نشان Intel Evo در لپ تاپ ها چیست؟

هنگام خرید یک لپ‌تاپ جدید، ممکن است متوجه نشان یا برند خاص "Intel Evo" در جایی روی رایانه شخصی یا صفحه محصول خود شوید.

هنگام خرید یک لپ‌تاپ جدید، ممکن است متوجه نشان یا برند خاص “Intel Evo” در جایی روی رایانه شخصی یا صفحه محصول خود شوید.

به گزارش تکناک، همانطور که از نام آن پیداست، پلتفرمی است که با پردازنده (CPU) گره خورده است و اولین بار در سال 2020 با تراشه های نسل یازدهم اینتل معرفی شد و تا آخرین CPU های موبایل Core Ultra گسترش یافت.

لپ‌تاپ‌های دارای نشان Intel Evo به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تجربه‌ای عالی را با تضمین‌های خاصی برای عملکرد، عمر باتری و ویژگی‌هایی مانند صدا و دوربین ارائه دهند. بیایید Intel Evo را بررسی کنیم تا ببینیم چرا ممکن است بخواهید مطمئن شوید که در لپ‌تاپ بعدی شما گنجانده شده است.

Intel Evo چیست؟

اگر نشان Intel Evo را روی لپ‌تاپ می‌بینید، به این معنی است که اینتل، دستگاه را بررسی کرده است تا اطمینان حاصل کند که تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. این فقط یک بررسی دلخواه نیست بلکه فهرستی محکم از الزامات است که اینتل معتقد است که همه آنها، تجربه شما از رایانه را تا حد ممکن لذت بخش می کنند.

اینتل Evo با بهبود فناوری، چند تجدید نظر را پشت سر گذاشته است که در بخش زیر کمی بیشتر به آن می پردازیم و اکنون به پشتیبانی Evo برای پردازنده های موبایل Intel Core Ultra 2024 رسیده ایم.

لپ‌تاپ‌ها برای دریافت گواهی اینتل Evo باید به شاخص‌های کلیدی (KEI) برسند. اینتل برخی از پارامترهای جدید را برای همراهی با نشان جدید Evo Edition برای لپ‌تاپ‌هایی که از CPU Intel Core Ultra استفاده می‌کنند، تعیین کرده است، اما KEIهای پایه مانند نسل‌های قبلی باقی می‌مانند. در اینجا برخی از مشخصات برجسته مورد نیاز لپ تاپ ها برای دریافت آخرین نشان Evo آورده شده است.

  • پردازنده مرکزی Intel Core Ultra 5، 7 یا 9 با واحد پردازش عصبی یکپارچه (NPU).
  • حداقل 8 گیگابایت رم دو کاناله و 256 گیگابایت درایو حالت جامد PCIe M.2 (SSD).
  • وب‌کم FHD (یا وضوح بهتر) با جلوه‌های مایکروسافت استودیو، کاهش نویز پس‌زمینه پویا، و امنیت بیومتریک یا مجاورت تلفن.
  • شارژ سریع USB-C و قطعات داخلی کم مصرف.
  • بیش از 10 ساعت عمر باتری با نمایشگر FHD.
  • کمتر از 1.5 ثانیه تا خارج شدن از حالت sleep.
  • Wi-Fi 6E، Thunderbolt 4، اختیاری 5G LTE.
  • صفحه نمایش FHD (یا وضوح بهتر)، صفحه کلید با نور پس زمینه، پد لمسی دقیق.
  • پشتیبانی اینتل یونیسون.
  • ضریب فرم نازک و سبک (اندازه گیری 15 میلی متر یا کمتر برای گرافیک یکپارچه، 20 میلی متر یا کمتر برای GPU گسسته).

خرید لپ‌تاپ مجهز به CPU Intel Core Ultra در حالی که دارای نشان Evo Edition است،  ویژگی‌های ذکر شده را تضمین می‌کند. این امر کمک می‌کند تا حدس و گمان ها هنگام خرید لپ‌تاپ  از بین برود و به خریداران این اطمینان را می‌دهد که تحت تاثیر بازاریابی فانتزی قرار نگرفته‌اند.

Intel Evo چگونه تکامل یافت؟

اینتل Evo ابتکاری است که در سال 2020 آغاز شد و همچنان در لپ تاپ های مدرن گنجانده شده است. این در اصل تولد دوباره “پروژه آتنا” اینتل بود، که دستورالعمل های خاصی را برای OEM ها در هنگام ساخت لپ تاپ تنظیم کرد.

با اولین استاندارد اینتل Evo، لپ‌تاپ‌ها باید دارای پردازنده Core i5 یا Core i7 نسل یازدهم و گرافیک یکپارچه Iris Xe، عملکرد فوق‌العاده هنگام کار با باتری، نه ساعت یا بیشتر عمر باتری با نمایشگر FHD، توانایی روشن شدن از حالت خواب در کمتر از یک ثانیه و قابلیت شارژ سریع باشند اما اینتل همچنین الزاماتی را برای Wi-Fi 6، Thunderbolt 4، قابلیت‌های بیومتریک یا امنیت مجاورتی، و استانداردهای حافظه و ذخیره‌سازی خاص اضافه کرد.

اینتل مجموعه جدیدی از الزامات را با پردازنده‌های نسل دوازدهم خود رونمایی کرد که Evo را تا نسخه سوم خود (با اولین نسخه Project Athena) ارتقا داد. Intelligent Collaboration را به لیست KEI اضافه کرد که ترکیبی از بهبود عملکرد و عمر باتری در هنگام استفاده از برنامه های ویدئو کنفرانس است. اینتل همچنین یک دوربین FHD (یا معادل Intel IPU6/MIPI) را برای همراهی با مجموعه عملکرد حسگر بصری و اتصال و همچنین اتصال Wi-Fi 6E پیشنهاد کرده است.

