موشک سبز با فناوری همجوشی هسته‌ای ساخته می شود

موشک همجوشی هسته ای

طبق یک بیانیه مطبوعاتی، شرکت موشکی Pulsar Fusion از آژانس فضایی بریتانیا کمک مالی برای کمک به توسعه “سیستم های قدرت یکپارچه بر پایه همجوشی هسته ای برای تولید نیروی محرکه الکتریکی” دریافت کرده است.

به گزارش تکناک، آنها با همکاری دانشگاه‌های کمبریج و ساوتهمپتون و همچنین Nuclear AMRC میخواهند ایده فناوری موشک سبز بر پایه همجوشی هسته ای خود را، در قالب موتور با نیروی پیشرانه همجوشی، به واقعیت تبدیل کنند.
ماموریت Pulsar Fusion این است که از همجوشی هسته‌ای برای ساخت فناوری موشک‌های پرسرعت استفاده کند. همجوشی هسته ای روشی است که خورشید و ستارگان برای تولید مقادیر زیادی انرژی طی هزاران سال استفاده می کنند.
Pulsar Fusion در بیانیه مطبوعاتی این شرکت می‌گوید: در حالی که همجوشی هسته‌ای ممکن است پاسخی به بحران انرژی باشد، اما علاوه بر اکتشافات در اعماق فضا، میتواند پاسخی به مدیریت ماهواره‌های درون مدار نیز می‌باشد. [Pulsar] معتقد است تنها راهی که انسان می تواند منظومه شمسی را در طول عمر خود ترک کند با استفاده از پیشرانه همجوشی است.

دانشمندان در سرتاسر جهان در تلاشند تا از همجوشی هسته‌ای برای تولید انرژی روی زمین استفاده کنند، اما هنوز کاملاً به این هدف نرسیده‌اند. Pulsar Fusion ممکن است قبل از اینکه بتواند به هدف نهایی خود برسد، منتظر پیشرفت در آن فناوری باشد، اگرچه ممکن است به پیشبرد فناوری‌های همجوشی هسته‌ای تجاری بادوام نیز کمک کند.
در این بین، این شرکت چندین نوع موتور موشک همجوشی هسته ای (nuclear fusion : nuclear reaction in which atomic nuclei combine) نیز تولیدکند. این شامل بزرگترین و قدرتمندترین موتور فضاپیمای الکتریکی در اروپا می شود که به طور مستقل توسط دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون از طریق ابتکار با بودجه دولت در سال 2021 آزمایش شده است.

موتور موشک هیبریدی “سبز” Pulsar Fusion اکسید کننده اکسید نیتروژن (N2O)، سوخت پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و اکسیژن را می سوزاند. یک شیر کنترل، مایع اکسید شده را تحت فشار تنظیم شده به محفظه احتراق می رساند.
این شرکت در نوامبر گذشته (2021) یک سری آزمایش موفقیت آمیز بر روی موتور خود در مرکز آزمایش و ارزیابی مهمات کرانفیلد (COTEC)، یک پایگاه نظامی وزارت دفاع بریتانیا در سالزبری، ویلتز انجام داد. قبل از آن، همچنین با موفقیت یک نمایش بین المللی را برای مشتریان فضایی در سوئیس انجام داد.

digikala

دکتر جیمز لمبرت، رئیس عملیات پالسار، میگوید: پالسار قوی‌ترین موتورهای پیشران الکتریکی را در اروپا ساخته و آزمایش کرده است. ترکیب این بخش از مجموعه پیشرانه ما با فناوری راکتور شکافت هسته ای کاملاً با توان شرکت سازگار است و من خوشحالم که این امر توسط UKSA به رسمیت شناخته شده است. این پروژه به ما در ایجاد روابط و جمع‌آوری داده‌های مهم کمک می‌کند که به برنامه های بلندمدت ما برای پیشرانه همجوشی هسته‌ای کمک می‌کند.
Pulsar Fusion همچنین در سپتامبر سال گذشته بودجه دولت بریتانیا را برای کمک به توسعه موتورهای ماهواره‌ای پلاسمایی Mach-7 Hall Effect Thruster یا HET دریافت کرد که قادر به سرعت خروج ذرات 20 کیلومتر در ثانیه هستند. این شرکت قصد دارد در آینده نزدیک آزمایشاتی را روی موتورهای خود در مدار انجام دهد

شرکت راکت سازی بریتانیا قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال 2025 یک نمونه اولیه راکت همجوشی هسته ای بسازد. در آخرین بیانیه منتشر شده آن آمده است که این شرکت معتقد است که می تواند زیرساخت های مبتنی بر همجوشی و سیستم های پیشران مورد نیاز برای فعال کردن راکت های همجوشی هسته ای را “در کمتر از چهار سال” توسعه دهد.

اگر این شرکت موفق به انجام چنین کاری شود، آن فناوری می‌تواند برای استفاده در زمین نیز تطبیق داده شود، به این معنی که این فناوری میتواند به تغییر روش سفر در فضا و همچنین نحوه تولید انرژی روی زمین کمک کند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.