نگاهی به 3 بازی ویدئویی آرکید نوستالژیک نیم قرن اخیر  

سه بازی ویدئویی آرکید از اوایل دهه ۷۰ میلادی، نقش مهمی در شکل‌گیری صنعت بازی آرکید داشتند و مسیر تکامل این صنعت را هموار کردند.

به گزارش تکناک،  اولین بازی ویدیویی آرکید جهانی (“Computer Space” – 1971)، بازی الهام گرفته از آن (“Pong” – 1972) و دنباله Pong (“Space Race” – 1973) است که یک Joystick کامپیوتری را معرفی کرد. هر سه از آتاری هستند، اگرچه در زمان تولید “Computer Space” به عنوان Syzygy شناخته می شد.

آثار تاریخی برجسته معمولاً در حراج عمومی بدون توجه نمی مانند، اما همانطور که در مقاله اخیر گفتیم، این اتفاق می افتد. اکنون سه اثر ارزشمند از دوران بازی های قدیمی به حراج گذاشته می شوند: اولین بازی ویدیویی آرکید جهان (Computer Space – 1971)، بازی الهام گرفته از آن (Pong – 1972) و دنباله Pong (Computer Race – 1973) که از Joystick کامپیوتری استفاده می کرد.

به نظر نمی‌رسد که این سه بازی، Computer Space، Pong و Space Race، بی‌ارزش باشند. برعکس، آنها به عنوان سنگ‌بنای هر نمایشگاه موزه‌ای شناخته می‌شوند که قصد دارد میراث تکنولوژیکی ما را حفظ کند. ارزش تخمینی این بازی‌ها به ترتیب 20,000 دلار برای Computer Space، 10,000 دلار برای Pong و 10,000 دلار برای Space Race است.

در حالی که بازار یادگاری‌های علمی معمولاً در مقایسه با یادگاری‌های ورزشی، موسیقی و سرگرمی کمتر ارزش‌گذاری می‌شود، اما ما همچنان در دوره «چهارمین انقلاب صنعتی» قرار داریم و به نظر می‌رسد که یادگاری‌های صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی، با توجه به پذیرش گسترده بازی‌ها و تأثیر آن بر جامعه، حتی کمتر ارزش‌گذاری شوند.

این ماشین‌ها‌ی بازی شروع یک ژانر سرگرمی را نشان می‌دهند که اکنون سه برابر بزرگ‌تر از مجموع صنایع موسیقی و فیلم هستند. نمی‌توانید تصور کنید صنعت بازی چقدر بزرگ است زیرا بیشتر بازی ها به صورت آنلاین اتفاق می‌افتند. آخرین آمار استفاده از بازی ها نشان می‌دهد که بازی چقدر از زمان اختیاری انسان را به خود اختصاص داده است.

انجمن نرم‌افزار سرگرمی، صدای صنعت بازی‌های ویدیویی است و سالانه خلاصه‌ای از تحقیقات را با آخرین اطلاعات ESA Essential Facts 2023 تولید می‌کند.

مطالعه سال 2023 نشان داد که 58 درصد از گیمرهای آمریکایی اکنون از چندین پلتفرم بازی استفاده می کنند.

تلفن همراه در حال حاضر متداول‌ترین پلتفرم بازی است که توسط 64 درصد از گیمرها، بالاتر از کنسول‌های بازی (54 درصد)، رایانه‌های شخصی/لپ‌تاپ (45 درصد)، تبلت‌ها (24 درصد) و هدست‌های واقعیت مجازی (10 درصد) استفاده می‌شود.

با توجه به این که دو سوم مردم درهمه کشورها در حال حاضر یک دستگاه تلفن همراه مناسب برای بازی را در جیب خود حمل می کنند، دشوار است که هر پلتفرم بازی دیگری را به این زودی ها به چالش بکشد.

بازی قبلاً به عنوان شکل اولیه سرگرمی در دنیا  ظاهر شده است. بیش از نیمی از زمان آنلاین ما صرف تلفن های همراه می شود. دو سوم (65%) آمریکایی ها و سه چهارم (76%) آمریکایی های زیر 18 سال حداقل یک ساعت در هفته بازی می کنند. سه چهارم (75٪) از همه گیمرهای آمریکایی بیش از چهار ساعت در هفته را صرف بازی می کنند و میانگین برای همه گیمرهای آمریکایی 12.8 ساعت در هفته است. Gen Z دارای بالاترین درصد گیمرهای معمولی با 66٪ است و 42٪ از آمریکایی ها بیش از 20 سال است که بازی های ویدیویی انجام می دهند.

