پیامدهای محکومیت سم بنکمن فرید بر دنیای رمزارز

زمانی که سم بنکمن فرید پس از فروپاشی امپراتوری رمز ارز FTX  خود دستگیر شد، اصرار داشت که مردی صادق است که مرتکب یک سری اشتباهات فاجعه بار شده است.

به گزارش تکناک، در آن مقطع زمانی هیئت منصفه فدرال نیویورک اظهارات او را رد کرد و در 2 نوامبر او را در هر 7 فقره کلاهبرداری و توطئه، مجرم تشخیص داد.

با این حال صنعت کریپتو مشتاق است که به راه خود ادامه دهد و اعتباری را که بنکمن به دلیل شکست های پی درپی کسب و کار لکه دار کرده است، بازسازی کند. اما بسیاری از کارآفرینان دیگر دنیای رمزارز ها (digital currency : currency primarily managed, stored or exchanged on digital computer systems, especially over the Internet) نیز با اتهامات نادرست مواجه هستند و به نظر می رسد دولت ایالات متحده آمریکا مصمم است که این صنعت آزاد را زمین بزند.

اشتباهات سم بنکمن فرید چه بود؟

زمانی که بنکمن پادشاه کریپتو بود، به دلیل انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار دارایی که مشتریان با صرافی ارزهای دیجیتال FTX خود به یک صندوق تامینی وابسته به نام  Alameda Research، برای حمایت از موقعیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز خود سپرده‌گذاری کرده بودند، محکوم شد.

با کاهش ارزش بازار ارزهای دیجیتال تا سال 2022 وام دهندگان خواستار بازپرداخت از Alameda کردند وهمین مساله باعث سقوط امپراطوری بنکمن شد. دادستان ایالات متحده، دامیان ویلیامز و تیمش هیئت منصفه را متقاعد کردند که بنکمن-فرید که ارزش شرکتش در سال گذشته 32 میلیارد دلار بود، انتقال پول مشتریان FTX را به آلامدا برای سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز، کمک‌های مالی سیاسی و املاک و مستغلات گران‌قیمت بدون مجوز یا اطلاع مشتریان انجام داده است.

چه سرنوشتی در انتظار سم بنکمن فرید است؟

تقریباً مسلم است که بنکمن-فراید دوران طولانی را در زندان سپری خواهد کرد مگر اینکه محکومیت او در دادگاه تجدیدنظر لغو شود. حکم او قرار است در ماه مارس اجرا شود و برای هر یک از اتهامات جدی که شامل کلاهبرداری از طریق انتقال پول و توطئه برای ارتکاب پولشویی می‌شود، تا 20 سال حبس در نظر گرفته شده است.

کوین اوبراین، دادستان فدرال سابق که اکنون در دفاع از جرائم اقتصادی تخصص دارد گفت: قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، لوئیس کاپلان، ممکن است کمی مدارا نشان دهد تا به جوان 31 ساله مجرم «فرصتی بدهد که وقتی از زندان بیرون می‌آید، زندگی و حرفه‌ای معنادار داشته باشد»،

اما اوبراین گفت که تصمیم بنکمن-فرید برای شهادت دادن، که پیش از این به او کمکی نکرده، ممکن است در زمان صدور حکم به ضرر او تمام شود، به ویژه اگر قاضی به این نتیجه برسد که او بارها در جایگاه شاهد دروغ گفته است.

چه اتفاقی برای همدستان سم بنکمن فرید خواهد افتاد؟

سه همدست اصلی عبارتند از کارولین الیسون، که مدیرعامل الامدا بود؛ نیشاد سینگ، که رئیس مهندسی FTX بود؛ و گری وانگ، هم‌بنیان‌گذار FTX. این سه نفر به دلیل دخالت‌شان در FTX و الامدا به جرائم خود اعتراف کرده اند و توافق کردند که در پرونده بنکمن-فراید همکاری کنند. آنها در دادگاه شهادت دادند که بنکمن-فراید آنها را به ارتکاب به کلاهبرداری  با کمک به انتقال میلیاردها دلار از وجوه مشتریان FTX به الامدا تشویق کرده بود. شاهدان همکار معمولاً مورد بخشودگی قرار می‌گیرند، به خصوص اگر به دولت کمک کنند تا شخص بزرگی مانند SBF را به دام اندازند. بر اساس گفته چندین وکیل دفاع کیفری که پرونده را دنبال کرده‌اند، این سه نفر احتمالاً محکومیتی را در زندان سپری نخواهند کرد.

چه شخصیت‌های دیگری از دنیای رمزارز با اتهامات روبرو هستند؟

کار دامیان ویلیامز، دادستان ارشد فدرال در منهتن، هنوز با ارزهای دیجیتال تمام نشده است. دفتر او در منطقه جنوبی نیویورک پرونده‌هایی علیه Do Kwon، هم‌بنیان‌گذار شرکت Terraform Labs Pte و الکس ماشینسکی، مدیرعامل سابق شبکه سلسیوس به اتهام کلاهبرداری را پیگیری می‌کند. منطقه جنوبی نیویورک (SDNY) قبلاً موفق به دریافت اعتراف از یکی از همدستان ماشینسکی شده است.

دفتر دادستانی منطقه جنوبی نیویورک به خاطر برخورد جدی و پیگیری قاطعانه پرونده‌های مربوط به جرائم مالی و خصوصاً ارزهای دیجیتال شناخته شده است. این دفتر با پیگیری این دسته از پرونده‌ها، نشان می‌دهد که دولت آمریکا به طور فزاینده‌ای تلاش دارد تا نظارت و کنترل بیشتری بر صنعت رمزارز که همچنان در حال رشد است، اعمال کند. افرادی که با این دفتر همکاری می‌کنند ممکن است از تخفیف در مجازات‌های خود بهره‌مند شوند، در حالی که کسانی که به اتهامات خود اعتراف نمی‌کنند و یا در دادگاه‌ها شکست می‌خورند، ممکن است با مجازات‌های سنگین‌تری روبرو شوند.

آینده رمزارزها: چه چیزی در انتظار این بازار است؟

پرونده علیه بنکمن-فرید توسط بسیاری از مخالفان رمزارز به عنوان مدرک بیشتری بر آسیب‌پذیری این صنعت در برابر فعالیت‌های غیرقانونی دیده می‌شود. طرفداران این صنعت می‌گویند که محکومیت بنکمن-فرید نشان‌دهنده پایان دوران نابالغ و آشفته بازار، با دوره‌های رونق و رکود، هک و کلاهبرداری‌ها است.

برخی حتی از دقت نظر افزایش‌یافته نظارتی که به خاطر پرونده FTX برانگیخته شده است استقبال می‌کنند، چون ممکن است به این صنعت کمک کند تا اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کرده و بیشتر به جریان اصلی وارد شود حتی اگر این کلاس دارایی‌ها هرگز به رشد خیره‌کننده قبلی خود بازنگردد.

برایان موسف، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری کاپیتال اتر که در دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌گوید که تنش میان نظارتگران و این صنعت ممکن است منجر به وضوح بیشتری شود و «فضا را برای شکل‌گیری و پیشروی شرکت‌های قدرتمندتر و مطابق با قوانین فراهم آورد». «این به این معناست که ما سرانجام در حال ورود به گفتگو هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.