مصرف آسپرین خطر دیابت در افراد مسن را کاهش می دهد

در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه آسپرین می‌تواند مزایا و معایب مشخصی داشته باشد، یک مطالعه جدید نشان داد که مصرف دوز کم این دارو باعث کاهش 15 درصدی ابتلا به دیابت نوع 2 در بزرگسالان بالای 65 سال می شود.

به گزارش تکناک، آسپرین چند بار در جامعه تحقیقات پزشکی طلوع و سقوط ستاره خود را دیده است. مدت‌ها تصور می‌شد که به دلیل قابلیت های رقیق‌کنندگی خون، استفاده از این دارو راهی ایمن و هوشمندانه برای کاهش خطر حمله قلبی است، در سال 2022 کارگروه خدمات پیشگیرانۀ ایالات متحده توصیه کرد که افراد سالم بالای 60 سال از مصرف این دارو خودداری کنند، زیرا خطر افزایش خونریزی داخلی بیشتر از اثرات جزئی آن بر سلامت قلب است.

با این حال در اوایل سال جاری، نشان داده شد که مصرف مکرر آسپرین بدون توجه به استعداد ژنتیکی به این بیماری منجر به کاهش 13 درصدی سرطان تخمدان می شود. برعکس، مطالعه دیگری که در اوایل تابستان منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه مکمل آسپرین می تواند خطر کم خونی را در افراد مسن افزایش دهد.

افزودن یک مزیت بالقوه دیگر به این مسکن، مطالعه جدیدی است که توسط محققان دانشگاه موناش استرالیا انجام شده است. این تیم تحقیقاتی بیش از 16،000 انسان 65 ساله یا بالاتر را برای مصرف روزانه دارونما یا دوز پایین 100 میلی گرم آسپرین ثبت نام کرد. اعضای مطالعه به عنوان عاری از زوال عقل، بیماری قلبی عروقی و هر نوع ناتوانی جسمی که زندگی مستقل را مختل می کرد، غربالگری شدند.

شرکت کنندگان در مطالعه به مدت 4.7 سال تحت نظر قرار گرفتند و مشخص شد که در مقایسه با گروه دارونما، کسانی که آسپرین مصرف کردند، 15 درصد کاهش در ابتلا به دیابت داشتند. آنها همچنین سرعت آهسته‌تری در افزایش گلوکز پلاسمای ناشتا، که نشانگر اصلی بیماری است، داشتند.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: درمان با آسپرین، دیابت را کاهش داد و افزایش گلوکز پلاسمایی ناشتا را به مرور زمان در میان سالمندان سالم کم کرد. با توجه به افزایش شیوع دیابت نوع 2 در میان افراد مسن، پتانسیل عوامل ضد التهابی مانند آسپرین برای پیشگیری از دیابت نوع 2 یا بهبود سطح گلوکز نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

علیرغم مزایای مشاهده شده در این مطالعه، محققان به سرعت به این نکته اشاره می کنند که در حال حاضر، آنها این توصیه را جایگزین نمی کنند که افراد مسن سالم از مصرف مکمل آسپرین به دلیل خطر خونریزی داخلی، به ویژه در دستگاه گوارش اجتناب کنند.

فی رایلی، از انجمن دیابت انگلستان به ایندیپندنت گفت: ما می دانیم که استفاده از آسپرین روزانه خطر خونریزی بالقوه جدی را در افراد مبتلا به دیابت و سایر افراد افزایش می دهد، بنابراین توصیه می کنیم فقط در صورتی که پزشک شما آن را توصیه کرده است، آسپرین را با دوز پایین مصرف کنید. ما می دانیم که بهترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به نوع 2 دیابت دریافت حمایت برای کاهش وزن و در صورت نیاز داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و انجام فعالیت بدنی بیشتر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.