هر آنچه باید در مورد بذردرمانی گوش بدانید

بذردرمانی گوش که گاهی به آن طب فشاری گوش نیز می گویند، یک روش غیرتهاجمی است که نقاط فشار روی گوش را تحریک می کند.

بذردرمانی گوش که گاهی به آن طب فشاری گوش نیز می گویند، یک روش غیرتهاجمی است که نقاط فشار روی گوش را تحریک می کند.

به گزارش تکناک، هدف این است که برخی از نقاط خاص فشار، هدف قرار بگیرند تا به کاهش علائم و بهبود سلامت کلی کمک کند.

در حالی که استفاده از بذر در گوش شبیه طب سوزنی گوش است، اما شامل استفاده از سوزن نمی شود. در عوض، بذرهای ریز روی نقاط طب فشاری گوش قرار می‌گیرند تا مسیرهای عصبی به مغز شما را تحریک کنند و مکانیسم‌های درمانی طبیعی بدن شما را تحریک کنند.

اگرچه روش استفاده از بذر در گوش ممکن است تکنیک جدیدی برای مقابله با هر چیزی از بی خوابی گرفته تا چاقی به نظر برسد، اما در واقع سال هاست که وجود داشته است. برخی از اولین شواهد مربوط به این روش در طب سنتی چینی (TCM) به سال 221 قبل از میلاد برمی گردد.

در این مطلب آنچه شما باید در مورد استفاده از بذر در گوش بدانید، از جمله نحوه عملکرد، مزایای بالقوه آن و اینکه آیا برای شما مناسب است یا خیر، آورده شده است.

بذردرمانی گوش چیست؟

استفاده از بذر در گوش نوعی طب فشاری است که در آن سطح خارجی گوش برای کاهش درد یا بهبود بخش‌های مختلف بدن شما تحریک می‌شود. به طور سنتی، دانه های گیاه Vaccaria بر روی نقاط خاص طب سوزنی روی گوش چسبانده می شود.

گاهی اوقات، مردم از بذرها در انواع مواد مختلف مانند فولاد ضد زنگ، طلا، نقره یا حتی آهنربا در برخی موارد استفاده می کنند.

روش استفاده از بذر در گوش بر این باور است که کل بدن شما و سیستم های آن (اعصاب، تولید مثل، گوارش و غیره) در گوش شما نشان داده شده است. در واقع، متخصصان خاطرنشان می‌کنند که گوش شبیه یک جنین وارونه به نظر می‌رسد که سر با لاله گوش نشان داده می‌شود و بدن و اندام‌های داخلی در امتداد برآمدگی‌های گوش شما می‌افتند. این دیدگاه، میکروسیستم نامیده می شود که در آن کل بدن شما می تواند بر روی یک قسمت کوچکتر از بدن ترسیم شود. سایر میکروسیستم ها شامل پوست سر، دست ها، پاها و شکم هستند.

نحوه انجام بذردرمانی گوش

بر اساس استانداردهای ملی چین در مورد نامگذاری و مکان نقاط گوش، 93 نقطه خاص در گوش شما وجود دارد که هر نقطه با مزایای متفاوتی مطابقت دارد. هنگامی که یک بذر روی یک نقطه طب فشاری قرار می گیرد، مسیرهای عصبی به مغز شما را تحریک می کند و تغییراتی در بدن شما ایجاد می کند که می تواند شامل هر چیزی از کاهش استرس گرفته تا تسکین درد باشد.

معمولاً افراد هنگام استفاده از این روش،‌ در یک زمان از حدود دو تا پنج دانه استفاده می کنند که می توان آنها را روی هر دو گوش قرار داد تا حداکثر نتایج را به دست آورد. نقاط فشار انتخاب شده را می توان بسته به نیاز مخلوط و مطابقت داد و به شما این امکان را می دهد که چندین نقطه را به طور همزمان هدف قرار دهید.

فواید احتمالی بذردرمانی گوش

در حالی که تحقیقات محدودی در مورد فواید استفاده بذر در گوش برای سلامتی وجود دارد، طرفداران این روش حدس می زنند که بذر گوش (طب فشاری گوش) ممکن است بتواند به انواع نگرانی های سلامتی مانند کاهش اضطراب، مدیریت درد، بی خوابی و کاهش وزن رسیدگی کند. در ادامه نگاهی دقیق تری به برخی از مزایای بذر گوش برای سلامتی آورده شده است.

