فواید کاکائو برای سلامتی

تکه های شکلات خاصیت چندانی ندارند، اما کاکائویی که از آن درست می شوند سرشار از مواد مغذی است. کاکائو سرشار از آنتی اکسیدان ها و همچنین مواد معدنی حیاتی مانند منیزیم و آهن است.

به گزارش تکناک، منابع غذایی سالم کاکائو شامل موادی مانند پودر کاکائو شیرین نشده و چیپس کاکائو است. چیپس کاکائو تکه های کوچک و ترد دانه های کاکائو هستند که خشک شده اند. مکمل هایی مانند کپسول کاکائو یا عصاره مایع کاکائو نیز در دسترس هستند.

همه اشکال کاکائو یکسان ایجاد نمی شوند. اگرچه برخی از شکلات های محبوب از نظر فنی با کاکائو ساخته می‌شوند، اما آنها لزوماً همان مواد مغذی را که جایگزین‌های کمتر فرآوری شده مانند پودر و چیپس کاکائو شیرین نشده دارند را ارائه نمی‌کنند.

در این مطلب برخی از بزرگترین فواید کاکائو برای سلامتی آورده شده است.

ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

محققان ارتباط قابل توجهی را بین مصرف کاکائو و سلامت قلب و عروق شناسایی کرده اند. در مطالعه ای که در سال 2022 منتشر شد، محققان اثرات مکمل عصاره کاکائو را بر خطر ابتلا به های بیماری قلبی عروقی ارزیابی کردند.

اگرچه مصرف روزانه کاکائو باعث کاهش بروز حملات قلبی یا سکته نمی شود، اما با کاهش قابل توجهی در خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی مرتبط است، به این معنا که شرکت‌کنندگانی که به مدت 3.5 سال روزانه مکمل کاکائو مصرف کردند، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که دارونما دریافت کردند، 27 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی بودند.

سایر مطالعات کوچک گزارش می دهند که آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو ممکن است به طور موقت عملکرد رگ های خونی را بهبود بخشند و تولید نیتریک اکسید را در بدن افزایش دهند. نیتریک اسید ترکیبی است که به کاهش سطح فشار خون ناشی از بیماری های مزمن در طول زمان کمک می کند.

متأسفانه رایج‌ترین شکل‌های کاکائو (مانند شکلات‌های تکه‌ای) حاوی سطوح پایینی از آن آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. دلیل این مسئله این است که این محصولات تحت فرآیندهای طولانی تولید قرار می گیرند که آنتی اکسیدان های طبیعی کاکائو را تخریب می کنند. محصولات کاکائویی فوق فرآوری شده مانند آب نبات های شکلاتی نیز دارای قندهای افزوده بالایی هستند.

به طور خلاصه، محصولات مشتق از کاکائو با حداقل عملیات فرآوری و شیرین نشده مانند پودر کاکائو و چیپس کاکائو حاوی ترکیباتی هستند که می توانند از یک قلب سالم حمایت کنند، اما شکلات بیش از حد فرآوری شده احتمالاً فواید مشابهی را برای شما به همراه نخواهد داشت.

سرشار از مواد معدنی

کاکائو حاوی مواد معدنی مهمی مانند منیزیم و آهن است.تنها یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو می تواند 10 درصد از نیاز روزانه شما به منیزیم را تامین کند.

منیزیم برای صدها فرآیند در بدن، از جمله واکنش هایی که از تعادل قند خون، هضم درست و آرامش فردی حمایت می کنند، مورد نیاز است.

آهنی که به طور طبیعی در کاکائو یافت می شود، برای حفظ سلول های قرمز خون و سطوح بهینه انرژی مورد نیاز است.

سرشار از آنتی اکسیدان

کاکائو سرشار از پلی فنول های قوی است. پلی فنول ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در گیاهان یافت می شوند و حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها و کاتچین ها هستند.

وقتی صحبت از آنتی اکسیدان های غذایی می شود، کاکائو در رتبه بالایی قرار می گیرد. یک مقاله در سال 2012 گزارش داد که کاکائو دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی تری نسبت به نوشیدنی هایی مانند چای سبز و سیاه و همچنین شراب قرمز است.

تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های کاکائو می توانند میزان فشار خون و گردش خون را بهبود بخشند، التهاب را کاهش دهند و حتی ممکن است فعالیت سلول های سرطانی را کاهش دهند.

نحوه استفاده از کاکائو

سالم ترین راه برای مصرف کاکائو، پودر کاکائو شیرین نشده یا چیپس کاکائو است. شکلات تلخ که حداقل 72 درصد کاکائو دارد، راه عالی دیگری برای گنجاندن کاکائو در رژیم غذایی شماست. به طور کلی، هرچه محتوای کاکائویی شکلات بیشتر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری در آن وجود دارد.

پودر کاکائو از دانه های کاکائو خشک و تخمیر شده ساخته می شود. این پودرها، همراه با چیپس کاکائو و شکلات غنی از آنتی اکسیدان، از ایمن ترین راه ها برای لذت بردن از این ماده هستند.

پودر کاکائو شیرین نشده می تواند بدون قندهای اضافه شده که معمولاً در شکلات های شکلاتی یافت می شود، در انواع دستورالعمل ها استفاده شود.

راه های آسان برای گنجاندن پودر کاکائو یا چیپس کاکائو در یک رژیم غذایی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آنها را به اسموتی ها اضافه کنید
  • برای صبحانه، میان وعده یا دسر پر پروتئین، آنها را به ماست یونانی ساده اضافه کنید.
  • ترکیب آنها در محصولات پخته شده خانگی مانند براونی و کلوچه
  • اضافه کردن یک قاشق آنها به بلغور جو دوسر
  • ترکیب پودر کاکائو و شیر برای تهیه شکلات داغ

میزان مصرف

شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد مکمل کاکائو برای درمان برخی بیماری ها مفید یا موثر است. در نتیجه، هیچ توصیه رسمی برای دوز بهینه مکمل های کاکائو که به شکل کپسول یا عصاره هستند، وجود ندارد.

