نقش پارک های شهری در بهبود سلامت جامعه

مطالعات گروهی از محققان میزان اثربخشی پارک های شهری را در فواید سلامت روانی و جسمی اندازه‌گیری کرده است.

به گزارش تکناک، محققان دانشگاه واترلو چارچوبی پیشگامانه ایجاد کرده اند که صرفه جویی های اقتصادی قابل توجه و مزایای سلامت ناشی از سرمایه گذاری در پارک های شهری را نشان می دهد.

در یک مطالعه بی سابقه که در کانادا انجام شد، محققان پارک جدید Quaker Foods City Square را در پیتربورو بررسی کردند. با وجود قیمت 6.4 میلیون دلاری این پارک، پیش بینی می شود که ارزش اقتصادی بیش از 4 میلیون دلار در سال از طریق مزایای مختلف سلامت جسمی و روانی ایجاد شود.

این چارچوب صرفه‌جویی در هزینه‌های ناشی از بهبود رفاه روانی، بهبود کیفیت هوا، کاهش بار اقتصادی مرتبط با عدم فعالیت بدنی و افزایش رضایت کلی از زندگی را در نظر می‌گیرد.

این مطالعه ارزش توسعه و تقویت پارک های شهری را به عنوان یک استراتژی برای بهبود سلامت و رفاه جمعیت و به عنوان وسیله ای برای صرفه جویی در هزینه های سیستم پزشکی نشان می دهد.

جفری ویلسون، استاد دانشکده محیط زیست، سرمایه گذاری و توسعه گفت: سرمایه گذاری در پارک های شهری یکی از صحیح ترین تصمیمات مالی است که یک جامعه می تواند اتخاذ کند. وقتی مزایای سلامت افراد، ارزش کاهش اثرات مرتبط با آب و هوا و نقش پارک‌ها در حمایت از توسعه اقتصادی را در نظر می‌گیرید، می‌بینیم که چگونه پارک‌ها بازپرداخت بزرگی را ارائه می‌کنند.

این پارک در زمینی ساخته شد که قبلاً به عنوان پارکینگ برای مرکز شهر پیتربورو استفاده می شد. مزایای تخمین زده شده این مطالعه از این فضای جدید تنها بخشی از ارزش پارک را نشان می دهد، زیرا محققان تنها چند مزیت منتسب به استفاده از پارک و پوشش گیاهی را در نظر گرفتند.

تحقیقات آتی می‌تواند مزایای دیگری مانند آسایش در هوای گرم، رهایی از آلودگی صوتی، افزایش تنوع زیستی و مزایای اجتماعی ناشی از احساس قوی‌تر انسجام جامعه، سطوح بالاتر مشارکت جامعه و کاهش انزوا را محاسبه کند.

محققان همچنین عوامل دیگری مانند متغیرهای اجتماعی، دموگرافیک، فرهنگی و ویژگی‌های طراحی شهری را شناسایی کردند که می‌توانند برای افزایش دقت نتایج و بیشتر کردن بازده سرمایه‌گذاری‌های پارک شهری لحاظ شوند.

ویلسون گفت: دلارها باعث تصمیم گیری می شوند. حمایت از توسعه و گسترش پارک های شهری برای تصمیم گیرندگان می تواند چالش برانگیز باشد زیرا فشارهایی برای کاربری های متفاوت زمین وجود دارد و شهرداری ها مسئول هزینه های بهره برداری و نگهداری پارک هستند. با این حال، این مطالعه شواهد ملموسی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد پس‌انداز نظام سلامت به تنهایی سرمایه‌گذاری مالی را توجیه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.