فواید چای مولین برای سلامتی

مولین ( Verbascum ) گیاهی است که قرن ها در طب عامیانه برای کمک به درمان بیماری های مختلف از جمله مشکلات گوارشی، مشکلات تنفسی و بیماری های پوستی استفاده می شود.

به گزارش تکناک، امروزه برگ ها و گل های گیاه مولین اغلب به صورت کپسول، پودر یا چای مصرف می شود. چای مولین که با برگ‌های گیاه معمولی مولین ( Verbascum thapsus ) تهیه می‌شود، یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای بهره‌مندی از فواید سلامتی مولین است.

در این مطلب نگاهی به فواید و خطرات چای مولین برای سلامتی، به علاوه نکاتی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی آورده شده است.

ممکن است بیماری‌های تنفسی را بهبود بخشد

مولین در طول تاریخ برای کمک به درمان مشکلات تنفسی استفاده می شده است، از جمله:

  • آسم
  • سرماخوردگی
  • سرفه
  • برونشیت
  • گرفتگی صدا
  • ورم‌ لوزه

تصور می شود که این گیاه دارای خواص خلط آور، ضد التهابی و ضد باکتریایی است که ممکن است کاربردهای آن را در درمان بیماری های تنفسی توضیح دهد.

با آرام کردن التهاب، مولین ممکن است به عضلات موجود در راه تنفسی شما کمک کند و به طور موثر مشکلات تنفسی را کاهش دهد. مولین همچنین به عنوان یک خلط آور در نظر گرفته می شود که با نازک شدن و شل شدن مخاط در راه تنفسی، احتقان را از بین می برد.

یک مطالعه اشاره کرد که مولین حاوی موسیلاژهایی با فعالیت آرام بخش است. ماده آرام بخش ماده ای است که یک لایه تسکین دهنده بر روی غشای مخاطی تشکیل می دهد و درد و التهاب را کاهش می دهد.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مولین می‌تواند با اثر بر مرکز سرفه در مغز یا گیرنده‌های سرفه در مجاری تنفسی به سرکوب سرفه کمک کند.

با این حال، بیشتر مطالعات تا به امروز بر روی حیوانات یا در آزمایشگاه ها انجام شده است، نه بر روی انسان. بنابراین نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که مولین به مبارزه با مشکلات تنفسی در انسان کمک می‌کند.

خواص ضد ویروسی

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مولین ممکن است به محافظت در برابر چندین ویروس از جمله تبخال و آنفولانزای A کمک کند.

تبخال یک عفونت شایع است که اغلب از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. تبخال باعث ایجاد تاول یا زخم دردناک در دهان یا اندام تناسلی می شود. با این حال مطالعات انسانی بیشتری برای تعیین اثر واقعی چای مولین بر این ویروس ها مورد نیاز است.

خواص آنتی باکتریال

مولین ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی باشد که در برابر انواع خاصی از سویه های باکتریایی به ویژه آنهایی که در ایجاد عفونت های تنفسی نقش دارند، محافظت کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه پتانسیل این گیاه را برای اثرگذاری بر روی استرپتوکوک پیوژنز، اشرشیاکلی، کلبسیلا پنومونیه، استافیلوکوکوس اورئوس و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس برجسته کرد.

باکتری استافیلوکوکوس می تواند باعث طیف وسیعی از عفونت های استخوان، جریان خون، پوست و پوشش داخلی حفره ها و دریچه قلب شود و همچنین منجر به ذات الریه و مسمومیت غذایی شود.

علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که عصاره مولین به طور موثر رشد چندین سویه باکتری را کاهش می دهد و باسیلوس سرئوس بیشترین حساسیت را نسبت به اثرات ضد باکتریایی این عصاره دارد.

باسیلوس سرئوس یک پاتوژن است که در خاک، روی سبزیجات و بسیاری از غذاهای فرآوری شده و خام یافت می شود و زمانی که بلعیده شود، می تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

با این حال، مطالعات انسانی بیشتری برای تایید این اثرات مورد نیاز است.

ممکن است التهاب را کاهش دهد

التهاب بخشی از پاسخ طبیعی بدن در برابر عفونت است. مطالعات نشان می دهد که التهاب مزمن می تواند منجر به دیابت، بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری های مزمن شود.

چای مولین منبعی غنی از فلاونوئیدها از جمله لوتئولین، کورستین و آپیژنین است که تاکنون برای کاهش التهاب در بدن مورد مطالعه قرار گرفته است.

یک مطالعه جدید بر روی حیوانات نشان داد که ورباسکوزید که یکی از ترکیبات اصلی موجود در مولین است، ممکن است با کاهش التهاب و تورم به درمان آرتروز کمک کند.

حقایق تغذیه ای چای مولین

مولین حاوی انواع ترکیبات گیاهی مفید از جمله فلاونوئیدها، ساپونین ها و ویتامین C است.

با این حال، چای مولین منبع قابل توجهی از کالری، ویتامین یا مواد معدنی نادر است. بیشتر دمنوش‌های گیاهی حاوی حدود دو کالری، کمتر از 1 گرم کربوهیدرات و مقادیر کمی ویتامین و مواد معدنی هستند.

البته به خاطر داشته باشید که شکر، شیر یا سایر مواد می توانند ارزش غذایی چای مولین را تغییر دهند. افزودن قند بیش از حد به چای مولین می تواند از مزایای سلامتی آن بکاهد.

خطرات نوشیدن چای مولین

بعید است که چای مولین زمانی که در حد متعادل مصرف شود، عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد کند. در حال حاضر، هیچ عارضه جانبی شایع یا شدیدی وجود ندارد که به مولین مرتبط باشد. شرکت کنندگان در یک مطالعه که از کرم مولین برای زخم های اپیزیوتومی استفاده کردند، پس از استفاده از آن به مدت 10 روز، عوارض جانبی شدیدی را تجربه نکردند. با این حال، مطالعات انسانی بیشتری برای تعیین ایمنی و دوز مطلوب برای مزایای سلامتی انسان مورد نیاز است. علاوه بر این، برخی از افراد هنگام تماس با گیاه مولین، سوزش پوست را گزارش کرده اند.

به دلیل عدم انجام تحقیقات انسانی در مورد چای مولین، افرادی که باردار هستند یا در دوران شیردهی هستند باید قبل از مصرف با یک متخصص مشورت کنند.

اگر بعد از نوشیدن چای مولین علائمی را تجربه کردید، بهتر است مصرف آن را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

نکاتی برای مصرف چای مولین

چای مولین دارای طعم ملایم و خاکی است که کمی شیرین است. می‌توانید چای کیسه‌ای یا برگ‌های خشک شده مولین را تهیه کنید.

درست کردن چای مولین نسبتاً ساده است. برای درست کردن دمنوش خود، 1 تا 2 قاشق چایخوری از برگ های خشک چای را به 226 گرم آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید 10-15 دقیقه دم بکشد. چای را با صافی بریزید تا از تحریک گلو توسط موهای کرکی گیاه جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.