قدیمی ترین ردپای انسان در آفریقای جنوبی کشف شد

دانشمندان موفق شدند قدیمی ترین ردپای انسان هومو سَپییِنس(انسان خردمند) را شناسایی کنند. قدمت این ردپاها در آفریقای جنوبی به بیش از 150 هزار سال پیش باز می گردد.

به گزارش تکناک، شواهد فسیلی بسیاری نشان می‌دهد که آفریقا مکانی است که هومو سَپییِنس برای اولین بار در حدود 300 هزار سال پیش از گونه‌های قبلی خود فاصله گرفت.
اکنون، یک تیم بین المللی از دانشمندان قدیمی ترین مجموعه شناخته شده از ردپای فسیلی یک گونه انسانی را شناسایی کرده اند. این تیم تاریخ هفت «ایکنوسیت» (مکان‌های حاوی آثار باستانی انسان) را در امتداد ساحل جنوبی کیپ آفریقای جنوبی بررسی کردند و دریافتند که بین 71هزار تا 153 هزار سال قدمت دارند. سایت اخیر به راحتی عنوان قدیمی ترین ردپای شناخته شده هومو ساپینس در جهان را به خود اختصاص داده است البته نمونه های قدیمی تری نیز از سایر گونه های مرتبط وجود دارد.

نتایج مطالعات نشان می‌دهند که در طی هزاران سال گذشته، سواحل جنوبی کیپ به عنوان مکانی مناسب برای زندگی انسان شناخته می شد. این در حالی بود که همسایگان آنان در مناطق شمالی به مهاجرت به سایر مناطق می پرداختند. شواهد دیگر نیز نشان می‌دهند که حدود 120 هزار سال پیش، انسان‌های امروزی به سواحل شبه جزیره عربستان و حدود 22 هزار سال پیش به قاره آمریکای شمالی رسیده بودند.

محققان در مطالعه جدید موفق شدند با استفاده از روشی به نام لومینسانس تحریک شده نوری، قدمت ردپای مکشوف در آفریقای جنوبی را تعیین کنند. اساساً، دانشمندان دانه‌های کوارتز و سایر مواد معدنی را از یک نمونه می‌گیرند و آنها را در معرض پتو یونیزان قرار می‌دهند. نحوه فلورسانس دانه ها پس از قرار گرفتن در معرض این تشعشعات می تواند نشان دهد که چه مدت از آخرین باری که نور خورشید را دیده اند، گذشته است. به عبارت دیگر، این روش نشان می دهد که نمونه برای چه مدت مدفون شده است.

این تیم می‌گوید که مسیرهای ساحل جنوبی کیپ برای تاریخ‌گذاری از طریق لومینسانس تحریک‌شده نوری مناسب هستند چراکه آنها در تپه های شنی مرطوب ساخته شده اند. آن ها غنی از دانه های کوارتز هستند و به سرعت توسط شن های جدید پوشیده می شوند.

محققان می‌گوید که احتمالاً هنوز تعداد زیادی از ایکنوسیت‌ها در این در منطقه منتظر کشف شدن هستند، که می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد گذشته انسان ها ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.