اکنون با توجه به اینکه مقوله‌های فیلم، موسیقی، ورزش و سرگرمی گسترده تر شده‌اند، بازی در نهایت بر همه این دسته‌ها تسلط پیدا می‌کند تا حدی که قیمت‌ آن حداقل در حد آن صنایع دیگر باشد.

مصنوعات زیادی از نقاط اوج این صنعت وجود دارد که میلیون‌ها از آنها در حراج به فروش می‌رسند، با این حال نمونه‌ای از اولین بازی ویدیویی آرکید جهان که به قیمت 10000 دلار فروخته می‌شود، هنوز معمول است.

سه بازی آرکید که در 21 مارس 2024 در حراجی RR به حراج می‌روند، با هم نشان‌دهنده آموخته‌های کلیدی و انتشارات برجسته از سال‌های اولیه بازی‌های ویدیویی هستند.

تئوری‌های زیادی وجود دارد که چرا «Computer Space » فروش‌هایی را که «Pong» قبلا داشت، ایجاد نکرد، اما بنیانگذار آتاری، نولان بوشنل، همیشه به وضوح گفته است که «Computer Space » شکست خورده زیرا نیازهای مردم را بیش از حد برآورد کرد. Bushnell همیشه گفته است که این بازی برای افراد عادی بسیار پیچیده است و هر بازی ویدئویی که نیاز به دستورالعمل داشته باشد بسیار پیچیده است. همین رابط کاربری ممکن است این روزها شبیه بازی کودکانه به نظر برسد، اما سواد کامپیوتری جامعه در مراحل ابتدایی خود بود و از آن زمان به سرعت در طی 50 سال پیشرفت کرده است.

Computer Space (1971) اولین بازی ویدیویی آرکید و همچنین اولین بازی ویدیویی تجاری موجود بود. این بازی برگرفته از اولین بازی کامپیوتری جهان، بازی کامپیوتری جنگی فضایی Spacewar است! که در سال 1962 توسط گروهی از دانشجویان مؤسسه فناوری ماساچوست برای مینی کامپیوتر DEC PDP-1 که در آن زمان به تازگی نصب شده بود، نوشته شده بود.

Computer Space کار نولان بوشنل و تد دبنی قبل از تغییر نام شرکت خود از Syzygy Engineering به Atari بود. نمونه جذاب “Space Age” فایبرگلاس آن توسط یکی از دوستان بوشنل که جکوزی ها را می ساخت، طراحی شده بود و مطمئن به نظر می رسید. محیط برای راه اندازی یک بازی آرکید مبارزات فضایی عالی به نظر می رسید. 723 میلیون نفر در سال 1969 راه رفتن نیل آرمسترانگ روی ماه را تماشا کردند و اتحاد جماهیر شوروی اولین ایستگاه فضایی را در آوریل 1971 راه اندازی کرد و مسابقه فضایی آمریکا و شوروی بخشی از این دوران بود.

متأسفانه، Computer Space بیش از حد پیچیده بود، کنترل ها خارج از دید بازیکن و به دور از چشم بودند،فرآیند یادگیری بسیار دشوار بود، و شما مجبور بودید دستورالعمل ها را بخوانید. همه اینها منجر به شکست شد‌.

در نهایت، Computer Space چیزی بین 1300 تا 2000 نمونه فروخت که بسیار کمتر از حد انتظار بود.

بوشنل در سال 1981 به نیویورک تایمز گفت: «این یک بازی عالی بود. همه دوستانم آن را دوست داشتند، اما همه دوستانم مهندس بودند. افراد عادی گیج شده بودند. من متوجه شدم که چیزی که نیاز است یک بازی ساده تر است.»

رابط کاربری “Pong” بسیار ساده تر از “ComputerSpace” بود و امکان رویارویی دو بازیکن را فراهم می کرد. “Pong” یک موفقیت جهانی بود و بیش از ده ها کپی از آن تولید شد. آلن آلکورن بعدها تخمین زد که به ازای هر بازی Pong  که توسط آتاری فروخته می شد، دو بازی دیگر توسط شرکت های دیگر فروخته می شد.