اندازه پودر کاکائو و پودر کاکائو بسته به برند معمولاً از 1 قاشق چایخوری تا 1 قاشق غذاخوری متغیر است.

آیا مصرف کاکائو بی خطر است؟

کاکائو به طور کلی زمانی که در مقادیر متوسط مصرف شود، مشکلی ایجاد نمی کند. مانند تمام مکمل‌ها، مکمل‌های کاکائو توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تائید نمی‌شوند. این بدان معنی است که کپسول ها یا عصاره های کاکائو ممکن است حاوی مواد اضافی یا مقادیر نادرست کاکائو نسبت به آنچه در برچسب محصول ذکر شده، باشند.

فلزات سنگین مانند سرب و کادمیوم نیز در محصولات مبتنی بر کاکائو از جمله شکلات‌ها یافت می شوند. این فلزات مضر می توانند از طریق خاکی که در آن رشد می کنند وارد گیاهان کاکائو شوند.

شما می توانید با مصرف متعادل کاکائو، قرار گرفتن در معرض این مواد مضر را به حداقل برسانید. ممکن است ایده خوبی باشد که چیپس کاکائو، پودر و تکه های شکلات را از برندهای معتبری که تحت آزمایش قرار می گیرند، خریداری کنید. برندهایی که تحت آزمایش قرار می گیرند، گروه های خارجی محصولات خود را از نظر کیفیت و خلوص ارزیابی می کنند.

سایر مشخصات امیدوارکننده شامل قیمت منصفانه و گواهینامه های ارگانیک بر روی برچسب محصولات کاکائو است.

آیا می توان بیش از حد از کاکائو مصرف کرد؟

کاکائو به طور طبیعی حاوی مقادیر کمی کافئین است. یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو می تواند حاوی حدود 12 میلی گرم کافئین باشد، در حالی که 1 قاشق غذاخوری چیپس کاکائو حاوی حدود 14 میلی گرم می باشد. برای مقایسه، یک شات قهوه استاندارد، معمولاً حاوی حدود 100 میلی گرم کافئین است.

اگرچه کاکائو کافئین زیادی ندارد، اما مصرف مقادیر بیش از حد آن می تواند منجر به افزایش میزان کافئین و عوارض جانبی مرتبط با آن شود.

اگر می دانید که به کافئین حساس هستید یا در حال حاضر باردار هستید یا در حال شیردهی هستید، بسیار مهم است که مراقب مصرف کاکائو خود باشید. مصرف بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز در دوران بارداری با عوارض بارداری مرتبط است.

تداخلات دارویی

این مسئله نادر است، اما کاکائو پتانسیل تداخل با برخی داروها را دارد.چند دسته از داروهایی که کاکائو ممکن است با آنها تداخل داشته باشد عبارتند از:

  • داروهای فشار خون: کاکائو ممکن است میزان فشار خون را کاهش دهد. مصرف کاکائو همراه با داروهایی با هدف کاهش فشار خون ممکن است خطر افت فشار خون یا سطوح خطرناک فشار خون پایین را افزایش دهد.
  • رقیق کننده های خون: از آنجایی که کاکائو ممکن است فعالیت لخته شدن خون را کاهش دهد، اگر به مقدار زیاد همراه با داروهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند مصرف شود، می تواند منجر به خونریزی بیش از حد شود.
  • دیورتیک ها: کاکائو حاوی ترکیبی به نام تئوبرومین است که به عنوان یک دیورتیک عمل می کند، به این معنی که تولید ادرار را افزایش می دهد. مصرف کاکائو همراه با داروهای ادرار آور می تواند خطر کاهش خطرناک میزان پتاسیم خون را افزایش دهد، زیرا هر دو ماده میزان الکترولیت ها را در بدن کاهش می دهند.
  • محرک ها: مصرف همزمان محرک هایی مانند افدرین و کاکائو ممکن است منجر به فشار خون بالا و عوارض قلبی شود.

وقتی صحبت از پودر کاکائو می شود، موردی را انتخاب کنید که از کاکائو 100 درصد شیرین نشده تهیه شده باشد. اگرچه پودرهای کاکائو با حداقل میزان فرآیند پردازش می شوند، اما قلیایی می شوند. این بدان معنی است که آنها با یک محلول شیمیایی مخلوط می شوند تا اسیدیته و طعم تلخ آنها کاهش یابد. همچنین پودر کاکائو دارای ترکیبات دیگری مانند قندهای افزوده و مقادیر کمتر آنتی اکسیدان در مقایسه با کاکائو خالص است.

از سوی دیگر محصولاتی مانند عصاره یا کپسول کاکائو توسط برندهای معتبری که تحت آزمایش قرار گرفته اند، تولید نمی شوند. بهتر است کاکائو رژیمی را به شکل پودر کاکائو با کیفیت بالا و شیرین نشده، چیپس کاکائو یا شکلات تلخ مصرف کنید.

عوارض جانبی کاکائو

کاکائو به طور کلی زمانی که در مقادیر متوسط مصرف شود، مشکلی ایجاد نمی کند. عوارض جانبی غیرمعمول، اما احتمالی مصرف کاکائو مشابه موارد مرتبط با بیشتر غذاهای گیاهی است، مانند حالت تهوع، سردرد و ناراحتی گوارشی. یکی دیگر از عوارض نادر، افزایش ضربان قلب به دلیل محتوای کافئین موجود در کاکائو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.