که کمی بیشتر از همان مقدار چای سبز و کمی کمتر از چای سیاه است.

افرادی که حساسیت بیشتری نسبت به اثرات کافئین دارند، در صورت مصرف نوشیدنی های کافئین دار به ویژه در مقادیر زیاد، ممکن است علائمی مانند احساس اضطراب و عصبانیت را تجربه کنند.

توصیه می شود بزرگسالان مصرف کافئین خود را کمتر از 400 میلی گرم در روز نگه دارند. برای رسیدن به این حد، یک فرد باید بیش از 10 فنجان چای اولانگ مصرف کند.

چای اولانگ را می توان به عنوان جایگزینی با کافئین کمتر برای نوشیدنی هایی که غلظت بیشتری در کافئین دارند، مانند قهوه که حدود 96 میلی گرم کافئین در هر فنجان دارد، مصرف کرد.

با این حال، اگرچه چای اولانگ کافئین نسبتاً کمی دارد، اما نباید آن را خیلی نزدیک به زمان خواب مصرف کرد زیرا ممکن است در توانایی شما برای به خواب رفتن و خوابیدن اختلال ایجاد کند، به خصوص در افرادی که به کافئین حساس هستند.

نکاتی برای مصرف چای اولانگ

چای اولانگ را می توان مانند چای‌های دیگر میل کرد. برخی از افراد ترجیح می دهند چای اولانگ را ساده بنوشند، در حالی که برخی دیگر چای خود را با لیمو و عسل ترجیح می دهند.

چای اولانگ معمولا بین یک تا پنج دقیقه دم می‌کشد. زمان‌های کوتاه‌تر دم‌کردن منجر به چای سبک‌تر می‌شود، در حالی که دم کردن طولانی‌تر چای طعمی غنی‌تر ایجاد می‌کند.

از آنجایی که چای اولانگ حاوی کافئین است، معمولاً بهتر است صبح یا بعد از ظهر از آن را میل کنید، اگرچه کسانی که نسبت به اثرات کافئین حساسیت کمتری دارند، می‌توانند در اواخر روز نیز چای اولانگ بنوشند.

چای اولانگ ماندگاری طولانی دارد. هنگامی که به درستی در یک ظرف دربسته در دمای اتاق نگهداری می شود، می‌تواند دو یا سه سال باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.