بوشنل متوجه شد که Computer Space شکست خورد زیرا بسیار پیچیده بود، و درس های اساسی که از شکست آن آموخته شد به طراحی Pong کمک کرد، Atari را از صفر به یک شرکت 450 میلیون دلاری رساند و استیو جابز جوان را در مورد اهمیت یک کامپیوتر ساده آگاه کرد.

استیو وزنیاک از فارغ التحصیلان آتاری است. استیو در واقع بازی ویدئویی آرکید «Breakout» را در سال 1976 برای آتاری بر اساس مفهومی از نولان بوشنل و استیو بریستو ایجاد کرد.

جابز همچنین یکی از فارغ التحصیلان آتاری است و توسط آلن آلکورن، راهنمایی شد. چند سال پیش، یک کامپیوتر Apple II با داستانی جذاب به حراج آمد. این یکApple 2 اولیه بود که جابز به الکورن برای قدردانی از کمکی که آلکورن به او در پیشرفت اپل داده بود، هدیه داد.

آلکورن، جابز را در آتاری استخدام کرد و یکی از عوامل کلیدی در شکل‌گیری سال‌های کسب و کار جابز بود. علاوه بر این راهنمایی، آلکورن جابز را به سرمایه گذاران اساسی در شرکت جدید خود (اپل) معرفی کرد و او حتی تراشه های کامپیوتری را در همان روزهای اولیه که واقعاً مهم بود در اختیار اپل قرار داد. زمانی که اپل شروع به نشان دادن نشانه‌هایی از موفقیت  کرد، جابز برای کمکی که الکورن به او کرده بود، سهام الکورن را در اپل پیشنهاد داد و آلکورن گفت که به جای آن یک اپل 2 رایگان می‌گیرد. این ارتباط فوق‌العاده بین دو تا از موفق‌ترین ابرقهرمانان دیجیتالی جهان، قیمت رایانه را به حدود 20 برابر ارزش بازار افزایش داد، زمانی که در حراج RR در مارس 2022 به 20610 دلار پیشنهاد شد.

داستان نشان می‌دهد که استیو جابز و استیو وزنیاک چقدر به درس‌های زندگی واقعی بوشنل و آلکورن در مورد اهمیت حیاتی رابط انسانی کامپیوتر نزدیک بودند . بدون شک بسیاری از این درس‌ها به خوبی مورد استفاده قرار گرفتند. اپل قابلیت استفاده از کامپیوتر خود را با رابط کاربری گرافیکی و ماوس به سطوح بی سابقه ای رساند.

Nolan Bushnell برای به دست آوردن جذابیت، بازی و رابط کاربری را به سطوحی ساده و شگفت‌آور کاهش داد. از همان روز اول، Pong مشتریانی را با نرخ چهار برابر ماشین‌های بازی قبلی در هر سبکی جذب کرد.

یک بازی آرکید Pong اکنون به دلیل تأثیر فرهنگی خود، آن بخشی از مجموعه دائمی اسمیتسونیان است.

بازی بعدی آتاری برای «Pong »، «space race» در سال 1973 بود. این اولین بازی آرکیدی نبود که از Joystick استفاده می‌کرد، اما اولین بازی بود که به فروش رسید.

بازی بعدی آتاری برای Pong، بازی ویدئویی space race بود که در 16 ژوئیه 1973 منتشر شد، و اگرچه این اولین بازی آرکید نیست که دارای کنترلر Joystick است اما اولین مورد قابل توجه در فضای بازی های آرکید بود و به نمایش گذاشته شد. تعهد آتاری به ساده سازی رابط کاربری حتی بیشتر شد. این بازی بود که Joystick را به دنیای بازی های آرکید معرفی کرد.

پیاده سازی Alcorn به قدری خوب بود که هم Nintendo و هم Sega از جنبه های آن کپی کردند و در نهایت آتاری با موفقیت از آنها شکایت کرد.

این سه بازی آرکید به عنوان یک مجموعه، داستانی را روایت می کنند که آغاز یک ژانر سرگرمی را بازگو می کند که به سرگرمی مورد علاقه بشریت برای آینده قابل پیش بینی تبدیل شده و خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.