ماهی چرب بخورید تا دچار بیماری‌های قلبی نشوید

مطالعه‌ای جدید از موسسه کارولینسکا نشان می دهد که افراد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، می توانند با مصرف بیشتر ماهی‌های چرب که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهند. این یافته بر اساس تجزیه و تحلیل داده های بیش از 40000 فرد است

مطالعه جدید انجام شده توسط موسسه کارولینسکا که در مجله Circulation  منتشر شده است، نشان می دهد که ممکن است مصرف ماهی چرب در افراد با سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی عروقی، مفید باشد.

به گزارش تکناک، ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال خالی، شاه ماهی و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 به ویژه ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)  هستند.

این اسیدهای چرب ضروری که برای عملکردهای مختلف بدن حیاتی هستند، توسط بدن قابل سنتز نیستند و باید از طریق رژیم غذایی به دست آیند. تحقیقات به طور مداوم بر اهمیت امگا 3 در رژیم غذایی همه افراد تاکید می کند.

تمرکز مطالعه بر بیماری های قلبی عروقی و رژیم غذایی

اکنون یک مطالعه بزرگ بین المللی نشان می دهد که احتمالاً برای افرادی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی دارند، مصرف ماهی‌های چرب اهمیت ویژه‌ای دارد. بیماری‌های قلبی عروقی که محققان به بررسی آنها پرداخته‌اند، بیماری‌های عروق کرونر قلب کشنده و غیرکشنده مانند آنژین ناپایدار، حمله قلبی و ایست قلبی و انفارکتوس مغزی (سکته مغزی) است.

بیماری قلبی عروقی تا حدی ارثی است اما شناسایی ژن های کنترل کننده آن تاکنون خیلی دشوار بوده است. بنابراین یک فرضیه قوی این است که این بیماری‌ها ترکیبی از ژنتیک و محیط هستند.

بنابراین محققان تأثیر تعامل بین سابقه خانوادگی و رژیم غذایی را بررسی کردند. در این مطالعه، آنها داده های بیش از 40000 نفر که بیماری قلبی عروقی نداشتند را جمع آوری کردند.

یافته های مطالعه

در طول دوره پیگیری، نزدیک به 8000 نفر از این افراد از بیماری قلبی عروقی رنج می بردند. در تجزیه و تحلیل خود، محققان توانستند نشان دهند افرادی که هم بیماری قلبی عروقی در یکی از بستگان نزدیک خود مانند والدین یا خواهر یا برادر و همچنین سطوح پایین اسیدهای چرب امگا 3 EPA/DHA داشتند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آنها زیاد بود. خطر برای کسانی که فقط بیماری قلبی عروقی در خانواده اصلی خود داشتند، 25 درصد بود.

یکی از محققان این مطالعه، کارین لیندر می‌گوید: این مطالعه نشان می‌دهد کسانی که سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی عروقی دارند، از خوردن ماهی‌های چرب بیشتر از دیگران سود بیشتری می‌برند.

اندازه گیری‌های عینی و دانش جدید

سطوح EPA/DHA در تمام شرکت کنندگان در مطالعه اندازه گیری شد. به گفته کارین لیندر، از آنجایی که این اسیدهای چرب نمی توانند در بدن تولید شوند، میزان آن معیار قابل اعتمادی برای دریافت آن از طریق رژیم غذایی ماهی‌های چرب است.

او می‌گوید: این واقعیت که اندازه‌گیری اسیدهای چرب در خون و بافت، برخلاف داده‌های گزارش‌شده در مورد عادات غذایی دیگر، عینی است، یک مزیت مهم است.

لیندر می‌گوید: ما اولین کسانی هستیم که تأثیر ترکیب سابقه خانوادگی و مصرف ماهی‌های چرب را با استفاده از اندازه‌گیری اسیدهای چرب بررسی کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.