ماریجوانا می تواند اپی ژنوم انسان را تغییر دهد

یک مطالعه جدید در مرکز Northwestern Medicine نشان می دهد که مصرف طولانی مدت ماری جوانا با تغییرات در اپی ژنوم انسان مرتبط است.

به گزارش تکناک، ماریجوانا به عنوان پرمصرف ترین ماده مخدر در ایالات متحده شناخته می شود. داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نشان می‌دهد که تقریباً 48.2 میلیون نفر، که حدود 18 درصد از کل آمریکایی‌ها را تشکیل می‌دهند، حداقل یک بار در سال 2019 ماری‌جوانا مصرف کرده‌اند. 2019 جدیدترین سالی است که داده‌های موجود برای آن در دسترس است.

به گفته دکتر لیفانگ هو، رئیس اپیدمیولوژی و پیشگیری سرطان در بخش پزشکی پیشگیری و نویسنده ارشد این مطالعه، علیرغم استفاده رایج و قانونی شدن آن در چندین ایالت، تاکنون پیامدهای بهداشتی مصرف ماری جوانا به خوبی درک نشده است.

هو گفت: با وجود محبوبیت بیش از اندازه آن و همچنین اخیرا قانونی شدن توسط چندین ایالت، تاکنون تأثیر ماری جوانا بر عوامل اپی ژنتیکی به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

ما قبلاً ارتباط بین استفاده از ماری جوانا و فرآیند های پیری را شناسایی کرده بودیم که از طریق مطالعه روی متیلاسیون DNA بررسی شده بود. ما می خواستیم بررسی بیشتری کنیم تا ببینیم آیا عوامل اپی ژنتیکی خاصی با مصرف ماری جوانا مرتبط هستند و آیا این عوامل با پیامدهای سلامتی مرتبط هستند یا خیر.

در این مطالعه، محققین از نمونه‌ خون 900 بزرگسال استفاده کردند.

دانشمندان هر یک از شرکت کنندگان را برای استفاده جدید ماریجوانا و تخمین میزان مصرف، مورد بررسی قرار دادند و سپس بررسی متیلاسیون DNA را روی نمونه خون آنها انجام دادند تا تغییرات اپی ژنتیک مرتبط با مصرف ماری جوانا را بررسی کنند.

دانشمندان با مطالعه تغییرات در متیلاسیون DNAکه فرآیند بیولوژیکی است که توسط آن گروه های متیل به مولکول های DNA اضافه می شوند و در نتیجه فعالیت ژن را تغییر می دهند، توانستند مصرف ماری جوانا را به تغییرات در اپی ژنوم انسان مرتبط کنند.

بر اساس این مطالعه، به طور کلی محققان 22 و 31 نشانگر متیلاسیون DNA مرتبط با مصرف جدید ماری جوانا را به ترتیب از اولین نمونه ها و 132 و 16 نشانگر متیلاسیون در دسته دوم نمونه خون شرکت کنندگان مشاهده کردند.

هو گفت که تغییرات اپی ژنتیکی بسیاری در مسیرهایی که قبلاً با تکثیر سلولی، سیگنال دهی هورمونی، عفونت ها و اختلالات سلامت روانی مانند اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و اختلالات مصرف مواد مرتبط بودند، یافت شده است.

هو گفت: در مطالعه ای که انجام دادیم، ما ارتباط بین مصرف ماریجوانا و نشانگرهای اپی ژنتیک متعددی را در طول زمان مشاهده کردیم. ما یک نشانگر را شناسایی کردیم که قبلاً با مصرف دخانیات مرتبط بوده است، که یک تنظیم مشترک اپی ژنتیکی موثر بین مصرف تنباکو و ماری جوانا را نشان می دهد. همچنین نشانگرهای مشاهده شده ماری جوانا با تکثیر سلولی، عفونت و اختلالات روانپزشکی مرتبط بودند، البته لازم به ذکر است که مطالعات بیشتری برای تکرار و تأیید این یافته ها مورد نیاز است.

دکتر درو نانینی، اولین نویسنده این مطالعه گفت: گرچه این مطالعه یک رابطه دقیق بین مصرف ماری جوانا و تغییرات اپی ژنتیکی و یا بین آن تغییرات اپی ژنتیکی و پیامدهای سلامت مشاهده شده ایجاد نمی کند، اما این یافته ها ممکن است در تحقیقات آینده در مورد اثرات اپی ژنتیکی مصرف ماری جوانا مفید باشد.

نانینی گفت: این تحقیق بینش جدیدی در مورد ارتباط بین مصرف ماریجوانا و عوامل اپی ژنتیک ارائه کرده است. برای تعیین اینکه آیا این ارتباط ها به طور مداوم در جمعیت های مختلف مشاهده می شود، به مطالعات بیشتری نیاز است. علاوه بر این، مطالعاتی که تأثیر ماری جوانا را بر پیامدهای سلامت مرتبط با سن بررسی می‌کنند، ممکن است بینش بیشتری در مورد تأثیر بلندمدت ماری‌جوانا بر سلامتی ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.