راه‌اندازی نخستین نیروگاه زمین گرمایی در بریتانیا

نیروگاه زمین گرمایی پروژه Eden در کورنوال به بهره‌برداری رسید، این نخستین پروژه نیروگاه زمین گرمایی عمیق است که در بریتانیا و برای مدت 37 سال راه‌اندازی شده است.

به گزارش تکناک، تأکید بریتانیا بر حذف کامل انتشار کربن تا سال 2050، باعث شده است که تولید انرژی زمین گرمایی (ژئوترمال) به عنوان اولویت اصلی مطرح شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که راه‌ حل‌های تجاری در زمینه انرژی زمین گرمایی قادرند قبض انرژی خانگی را تا بیش از 50 درصد کاهش دهند و همچنین می‌توانند به نسبت 80 درصد، انتشار کربن را کم کنند.

پروژه جدیدی توسط صندوق توسعه منطقه‌ای اروپا و شورای منطقه کورنوال به حدی تامین مالی شد. گزارش فایننشال تایمز نشان می‌دهد که ساخت این چاه تقریباً 24 میلیون پوند هزینه داشته و سیستم فعلی ظرفیت تولید حدود 1.4 مگاوات انرژی را دارد.

این پروژه با وجود هزینه بالای آن، با هدف تقویت انرژی زمین گرمایی از هسته زمین و کاهش هزینه‌های انرژی تا حدود 40 درصد به کمک پروژه Eden انجام می‌شود.

چاه زمین گرمایی ایجاد شده در پروژه Eden ، در مقابل پروژه‌های کم عمق زمین گرمایی قبلی در این کشور، از زیر سطح زمین به عمق پنج کیلومتری عبور می‌کند.

اهداف نیروگاه زمین گرمایی

پروفسور جان گلویاس، مدیر اجرایی موسسه انرژی دورهام، می‌گوید: این موضوع توجه زیادی را به خود جلب خواهد کرد. این نشان می دهد که انرژی زمین گرمایی عمیق می تواند منبع خوبی از انرژی با انتشار کربن پایین برای مشتریان در سراسر منطقه ایجاد کند.

به گفته فایننشال تایمز، هدف این است که آب گرم را با دمای تا 200 درجه سانتیگراد مهار کرده و به عنوان یک منبع مهم گرمایش برای گلخانه های مجاور و زیست بوم ها جنگل های بارانی مصنوعی سرپوشیده استفاده کرد.

علاوه بر این، رسانه ها گزارش می دهند که نیروی زمین گرمایی تولید شده از طریق سیستم جدید برای تامین انرژی شبانه روزی قابل اعتماد است و گازهای گلخانه ای بسیار کمی منتشر می کند. از آب گرم زیر زمین می توان برای گرم کردن و تولید برق استفاده کرد.

دولت بریتانیا قرار است پس از ارزیابی ظرفیت کارخانه، توصیه‌های سیاستی را اعلام کند. همچنین، طبق گزارش فایننشال تایمز، در هفته‌های آینده، دولت قصد دارد یک گزارش مربوط به انرژی زمین گرمایی عمیق منتشر کند.

پروژه های زمین گرمایی عمیق، پرهزینه اما موثر

این امر ثابت شده است که هزینه ها مانعی برای راه اندازی این پروژه و سایر پروژه های زمین گرمایی عمیق مشابه هستند.بریتانیا در حفاری چاه‌هایی با عمق زیاد با چالش‌هایی مواجه است، زیرا برخلاف ایسلند موقعیت این کشور از مرزهای صفحات تکتونیکی دور است.

این بدان معناست که گرما از سطح زمین دورتر است و بنابراین، حفاری عمیق به سمت هسته زمین تنها راه حل برای رسیدن به انرژی است.

گاس گراند، مدیر اجرایی Eden Geothermal می‌گوید که گرمایش جنگل‌های مصنوعی پروژه Eden هزینه بر است. حفاری از طریق گرانیت بسیار سخت است و انجام این کار در طول همه گیری بسیار گران بود. این یک پروژه تحقیقاتی است و اگر یک قرار بر اجرای پروژه تجاری بود، به این شکل اجرا نمی شد.

گراند اضافه می‌کند که اجرای چنین طرح‌هایی به‌ویژه به دلیل فقدان خطوط برق شبکه زمان‌بر هستند. او نتیجه گیری می کند: ما دوست داریم آن را به برق تبدیل کنیم، اما این بسیار مشکل است . با این حال، اتصال به شبکه برای دسامبر 2036 خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.