تسکین و مدیریت درد را ترویج می کند

یک بررسی جدید نشان داد که استفاده بذر در گوش ممکن است یک درمان موثر برای درد حاد باشد. درد حاد دردی است که در نتیجه آسیب، بیماری یا ضربه ایجاد می شود. در مطالعات بررسی شده، از روش استفاده بذر در گوش برای کمک به کاهش علائم درد در هر چیزی از کمردرد گرفته تا ناراحتی شکمی استفاده شد. البته محققان همچنین خاطرنشان کردند که افراد تمایل کمتری به مدیریت درد با این روش دارند.

در همین حال، مطالعه دیگری که با کینزیو تیپینگ و بذر گوش مقایسه شد، نشان داد که هر دو این روش‌ها در کاهش درد در افراد مبتلا به دردهای قاعدگی مفید هستند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که در حالی که هر دو گروه مورد بررسی کاهش مشابهی در درد نشان دادند، نتایج برای کسانی که از روش استفاده بذر در گوش استفاده کردند طولانی‌تر ماند.

علاوه بر این، هر دو گروه هنگام استفاده از یکی از این روش‌ها از داروهای کمتری استفاده کردند. در پایان، محققان به این نتیجه رسیدند که این دو رویکرد می‌توانند درمان‌های مکمل مفیدی باشند که در کنار درمان دارویی مورد استفاده قرار گیرند.

به مدیریت وزن کمک می کند

در حالی که مطالعات در مورد استفاده از بذر در گوش برای مدیریت وزن محدود است، یک بررسی از هفت مطالعه مختلف نشان داد که زمانی که از بذر در گوش به مدت 12 هفته (به تنهایی یا در ترکیب با تغییرات رژیم غذایی و ورزش) استفاده شد، افراد قادر به کاهش وزن و دور کمر و کاهش درصد چربی در بدن خود بودند.

محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده بذر در گوش ممکن است یک روش جایگزین برای کمک به افراد با مدیریت وزن باشد. با این حال، آنها همچنین خاطرنشان کردند که مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

بی خوابی را کاهش می دهد

اگرچه بیشتر تحقیقات در مورد درمان بی خوابی با گوش درمانی شامل طب سوزنی به جای طب فشاری است، یک مطالعه جدید نشان داد که طب فشاری گوش مانند استفاده بذر در گوش می تواند کیفیت خواب را به طور قابل توجهی بهبود بخشد، به ویژه در افراد مبتلا به سرطان و اختلالات خواب.

به علاوه، محققان خاطرنشان کردند که هیچ عارضه جانبی دیگری در ارتباط با بذر گوش وجود ندارد، مانند آنچه ممکن است با قرص های خواب یا سایر مداخلات پزشکی تجربه کنید. با این حال، محققان اذعان کردند که این نتایج مقدماتی هستند. آن‌ها آزمایش‌های بالینی دقیق‌تری را پیشنهاد می‌کنند تا از استفاده بذر در گوش به عنوان یک روش بالینی موثر پشتیبانی کنند.

علائم اضطراب را مدیریت می کند

در حالی که تحقیقات محدودی در مورد استفاده از بذر در گوش برای مدیریت علائم اضطراب وجود دارد، بسیاری از مردم گزارش می دهند که هنگام استفاده از این درمان مکمل، احساس راحتی بیشتری می کنند. در واقع یک مطالعه نشان داد افرادی که از بذر خردل برای اضطراب و درد فک استفاده می‌کردند، در علائم هر دو بیماری کاهش چشمگیری مشاهده کردند.

در همین حال، یک مطالعه در سال 2018 که استفاده از اوریکولتراپی را بر اضطراب در حین زایمان بررسی کرد نیز نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داد. در طی یک مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از طب فشاری گوش به طور قابل توجهی اضطراب حین زایمان را کاهش می دهد به طوری که آنها آن را به عنوان یک گزینه درمانی برای زنان باردار در آستانه زایمان توصیه می کنند.

