نور آبی پیری را تسریع می‌کند

نور آبی پیری را تسریع میکند

یک مطالعه جدید نشان می دهد که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی، به عنوان مثال از طریق تلویزیون، لپ تاپ و تلفن، ممکن است بر بدن ما اثر پیری داشته باشد.

به گزارش تک ناک، این بررسی نشان می دهد که سطوح متابولیت های خاص – مواد شیمیایی که برای عملکرد صحیح سلول ها ضروری هستند – در سلول های مگس میوه در معرض نور آبی تغییر می کند. این متابولیت ها عملکرد مشابهی در انسان دارند، بنابراین اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور آبی بیش از حد ممکن است یک استراتژی ضد پیری خوب باشد.
استفاده زیاد از صفحه نمایش با چاقی و مشکلات روانی مرتبط است. اکنون یک مطالعه تازه مشکل جدیدی را شناسایی کرده است – مطالعه روی مگس‌های میوه نشان می‌دهد که عملکردهای سلولی اصلی ما می‌تواند تحت تأثیر نور آبی ساطع شده از این دستگاه‌ها قرار گیرد. این نتایج در Frontiers in Aging منتشر شده است.
دکتر ژاویگا گیبالتوویچ استاد دانشگاه گروه زیست شناسی در دانشگاه ایالتی اورگان و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی از دستگاه‌های روزمره مانند تلویزیون، لپ‌تاپ و تلفن، ممکن است اثرات مضری بر طیف وسیعی از سلول‌های بدن ما، از سلول‌های پوست و چربی گرفته تا نورون‌های حسی داشته باشد.ما اولین کسی هستیم که نشان می‌دهیم سطح متابولیت‌های خاص – مواد شیمیایی که برای عملکرد صحیح سلول‌ها ضروری هستند – در مگس‌های میوه در معرض نور آبی تغییر می‌کنند.
مطالعه ما نشان می دهد که اجتناب از قرار گرفتن در معرض بیش از حد نورآبی ممکن است یک استراتژی ضد پیری خوب باشد.

چراغ را خاموش کنید
محققان دانشگاه ایالتی اورگان قبلاً نشان داده بودند که مگس‌های میوه که در معرض نور قرار می‌گیرند، ژن‌های محافظ استرس را «روشن» می‌کنند و آن‌هایی که در تاریکی دائمی نگه داشته می‌شوند بیشتر عمر می‌کنند.
گیبالتوویچ توضیح داد: «برای درک اینکه چرا نورآبی پرانرژی مسئول تسریع پیری در مگس‌ها است، ما سطوح متابولیت‌های مگس‌هایی را که به مدت دو هفته در معرض این نور قرار داشتند، با متابولیت‌هایی که در تاریکی کامل نگهداری می‌شدند مقایسه کردیم.
در معرض نور آبی قرار گرفتن  باعث تفاوت قابل توجهی در سطوح متابولیت های اندازه گیری شده توسط محققان در سلول های سر مگس ها شد. به طور خاص، آنها دریافتند که سطوح متابولیت سوکسینات افزایش یافته، اما سطح گلوتامات کاهش یافته است.
سوکسینات برای تولید سوخت برای عملکرد و رشد هر سلول ضروری است. گیبولتوویچ گفت: سطوح بالای سوکسینات پس از قرار گرفتن در معرض نور آبی را می توان با گازی که در پمپ وجود دارد اما وارد خودرو نمی شود مقایسه کرد. کشف نگران‌کننده دیگر این بود که مولکول‌های مسئول ارتباط بین نورون‌ها، مانند گلوتامات، پس از قرار گرفتن در معرض نورآبی در سطح پایین‌تری قرار دارند.

تسریع پیری
تغییرات ثبت شده توسط محققان نشان می‌دهد که سلول‌ها در سطح پایین‌تر از حد مطلوب عمل می‌کنند و این ممکن است باعث مرگ زودرس آنها شود و همچنین یافته‌های قبلی‌شان را که “نور آبی پیری را تسریع می‌کند” را تشریح میکند.
ال‌ای‌دی‌ها به نور اصلی صفحه‌نمایش‌ها مانند تلفن‌ها، رایانه‌های رومیزی و تلویزیون‌ها و همچنین نور محیط تبدیل شده‌اند، بنابراین انسان‌ها در جوامع پیشرفته در بیشتر ساعات بیداری خود از طریق نور LED در معرض نور آبی قرار می‌گیرند. گیبولتوویچ می‌گوید: «مواد شیمیایی سیگنال‌دهنده در سلول‌های مگس‌ها و انسان‌ها یکسان است، بنابراین پتانسیل اثرات منفی مشابه روی انسان وجود دارد. ما از نور آبی نسبتاً قوی روی مگس ها استفاده کردیم اما انسان ها در معرض نور شدید کمتری قرار می گیرند، بنابراین آسیب سلولی ممکن است کمتر چشمگیر باشد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تحقیقات آتی مربوط به سلول‌های انسانی برای تعیین میزانی که سلول‌های انسانی ممکن است تغییرات مشابهی را در متابولیت‌های مرتبط در تولید انرژی در پاسخ به قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.