مایکروسافت سوپرکامپیوتر کوانتومی می سازد

مایکروسافت ممکن است بر روی پروژه‌هایی مانند Copilot، Bing Chat و هوش مصنوعی مولد متمرکز باشد با این حال، این شرکت همچنان به تحقیقات در حوزه محاسبات کوانتومی و ایجاد تحول در این بخش مشغول است.

به گزارش تکناک، در یک پست وبلاگ، مایکروسافت برنامه راهبردی خود را برای ساخت یک سوپرکامپیوتر کوانتومی شرح داده است. در آن ذکر شده که این شرکت قبلاً به اولین مرحله پیشرفت خود در این حوزه رسیده است که ایجاد و کنترل شبه ذرات به نام Majoranas است.

مایکروسافت می‌گوید که این اولین گام در ساخت یک کیوبیت (بیت کوانتومی) با استفاده از سخت‌افزار محافظت شده است که قسمت اساسی یک کامپیوتر کوانتومی است.

این شرکت اظهار می‌کند: با دستیابی به این پیشرفت، به سمت ساخت یک کیوبیت محافظت شده با استفاده از سخت‌افزار، در حرکت هستیم. با آن، می‌توانیم سپس کیوبیت منطقی قابل اعتماد را به دست آوریم تا به سطح قابل اطمینان برسیم و سپس برای رسیدن به مقیاس بزرگتر، پیشرفت کنیم.

از آنجایی که کیوبیت ها حتی به کوچکترین تأثیرات خارجی حساس هستند، ساخت یک کامپیوتر کوانتومی که بتواند نتایج دقیقی تولید کند، کار پیچیده‌ای است.

مایکروسافت می‌گوید که برای سوپرکامپیوتر کوانتومی یک اندازه‌گیری جدید به نام عملیات‌های کوانتومی قابل اطمینان در هر ثانیه (rQOPS) ابداع کرده است. این شرکت می‌گوید:این معیار عملکرد کامل سیستم را برخلاف عملکرد فقط کیوبیت در نظر می‌گیرد، بنابراین این اطمینان وجود دارد که یک الگوریتم به درستی اجرا می شود.

صنعت ما هنوز از دوران NISQ عبور نکرده است و به همین دلیل، کامپیوترهای کوانتومی امروزی همگی در سطح 1 با rQOPS صفر قرار دارند. اولین کامپیوتر کوانتومی باید حداقل 1 میلیون rQOPS داشته باشد و به بیش از ۱ میلیارد برسد تا مشکلات مهم شیمی و علوم مواد را حل کند.

کریستا سور معاون توسعه کوانتوم پیشرفته این شرکت، در یک گفت‌وگو با TechCrunch، اعلام کرد که کمتر از ۱۰ سال زمان لازم است تا به بخش نهایی مسیر راهبردی کوانتومی شرکت برسیم.

در این مدت، شرکت‌های دیگر، از جمله بزرگترین رقیب شرکت‌مایکروسافت یعنی گوگل، نیز سعی در دستیابی به کامپیوتر کوانتومی خود دارند که ممکن است تلاش‌های‌مایکروسافت را به چالش بکشانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.