چاپ 3 بعدی تحرک را به انگشتان باز می‌گرداند

مفاصل مصنوعی انگشت

گروه تحقیقاتی فراونهوفر آلمان با استفاده از چاپ سه بعدی به فناوری ساخت مفاصل مصنوعی انگشت دست یافته که می تواند تحرک دوباره ای به دست افراد معلول بدهد.

به گزارش تکناک، موارد زیادی درباره مفصل مصنوعی ران و زانو هر روز مشاهده می‌شود، مفاصلی هم برای انگشتان دست ابداع شده اما تناسب و عملکرد آنها محدود است.

در بیشتر مواقع، هنگام آسیب جبران ناپذیر به مفصل انگشت به دلیل آرتروز یا جراحت، پزشکان به سادگی آن را به هم متصل می کنند اما انجام این کار موجب کاهش مهارت انگشتان می‌شود.

استفاده از مفاصل مصنوعی انگشت رواج بیشتری پیدا کرده‌است و اغلب از ایمپلنت‌های سیلیکونی یا استاندارد استفاده خواهد شد.

به گفته فراونهوفر، با این حال، اغلب اتصال ایمپلنت‌های سیلیکونی از استخوان‌های انگشت شل می‌شوند و باید با جراحی دوباره وصل شوند، در حالی که ایمپلنت‌های استاندارد فقط در اندازه‌های خاصی ساخته می‌شوند و دامنه کامل حرکتی را به هیچ بیماری باز نمی‌گرداند.

با در نظر گرفتن این محدودیت ها، اکنون پنج شاخه فراونهوفر در پروژه FingerKIt با هم در حال همکاری هستند.

آرتریت روماتوئید: حتی بیمارانی که انگشتانشان به شدت خم شده است، می توانند درمان بهینه را با ایمپلنت FingerKIt دریافت کنند.

در سیستمی توسعه‌یافته به عنوان بخشی از پروژه، ابتدا عکسبرداری از انگشت آسیب دیده بیماران انجام می‌گیرد، سپس نرم افزار سفارشی مبتنی بر هوش مصنوعی متعاقباً تصاویر دو بعدی را تجزیه و تحلیل و از اطلاعات برای ایجاد یک مدل رایانه ای سه بعدی که به طور خاص برای آن انگشت مناسب باشد به عنوان یک مفصل مصنوعی استفاده می کند.

سپس ایمپلنت تیتانیوم واقعی با استفاده از چاپگر سه بعدی ساخته می شود .جسم به دست آمده شامل جزییات بسیار اما نسبتاً شکننده است، بنابراین در معرض یک فرآیند پخت گرفته و ذرات ترکیبی را به یک ماده جامد محکم تر تبدیل می کند.همچنین امکان ساخت سرامیکی ایمپلنت ها ، از طریق فرآیند ریخته گری لغزشی نیز وجود دارد.

در هر دو مورد، تخمین بر این است که سرعت نصب این مفاصل سفارشی برای بیماران تا 60 درصد سریع‌تر از ایمپلنت‌های استاندارد، خواهد بود. زیرا مفاصل می‌توانند در محل، بلافاصله پس از عکس‌برداری با اشعه ایکس چاپ شوند.

فراونهوفر اکنون به دنبال شرکای تجاری برای کمک به عرضه این فناوری به بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.