تاثیر تغذیه بر پیشرفت سرطان

مطالعات جدید نشان می دهد که سلول های بنیادی تحت تاثیر رژیم غذایی ناسالم می توانند باعث بروز سرطان در اندام های مختلف از جمله روده بزرگ شوند.

به گزارش تکناک، هر سه تا پنج روز، تمام سلول های پوشش روده انسان بازسازی و جایگزین می شوند. این موضوع به پوشش روده کمک می کند تا در برابر آسیب های ناشی از عبور غذا از دستگاه گوارش، مقاومت کند.

این بازسازی سریع سلول‌ها به سلول‌های بنیادی روده متکی است که همه انواع دیگر سلول‌های موجود در روده را ایجاد می‌کنند. تحقیقات جدید نشان داده است که این سلول های بنیادی به شدت تحت تاثیر رژیم غذایی هستند که می تواند به حفظ سلامت آنها کمک کند یا آنها را تحریک کند تا سرطانی شوند.

رژیم‌های کم کالری مانند فستینگ و محدودیت کالری می‌توانند اثرات ضد پیری و ضد توموری داشته باشند. از سوی دیگر، رژیم های غذایی که منجر به چاقی می شوند، می توانند بیماری های مانند سرطان را ترویج کنند.

تحقیقات پزشکی به نام عمر ایلماز، به نقش رژیم غذایی در تأثیرگذاری بر سلول های بنیادی روده و تأثیر بر سلامت کلی می پردازد. یافته‌های او نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی کم کالری می‌توانند اثرات ضد پیری و ضد توموری داشته باشند. این در حالیست که رژیم‌های پرچرب ممکن است منجر به افزایش سلول‌های بنیادی و احتمالاً ترویج سرطان شوند. این بینش می تواند به بهبود سلامت دستگاه گوارش و توسعه استراتژی هایی برای پیشگیری از سرطان، کمک کند.

تحقیق عمر ایلماز در مورد چگونگی تأثیر رژیم غذایی بر سلول های بنیادی روده می تواند به راه های جدیدی برای درمان یا پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش منجر شود. در ده سال گذشته، ایلماز در حال مطالعه این بوده است که چگونه رژیم‌های غذایی و شرایط محیطی مختلف بر سلول‌های بنیادی روده تأثیر می‌گذارند و چگونه این عوامل می‌توانند خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها را افزایش دهند.

او می‌گوید آزمایش او می‌تواند به محققان کمک کند تا راه‌های جدیدی برای بهبود سلامت دستگاه گوارش، از طریق مداخلات غذایی یا داروهایی که اثرات مفید رژیم‌های غذایی خاص را تقلید می‌کنند، پیدا کنند.

از آنجایی که سلول های بنیادی روده عمر طولانی دارند، احتمال انباشت جهش های ژنتیکی که آنها را مستعد سرطانی شدن می کند، بیشتر است. ایلماز شروع به مطالعه این کرد که چگونه رژیم‌های غذایی مختلف ممکن است بر این آسیب‌پذیری در برابر سرطان تأثیر بگذارد.

چرا رژیم های غذایی کم کالری اغلب اثرات محافظتی از جمله افزایش طول عمر دارند.این امر که در بسیاری از مطالعات روی حیوانات و انسان ها دیده شده است.

در یک مطالعه در سال 2018 مشخص شد که گرفتن یک روزه 24 ساعته، به طور چشمگیری توانایی سلول های بنیادی را برای بازسازی بهبود می بخشد. این تأثیر هم در موش‌های جوان و هم در موش‌های مسن دیده شد و این مسئله نشان می‌دهد حتی در سنین بالا، روزه گرفتن یا داروهایی که اثرات روزه‌داری را تقلید می‌کنند، می‌توانند تأثیر مفیدی داشته باشند.

از طرف دیگر به نظر می رسد رژیم غذایی پرچرب باعث پیشرفت سرطان، به ویژه سرطان کولورکتال یا روده بزرگ می شود. در مطالعه ای در سال 2016، نشان داده شد وقتی موش ها از رژیم غذایی پرچرب استفاده می کنند، این مسئله باعث افزایش قابل توجهی در تعداد سلول های بنیادی روده می شود. نتیجه این تغییرات این است که هم سلول‌های بنیادی و هم سلول‌های غیر بنیادی می‌توانند در رژیم غذایی پرچرب، باعث ایجاد تومور شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.