هنگام خرید یک لپ‌تاپ جدید، ممکن است متوجه نشان یا برند خاص "Intel Evo" در جایی روی رایانه شخصی یا صفحه محصول خود شوید.

اینجا همچنین جایی است که اینتل برند Evo را به برخی از CPU های سری H Core که با 35 وات یا 45 وات کار می کنند اضافه کرد. پردازنده‌های قوی‌تر که معمولاً برای لپ‌تاپ‌های بازی یا ایستگاه‌های کاری موبایل در نظر گرفته می‌شوند، به یک پردازنده گرافیکی گسسته Intel Arc با فناوری Intel Deep Link و همچنین نمایشگری با اندازه بین ۱۵ تا ۱۶ اینچ نیاز داشتند. یک برچسب “creator_oriented” نیز به الزامات نمایش اضافه شد، اما بیشتر به تفسیر OEM برای بازتولید رنگ، روشنایی و نرخ تازه سازی بستگی داشت.

رایانه‌های شخصی با نمایشگرهای تاشو تقریباً در این زمان شروع به جذب کاربر می‌کردند، بنابراین منطقی بود که اینتل در برخی از صفحه‌نمایش های تاشو از نسل سوم Evo خود استفاده کند.

اینتل در سال 2022 لیست الزامات پردازنده‌های نسل سیزدهم Intel Core موبایل خود را به‌روزرسانی کرد، به‌ویژه پشتیبانی Intel Unison (که به آخرین استاندارد برای تراشه‌های Intel Core Ultra تبدیل شده است). زمانی که اینتل شرکت اصلی Screenovate را در سال 2021 خریداری کرد، Unison مسئولیت Dell Mobile Connect را بر عهده گرفت و این ابزار مفیدی است که به کاربران اندروید و iOS اجازه می‌دهد تلفن خود را به رایانه شخصی خود متصل کنند. با این ابزار می توانید فایل ها را انتقال دهید، به پیام ها پاسخ دهید و تماس بگیرید و موارد دیگر.

آیا به لپ تاپ با Intel Evo نیاز دارید؟

لپ‌تاپ‌های دارای نشان Intel Evo در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند، اما همه آنها دارای مشخصات اصلی یکسانی هستند که دستگاهی نازک و سبک با عملکرد قوی و عمر باتری طولانی ارائه می‌کنند.

لپ‌تاپ‌های اینتل Evo برای دانش‌آموزان، متخصصان، توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسانی که به اتصال بی‌سیم یا سیمی سریع و مطمئن، وب‌کم خوب و ویژگی‌های همکاری اضافی نیاز دارند، عالی هستند.

اگر به دنبال بهترین لپ تاپ های گیمینگ هستید، احتمالا متوجه کمبود نشان Intel Evo خواهید شد. در حالی که بدون شک می‌توانید از برخی بازی‌ها در لپ‌تاپ Evo لذت ببرید، یک لپ‌تاپ بازی واقعی مجموعه‌ای از استانداردها را برای بهبود عملکرد در عناوین مورد علاقه‌تان دارد. لپ‌تاپ‌های Evo بیشتر برای کسانی طراحی می‌شوند که به‌جای سخت‌افزار اختصاصی بازی، به دنبال مجموعه‌ای از مشخصات و ویژگی‌های کامل هستند.

در همین راستا، کسانی که به دنبال لپ‌تاپ‌هایی هستند که بعد از خرید قابل ارتقا باشد، ممکن است Evo برای آنها مناسب نباشد. لپ‌تاپ‌های Evo عموماً به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حد امکان نازک و سبک باشند و در بیشتر موارد نمی‌توانید از رم داخل آن استفاده کنید. از طرف دیگر، SSD شانس بیشتری برای ارتقاء پس از خرید دارد.

آیا لپ تاپ با Intel Evo برای شما مناسب است؟

در بیشتر موارد، توصیه می‌کنیم لپ‌تاپ‌هایی با برند Evo را تهیه کنید. این نشان به شما امکان می‌دهد بدانید هنگام خرید رایانه شخصی چه انتظاری داشته باشید، و می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا مشخصات و ویژگی‌ها برای نیازهای شما مناسب هستند یا خیر. فقط به خاطر داشته باشید که به دلیل الزامات سخت، معمولاً برای لپ تاپ Evo هزینه بیشتری می پردازید.

مجموعه لپ‌تاپ‌های مورد نظر ما تعداد زیادی رایانه شخصی با آخرین نشان Evo Edition هستند و ما حتی تعدادی از آنها را بررسی کرده‌ایم تا ایده بهتری از عملکرد آنها به شما ارائه دهیم. Lenovo ThinkPad X1 Carbon (Gen 12) یک لپ‌تاپ تجاری برجسته است، HP Spectre x360 14 (2024) یک لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر است، و Asus ZenBook 14 (2024) یک صفحه نمایش OLED با کیفیت 2.8K در یک شاسی نازک و سبک ارائه می‌کند.

1 دیدگاه برای “نشان Intel Evo در لپ تاپ ها چیست؟

  1. سبحان کارگر گفته:

    به نظرم اگه میخواهید بازی کنید یا ادیتور هستید نیاز به لپ تاپ هایی با پردازنده های قوی تر دارید و نیازی به Evo نیست ولی در غیر این صورت Evo بهترین انتخابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.