نسخه جدید اوبونتو عرضه شد

شرکت Canonical اوبونتو 23.10 ‘Mantic Minotaur’ را برای دانلود در دسترس قرار داده است.

به گزارش تکناک، این نسخه اوبنتو (یک توزیع گنو/لینوکس بر مبنای دبیان) شامل یک مرکز برنامه است که یافتن برنامه‌های جدید را آسان‌تر می‌کند و پشتیبانی پیش‌نمایشی برای رمزگذاری سخت‌افزاری تمام دیسک با استفاده از ماژول پلتفرم قابل اعتماد (TPM) را فراهم می‌کند.

شرکت اعلام کرده است که اوبونتو 23.10 پایه‌گذار نسخه بعدی پشتیبانی بلندمدت (LTS) است که در آوریل 2024 عرضه خواهد شد.

نسخه جدید اوبونتو عرضه شد

تغییر اصلی که کاربران خواهند دید، مرکز برنامه جدید است. Canonical اطمینان حاصل کرده است که این مرکز سریع، ساده و کاربرپسند است و فرمت‌های بسته‌های snap و deb را پشتیبانی می‌کند. مرکز برنامه اطلاعات کاملی را از فروشگاه Canonical Snap Store دریافت می‌کند تا به کاربران در مورد برنامه‌هایی که می‌خواهند دانلود کنند، اطلاعات بهتری ارائه دهد.

تغییر دیگر مهم در این به‌روزرسانی، پشتیبانی پیش‌نمایشی از رمزگذاری سخت‌افزاری تمام دیسک است. Canonical  انتظار دارد که در Ubuntu 24.04 LTS، پشتیبانی سخت‌افزاری گسترده‌تری برای این ویژگی و گزینه‌های پیکربندی و مدیریت بیشتری را ارائه دهد.

نسخه جدید اوبونتو عرضه شد

تغییر امنیتی دیگر در این به‌روزرسانی این است که هسته اوبونتو (Ubuntu : linux distribution developed by Canonical) اکنون یک حالت اضافی را پشتیبانی می‌کند که برنامه‌ها را مجبور می‌کند پروفایل AppArmor داشته باشند تا از فضای نام کاربری غیرمجاز استفاده کنند.

شرکت اعلام کرده است که این تغییر باعث کاهش رابط‌های هسته است که به طور معمول نیاز به دسترسی ریشه دارند و آسیب‌پذیری‌های امنیتی قابل توجهی ایجاد می‌کنند.

Canonical اعلام کرده است که بسیاری از برنامه‌های رایج مانند مرورگرهای وب از فضاهای نام کاربری غیرمجاز استفاده می‌کنند و رابط‌های هسته معمولاً محدود شده را در معرض نمایش قرار می دهند. این وضعیت خطرناک است، بنابراین تغییراتی ایجاد شده است. برنامه‌های موجود در بایگانی‌های اوبونتو اکنون با پروفایل‌های AppArmor همراه می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که وقتی این سیاست جدید فعال شود، برنامه‌ها با آن سازگاری داشته باشند.

به عنوان یک نسخه غیر LTS، اوبونتو 23.10 تنها برای نه ماه پشتیبانی خواهد شد. برای اکثر افراد، بهتر است که فقط به نسخه‌های LTS وفادار بمانند، اما اگر شما از اوبونتو 22.10 یا 23.04 استفاده می‌کنید، بهتر است به اوبونتو 23.10 ارتقا دهید.

برای دانلود اوبونتو 23.10، به صفحه دانلود اوبونتو بروید و به بخش اوبونتو 23.10 بروید. طبق اطلاعات موجود در آن صفحه، اگر می‌توانید اوبونتو 22.04 LTS را اجرا کنید، می‌توانید اوبونتو 23.10 را هم اجرا کنید زیرا دارای نیازمندی‌های سیستمی یکسان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.