ناخن کرونایی چیست؟

ناخن‌های کرونایی یک علامت احتمالی هستند که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها پس از ابتلا به کووید-19 رخ دهند و باقی بمانند.

به گزارش تکناک، تغییرات ناخن  کرونایی ممکن است شامل فرورفتگی‌ها، تغییر رنگ ناخن به رنگ نارنجی، قرمز یا سفید، پیدایش برجستگی‌ها یا خطوط Beau باشد که شیارهای افقی روی ناخن‌های شما هستند. ناخن‌های کرونایی دائمی نیستند و معمولاً در عرض چند ماه با رشد ناخن‌های شما مشکل برطرف می‌شود.

اگر متوجه تغییرات ناخن بعد از ابتلا به کرونا شدید، برای رد احتمالات دیگر، به یک پزشک مراجعه کنید. سایر دلایل تغییر رنگ ناخن ممکن است شامل عفونت های باکتریایی یا قارچی و بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و لوپوس باشد.

برای اطلاع از علائم ناخن‌های کرونایی و اینکه چه عوامل دیگری ممکن است باعث ایجاد آن‌ها شوند، ادامه این مطلب را بخوانید.

در ماه مه 2021، دکتر تیم اسپکتور، محقق اصلی مطالعه Zoe Health Study، درباره این پدیده توییت کرد و عکسی از ناخن‌های کرونایی اضافه کرد.

اسپکتور نوشت: آیا ناخن‌های شما عجیب به نظر می‌رسند؟ ناخن‌های کرونایی به طور فزاینده‌ای معروف شده اند، زیرا ظاهر ناخن‌ها پس از ابتلا به کرونا بهتر می شود و رشد آنها بهبود می‌یابد و یک خط واضح باقی می‌ماند. این مشکل می‌تواند بدون بثورات پوستی رخ دهد و بی‌ضرر به نظر برسد.

ناخن‌های کرونایی لزوماً برای همه اتفاق نمی‌افتد و در برخی افراد بیشتر از دیگران مشهود است.

یک متخصص پوست به نام دکتر دوریس دی گفت: بعضی از مردم تغییرات ناخن خود را بعد از ابتلا به ویروس کرونا نمی بینند، زیرا چندان واضح نیست. شما معمولاً به جای یک ناخن، تغییراتی را در همه ناخن‌ها و احتمالاً حتی ناخن‌های پا مشاهده خواهید کرد.

خطوط Beau(بیو)

دکتر دی گفت: خطوط Beau به صورت افقی روی ناخن های شما قرار می گیرند که می توانند مانند شیارها، فرورفتگی ها یا برآمدگی ها به نظر برسند. خطوط Beau معمولاً در ناخن های دست دیده می شوند و ممکن است روی یک یا چند ناخن شما ایجاد شوند. همچنین ممکن است متوجه تغییر رنگ ناخن خود به رنگ سفید شوید.

خطوط Beau معمولاً چند هفته پس از آسیب به ناخن ایجاد می‌شوند. برخی شواهد نشان می‌دهند که افراد مبتلا به کرونا ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها پس از این بیماری دچار خطوط Beau شوند.

انکومادزیس هم ممکن است پس از ایجاد خطوط Beau رخ دهد. انکومادزیس زمانی اتفاق می افتد که رشد ناخن شما کند یا متوقف شود و باعث ایجاد شکاف در ناخن های شما شود.

تغییر رنگ ناخن

برخی از افراد مبتلا به کرونا متوجه رنگ نارنجی، قرمز یا سفید روی ناخن های خود می شوند. محققان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث تغییر رنگ ناخن بعد از ویروس کرونا می شود. برخی شواهد نشان می‌دهند که رشد غیرطبیعی کراتین (پروتئینی که ناخن‌های شما را می‌سازد) یا آسیب به رگ‌های خونی ریز در بستر ناخن ممکن است دلیل این موضوع باشد.

تغییرات مختلف ناخن که ممکن است باعث تغییر رنگ شود عبارتند از:

  • Chromonychia: تحقیقات مواردی از کرونا را شناسایی کرده است که شامل تغییر به رنگ نارنجی در نزدیکی بالای ناخن است. کرومونیشیا ممکن است تا چهار ماه پس از ابتلا به کرونا ایجاد شود و معمولاً در افراد مسن مبتلا به کم خونی یا سارکوپنی (از دست دادن عضله) رخ می دهد.
  • Leukonychia: این عارضه به عنوان خطوط میس نیز شناخته می شود، به نظر می رسد لکه های سفید یا رگه هایی روی ناخن های شما باشد که با رشد ناخن های شما برطرف می شود.
  • اونیکولیز: این عارضه به معنای تغییر رنگ ناخن به رنگ قرمز و سفید است. تحقیقات نشان داده است که اونیکولیز در برخی موارد کرونا حدود چهار ماه پس از ابتلا به این ویروس رخ داده است.

