متا مدل هوش مصنوعی جدید می سازد

طبق گزارش منابع خبری معتبر، متا در نظر دارد یک مدل هوش مصنوعی جدید را آموزش دهد که به قدرت ربات چت‌ جدید و برتر OpenAI برسد.

به گزارش تکناک وبه نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، متا برای ساخت یک ربات چت جدید و قدرتمندتر که امیدوار است به اندازه پیچیدگی GPT-4 از OpenAI باشد، تراشه‌های آموزش هوش مصنوعی را به دست آورده و مراکز داده را گسترش داده است.

این گزارش حاکی است که شرکت قصد دارد در اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز به آموزش مدل زبانی بزرگ جدید نماید و به نظر می‌رسد که مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، تمایل دارد دوباره به صورت رایگان آن را برای ایجاد ابزارهای هوش مصنوعی به شرکت‌ها ارائه دهد.

به نظر می‌رسد که این هدف یک توسعه طبیعی از ویژگی‌های شایعه شده هوش مصنوعی مولد متا است که قبلاً روی آن کار کرده است. در یک خبر فاش شده در ماه ژوئن، ادعا شد که یک ربات چت‌ اینستاگرام با ۳۰ شخصیت در حال آزمایش بوده است، که بسیار شبیه به “شخصیت‌های” هوش مصنوعی ‌منتشر نشده‌ای است که طبق گفته‌ها، این ماه توسط شرکت راه‌اندازی خواهند شد.

طبق گزارشات، متا امسال با نوسانات قوی در کادر تحقیقاتی هوش مصنوعی و تقسیم منابع محاسباتی بین چندین پروژه مدل زبانی بزرگ مواجه شده است. همچنین، در فضای هوش مصنوعی مولد با رقابت شدیدی مواجه است. در آوریل، OpenAI اعلام کرد که در حال حاضر آموزش GPT-5 را پیگیری نمی‌کند و “برای مدتی این کار را انجام نخواهد داد”، اما طبق گزارش‌ها، اپل به طور روزانه میلیون‌ها دلار برای مدل هوش مصنوعی خود “آژاکس” سرمایه‌گذاری می‌کند که به نظر می‌رسد حتی قدرتمندتر از GPT-4 باشد. گوگل و مایکروسافت هرکدام استفاده هوش مصنوعی در ابزارهای مولد خود را گسترش داده‌اند و گوگل قصد دارد از هوش مصنوعی مولد در Google Assistant استفاده کند. آمازون نیز در سراسر سازمان خود پروژه‌های هوش مصنوعی مولد را در دست انجام دارد که می‌تواند منجر به ساخت یک ربات چت‌ قدرتمند برای الکسا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.