خطرات استفاده از بذردرمانی گوش

در حالی که استفاده بذر در گوش یک عمل نسبتاً ایمن است، درست مانند هر درمان یا درمان جایگزین، چند خطر جزئی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر پوست حساس یا آلرژی دارید، ممکن است به دانه ها، نوار چسب یا فلزات مورد استفاده در این روش واکنش نشان دهید. اگر آلرژی شناخته شده ای دارید، حتما مواد استفاده شده را بررسی کنید.

همچنین اگر بذرها را برای مدت طولانی تری از زمان توصیه شده روی پوست بگذارید، یا اگر آنها را لمس کنید یا زیاد دستکاری کنید، خطر تحریک پوست وجود دارد. حتی گزارش هایی از سرگیجه خفیف، درد و حالت تهوع نیز گزارش شده است. با  این حال، برخی از متخصصان طب سوزنی ممکن است به شما دستور دهند که بر روی بذرها فشار دهید تا نقاط فشار بیشتر تحریک شوند.

حتی این خطر خفیف وجود دارد که یک بذر شل شود و در کانال گوش شما گیر کند. در واقع، یک گزارش نشان می‌دهد که بذر گوش در گوش فردی افتاده و از سوراخ موجود در پرده گوش او عبور کرده است. در طول یک MRI معمولی، مهره فلزی کشف و با جراحی برداشته ‌شد.

هزینه

استفاده از بذر در گوش نسبتاً ارزان است، چه در جلسه طب سوزنی انجام شود و چه در خانه. در واقع اکثر کلینیک های طب سوزنی می توانند این خدمات را با هزینه اندکی انجام دهند. توجه به این نکته مهم است که پیدا کردن مکان های مناسب به تنهایی می تواند دشوار باشد، زیرا گوش هر فردی متفاوت است. اگر یک متخصص این کار را برای شما انجام دهد، ممکن است موثرتر باشد.

بسته به تعداد بذرهای موجود در کیت، کیت‌های کاشت گوش می‌توانند از 20 تا 50 دلار قیمت داشته باشند. برخی از بذرهای گران‌قیمت‌تر حتی ممکن است شامل کریستال‌های سواروسکی باشد که قیمت را افزایش می‌دهد.

بذردرمانی گوش مناسب چه کسانی است؟

تقریباً هر کسی می تواند از بذر در گوش خود استفاده کند. با این حال، بذرهای گوش ممکن است برای افرادی که می خواهند جایگزینی برای داروها و درمان های سنتی داشته باشند، یا برای کسانی که ترس از سوزن دارند مفید باشد. بذرهای گوش همچنین ممکن است برای افراد مسن که ممکن است به روش های جایگزین برای درمان درد نیاز داشته باشند، مفید باشد.

با این حال، خیلی مهم است که قبل از شروع با پزشک خود در مورد این گزینه درمانی صحبت کنید.

از کجا شروع کنم؟

اگر با استفاده بذر در گوش آشنا نیستید، بهتر است به یک متخصص طب سوزنی یا دکتر طب سوزنی مراجعه کنید تا به شما در شروع کار کمک کند. همچنین تعدادی کیت وجود دارد که با همه چیزهایی که برای استفاده از بذرهای گوش نیاز دارید ارائه می شود. اما مراقب باشید که قرار دادن بذرها درگوش به تنهایی در جلوی آینه دشوار است.

قرار دادن بذرهای گوش شما به شرایطی که می خواهید درمان کنید بستگی دارد. برخی از کیت ها برای شرایط خاص هستند در حالی که برخی دیگر شرایط متعدد را درمان می‌کنند. بعد از اینکه کیت خود را انتخاب کردید، برنامه بسیار ساده است، اما ممکن است به کمک یک متخصص برای کمک به مکان یابی نقاط نیاز داشته باشد، زیرا گوش افراد می تواند از نظر اندازه و شکل بسیار متفاوت باشد.

با استفاده از موچین، نوار را از روی کارتی که بذر به آن وصل شده است، جدا می کنید و آن را همراه با دانه روی نقطه طب فشاری مورد نظر قرار می دهید. سپس با انگشت خود به آرامی فشار دهید تا مطمئن شوید که در جای خود باقی می ماند. معمولاً بذرها می توانند حدود پنج روز روی پوست باقی بمانند. پس از آن، آنها باید پوست کنده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.