نقش کلیدی اسید چرب امگا ۳ در روند پیری

اسید چرب امگا ۳

کشف نقش پروتئین حاوی اسید چرب امگا ۳ در تنظیم سلول‌های مغزی محافظ غلاف‌های میلین، می‌تواند در کاهش آثار پیری مغز و درمان اختلالات عصبی مفید باشد.

به گزارش تکناک، یافته هایی دانشمندان سنگاپوری که توسط محققان دانشکده پزشکی Duke-NUS و دانشگاه ملی سنگاپور در مجله تحقیقات بالینی گزارش شده است، می تواند به کاهش اثرات مخرب پیری بر مغز کمک کند.

غشای عایق که اعصاب را در بر می گیرد و غلاف میلین نام دارد، انتقال سریع و موثر سیگنال های الکتریکی را در سراسر سیستم عصبی بدن تسهیل می کند. هنگامی که غلاف میلین آسیب می بیند، اعصاب ممکن است توانایی عملکردی خود را از دست بدهند و باعث اختلالات عصبی شوند. با افزایش سن، غلاف میلین ممکن است به طور طبیعی شروع به تحلیل رفتن کند، که اغلب به همین دلیل است که سالمندان توانایی های جسمی و ذهنی خود را از دست می دهند.

محقق اصلی این مطالعه گفت: از دست دادن غلاف میلین در طول روند طبیعی پیری و در بیماری های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس و بیماری آلزایمر رخ می دهد. بنابراین توسعه روش‌های درمانی برای بهبود میلین‌سازی یا تشکیل غلاف میلین در پیری و برخی بیماری ها برای کاهش مشکلات ناشی از کاهش میلین، از اهمیت بالایی برخوردار است.

محققان، به منظور هموار کردن راه برای توسعه چنین درمان‌هایی، به دنبال درک نقش Mfsd2a بودند. Mfsd2a پروتئینی است که لیزوفسفاتیدیل کولین (LPC) حاوی اسید چرب امگا 3 را به عنوان بخشی از فرآیند میلین‌سازی به مغز منتقل می‌کند. طبق آنچه تاکنون در تحقیقات اثبات شده است، نقص ژنتیکی در ژن Mfsd2a منجر به کاهش قابل توجه میلین و بروز نقص مادرزادی به نام میکروسفالی می شود. در واقع  باعث می شود سر نوزاد بسیار کوچکتر از اندازه طبیعی شود.

در نمونه های آزمایشگاهی، تیم تحقیقاتی نشان داد که حذف ژن Mfsd2a از سلول‌های پیش‌ساز که به سلول‌های تولیدکننده میلین(الیگودندروسیت‌ها) معروف هستند و در مغز بالغ می‌شوند، منجر به کمبود میلین‌سازی پس از تولد می‌شود. تحقیقات بیشتر، از جمله تعیین توالی RNA تک سلولی، نشان داد که عدم وجود Mfsd2a باعث می‌شود که مجموعه مولکول‌های اسید چرب به ویژه چربی‌های امگا 3 در سلول‌های پیش‌ساز کاهش یابد و از بلوغ این سلول‌ها به الیگودندروسیت‌هایی که میلین تولید می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

پروفسور دیوید سیلور، نویسنده ارشد این مطالعه توضیح داد: مطالعه ما نشان می دهد که اسید چرب امگا ۳ LPC، به عنوان عواملی در مغز عمل می کنند تا توسعه الیگودندروسیت را هدایت کنند که این فرآیند برای میلین سازی مغز حیاتی است. شناخت دقیق این روند، راه‌های موثری را برای توسعه درمان‌ها و تولید مکمل‌های غذایی مبتنی بر لیپیدهای امگا 3 LPC باز می‌کند که ممکن است به حفظ میلین مغز در پیری و احتمالاً برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات عصبی ناشی از کاهش میلین‌سازی کمک کند.

پیش از این، پروفسور سیلور و تیم تحقیقاتی اش Mfsd2a را کشف کردند و با تیم های دیگر برای تعیین عملکرد اسید چرب امگا ۳ LPC در مغز و سایر اندام ها همکاری کردند. تحقیقات فعلی بینش های بیشتری در مورد اهمیت انتقال لیپید برای رشد سلول های پیش ساز الیگودندروسیت ارائه می دهد.

پروفسور سیلور افزود: در حال حاضر ما قصد داریم مطالعات بیشتری انجام دهیم تا مشخص کنیم که آیا فزودن اسید چرب امگا ۳ LPC  به رژیم غذایی می تواند به میلین سازی مجدد آکسون های آسیب دیده در مغز کمک کند یا خیر. امید ما این است که مکمل‌های حاوی این چربی‌ها بتوانند به حفظ و یا حتی بهبود میلین‌سازی مغز و عملکرد مغز در طول پیری کمک کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.