هدست با قابلیت مشاهده اجسام پنهان ساخته شد

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق به اختراع یک هدست به نام   X-AR شدند که با استفاده از آن می توان اشیاء پنهان در اتاق های تاریک را با دقتی قابل قبول مشاهده کرد.

به گزارش تکناک، این هدست با قابلیت ترکیب بینایی کامپیوتر و ادراک بی ‌سیم طراحی شده و به طور خودکار موارد پنهان را با استفاده از برچسب‌های RFID (سامانه بازشناسی با امواج رادیویی) پیدا می ‌کند.

برای آزمایش این هدست با نام  X-AR کاربران در محیطی شبیه به انبار از آن استفاده کردند. افراد توانستند با استفاده از این هدست اجسام مخفی با ابعاد حدود 9.8 سانتی ‌متر را شناسایی کنند. همچنین دقت کاربران برای انتخاب موارد صحیح با ابهره گیری از این تکنولوژی حدود 96 درصد ارزیابی شد.

فاضل ادیب، دانشیار گروه مهندسی برق و علوم کامپیوتر MIT و نویسنده اصلی مقاله‌ای درباره X-AR، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: هدف اصلی ما از پروژه X-AR، ساخت یک سیستم واقعیت افزوده بود که به شما امکان می‌ دهد چیزهایی را که به طور معمول مشاهده نمی‌ شوند، مشاهده کنید؛ مانند اشیایی که در جعبه‌ ها یا گوشه‌ ها پنهان هستند. با استفاده از این هدست، می‌ توانید به سمت آنها راهنمایی شوید و به راحتی این اشیا را کشف کنید که پیش از این به روش ‌های معمول امکان‌پذیر نبود.

برای ایجاد این اختراع جدید، محققان ابتدا باید یک هدست موجود را با یک آنتن تجهیز کنند که قادر به برقراری ارتباط با موارد دارای برچسب RFID باشد.

digikala

یکی از چالش‌های بزرگ در طراحی آنتن برای قرار دادن روی هدست، این بود که این کار باید بدون مانع شدن از عملکرد دوربین‌ها، انجام شود. آلین عید، یکی از نویسندگان مقاله و استادیار دانشگاه میشیگان، بیان کرد: این موضوع بسیار حائز اهمیت است، زیرا باید از تمام فضا های موجود در قسمت ویزور استفاده کنیم.

رادار دیافراگم مصنوعی

تیم طراحی X-AR بر روی ساخت یک آنتن مؤثر که بدون مانع شدن از دوربین‌های هدست، برای یافتن اشیای دارای برچسب RFID از تکنیک رادار دیافراگم مصنوعی (SAR) استفاده کند، تمرکز کرد. SAR به X-AR اجازه می دهد تا از داده های بصری که توسط قابلیت ردیابی خود هدست به دست می آید، برای ایجاد نقشه ای از محیط و تعیین مکان آن در فضای مورد نظر استفاده کند.

لورا دادز، یکی از نویسندگان کتاب ، گفت: طراحی هدست X-AR با چالش ‌هایی روبرو بود، اما در آزمایشات، متوجه شدیم که این سیستم با حرکت طبیعی انسان، به خوبی عمل می‌ کند. از آنجایی که انسان ‌ها جابجایی زیادی دارند، این به ما امکان می‌ دهد از مکان‌ های مختلف اندازه ‌گیری کنیم و یک جسم را به‌ طور دقیق شناسایی کنیم.

این هدست، منوهایی را ارائه می‌ دهد که کاربر می‌ تواند یک جسم را از پایگاه داده آیتم ‌های برچسب ‌گذاری شده، انتخاب کند. هنگامی که جسم توسط هدست شناسایی می ‌شود، توسط یک کره شفاف احاطه می‌ شود، تا کاربر بتواند بفهمد دقیقاً در کجای اتاق قرار دارد.
میسی لام، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله، در پایان اظهار کرد: ما تمام جنبه‌های فنی را حذف کردیم تا بتوانیم تجربه‌ای یکپارچه و واضح برای کاربر فراهم کنیم. این فناوری در محیط‌ های انبار و خانه ‌های هوشمند، بسیار کاربرد دارد.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.