نوارهای قرمز

این نوارهای قرمز رنگ به شکل هلال ماه هستند که ممکن است حدود دو روز تا سه هفته پس از شروع علائم کووید روی ناخن‌های شما ظاهر شوند. این نوارهای قرمز معمولاً در نزدیکی پایه ناخن ظاهر می شوند.

ویروس کرونا التهاب را در بدن افزایش می دهد که ممکن است به رگ های خونی کوچک در ناخن های شما آسیب برساند. برخی شواهد نشان می دهد که آسیب فیزیکی هم ممکن است باعث بروز این نوارهای قرمز شود.

چه چیزی باعث ناخن های کرونایی می شود؟

دکتر امش آدالجا، محقق اصلی این مطالعه گفت: بسیاری از بیماری ها می توانند باعث تغییر ناخن شوند. هر چیزی که باعث تب بالا شود، مانند یک بیماری ویروسی مانند کووید، ممکن است باعث تغییر ناخن شود.

دکتر آدالجا گفت: به خوبی شناخته شده است که هر نوع بیماری سیستمیک می تواند رشد ناخن را مختل کند که این موضوع می تواند به شکل ناهنجاری در ظاهر ناخن ها منعکس شود. این مکشل را می توان در هر بیماری وخیم مشاهده کرد.

مطالعه‌ای که در سال 2021 منتشر شد، نشان داد که ناخن‌ها به نوع التهابی که با ویروس کرونا رخ می‌دهد، حساس هستند. در نتیجه ممکن است تغییر رنگ، شیارها، فرورفتگی یا برجستگی روی ناخن ها ایجاد شود.

گفتنی است که برخی اقدامات حفاظتی نیز ممکن است باعث ایجاد ناخن‌های کرونایی شود. به عنوان مثال، ناخن ها ممکن است سبز به نظر برسند، که اغلب به دلیل عفونت پوستی باکتریایی است که معمولاً این مشکل در بین پزشکان و کادر درمان دیده می شود. مرطوب نگه داشتن دست ها یا پوشیدن دستکش برای مدت طولانی، خطر رشد باکتری ها را افزایش می دهد که باعث سبز شدن ناخن ها می شود.

چقدر طول می کشد تا ناخن های کرونایی بهبود یابند ؟

ممکن است هفته ها یا ماه ها پس از ابتلا به ویروس کرونا متوجه ناخن های کرونایی شوید، اما بدانید که تغییرات ناخن دائمی نیستند. تحقیقات نشان داده است که تغییر رنگ، شیارها، فرورفتگی‌ها یا برآمدگی‌ها معمولاً طی دو تا سه ماه با رشد ناخن‌های شما برطرف می‌شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ناخن های کرونایی نیازی به درمان ندارند و خود به خود برطرف می شوند. البته درمان عفونت های باکتریایی یا قارچی (آنیکومیکوزیس) خیلی مهم است. برخی از تغییرات ناخن که ممکن است با کرونا رخ دهد، شبیه عفونت‌های پوستی باکتریایی یا قارچی است که نیاز به درمان دارند.

در صورت مشاهده علائم عفونت باکتریایی یا قارچی مانند موارد زیر، به پزشک مراجعه کنید:

  • شکل غیر طبیعی ناخن
  • تاول های پر از چرک
  • جمع شدن ذرات زیر ناخن
  • ناخن های خشک، پودری و نرم
  • ناخنی که خرد می شود یا می شکند
  • ناخنی که از انگشت دست یا پا بلند می شود
  • نواحی قرمز و متورم دردناک اطراف ناخن‌ها، معمولاً در نزدیکی کوتیکول
  • ناخن های ضخیم که قهوه ای، زرد یا سفید به نظر می رسند

عفونت باکتریایی اگر درمان نشود، ممکن است به بقیه بدن شما سرایت کند و باعث لرز، تب و درد مفاصل یا ماهیچه شود. عفونت های قارچی در صورت عدم درمان می توانند به ناخن های بیشتری سرایت کنند و باعث آسیب بیشتری شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.