تولید نمایشگرهای رنگارنگ با پارچه های ترموکرومیک

محققان چینی یک فرآیند ریسندگی مرطوب را پیشنهاد کرده اند که می تواند انواع الیاف با قابلیت تغییررنگ ترموکرومیک را در مقیاس بزرگ تولید کند و از آن در ساخت نمایشگرهای پارچه ای رنگارنگ بهره گرفت.نمایشگر پارچه ترموکرومیک

به گزارش تکناک، دستگاه های الیافی به دلیل مزایای مورفولوژیکی تک بعدی منحصر به فرد مانند انعطاف پذیری، وزن کم و قابلیت پوشیدن، تحقیقات بیشتری را به خود جلب کرده اند.

در دهه گذشته، انواع دستگاه های الیافی کاربردی، از جمله دستگاه های رسانا، دستگاه های ذخیره کننده  انرژی و دستگاه های دارای حافظه، دارای حسگرها، دارای محرک ها و دستگاه های روشنایی توسعه یافته اند.

در میان آنها، الیافی  که تغییر رنگ می دهد به دلیل توسعه پذیری بالا و قابلیت برنامه ریزی، جهت جدیدی را برای تحقیق در مورد نمایش اطلاعات مدرن و تعامل انسان با رایانه فراهم می کنند.

وقتی لباسی که افراد می پوشند با سیگنال محیط بیرونی بتواند فوراً رنگ و طرح خود را تغییر دهد، نه تنها زیبایی خود لباس افزایش پیدا میکند، بلکه پل تعامل طبیعی بین کاربران و محیط اطرف ایجاد می شود. علاوه بر این باعث درک اطلاعات محیطی و فهم نمایش های زمان دار می شود.

محققان به سرپرستی پروفسور ژوانگ مین تائو در دانشگاه علم و فناوری هواژونگ چین به تحقیق در زمینه الیاف کاربردی پرداختند.

تیم پروفسور تائو یک فرآیند ریسندگی مرطوب را پیشنهاد کرده است که می تواند انواع الیاف با قابلیت تغییررنگ ترموکرومیک را در مقیاس بزرگ تولید کند.

این الیاف از خواص مکانیکی عالی برخوردار هستند و و قابلیت بافت بالایی دارند  بنابراین از آنها می توان برای تولید نمایشگرهای پارچه ای رنگارنگ در لباس های روزمره استفاده کرد.نمایشگر پارچه ترموکرومیک

برای نشان دادن کاربرد این الیاف ها، پارچه نمایشگر رنگی پویا با کد QR تهیه شد و این کد با موفقیت شناسایی شده است که میتواند در تماس اجتماعی، امنیت اطلاعات، شناسایی هویت، خرید و پرداخت الکترونیکی کاربرد داشته باشد.

این فناوری میتواند امکانات بیشتری را برای اینترنت اشیا و روابط تعاملی انسان و رایانه پوشیدنی فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.