حل یک معمای مهم در مورد کره ماه

جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که هسته داخلی ماه یک توپ جامد با چگالی مشابه آهن است که توسط یک هسته بیرونی مایع احاطه شده است.

جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که هسته داخلی ماه یک توپ جامد با چگالی مشابه آهن است که توسط یک هسته بیرونی مایع احاطه شده است. این یافته ها به ما کمک می‌کند بهتر بفهمیم منظومه شمسی چگونه شکل گرفته است.

به گزارش تکناک به نقل از  Science Alert، این کشف با تجزیه و تحلیل داده های ماموریت بازیابی جاذبه و آزمایشگاه داخلی (GRAIL) ناسا انجام شد. این آژانس در سال 2011 دو فضاپیما را به مدار اطراف ماهواره زمین فرستاد و این کاوشگرها نیروهای گرانشی بین خود را در حین پرواز بر روی قسمت‌های مختلف سطح ماه اندازه‌گیری کردند. نتایج به دانشمندان این امکان را داد که تنها بر اساس این اندازه گیری ها، تعیین کنند هر کدام از فضاپیماها نسبت به دیگری در کجا قرار دارد.

داده های لرزه ای موثرترین روش برای بررسی ترکیب داخلی اجرام در منظومه شمسی است. امواج صوتی ایجاد شده توسط زمین لرزه ها از مواد داخل سیاره یا ماه بازتاب شده و به دانشمندان اجازه می دهد تا ساختار هسته داخلی ماه را تعیین کنند.

ماموریت‌های آپولو ناسا در دهه‌های 1960 و 1970 داده‌های لرزه‌ای را به‌دست آوردند که برای تعیین دقیق وضعیت هسته داخلی ماه بسیار نادقیق بود. با این حال، ناسا اعلام کرده است که شواهدی برای وجود یک هسته غنی از آهن در زیر حدود 1700 مایل (2700 کیلومتر) سنگ گوشته سیلیکات، حداقل به عمق هسته زمین و احتمالاً بسیار بیشتر از آن، یافته است.

چگونه اطلاعات تایید شد؟

جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که هسته داخلی ماه یک توپ جامد با چگالی مشابه آهن است که توسط یک هسته بیرونی مایع احاطه شده است.

آرتور بریو و همکارانش داده‌هایی را از مأموریت‌های فضایی و آزمایش‌های فاصله سنجی لیزری ماه ماه جمع‌آوری کردند. آنها سپس از این اطلاعات برای تخمین درجه تغییر شکل ماه توسط برهمکنش گرانشی آن با زمین و همچنین تغییر فاصله آن از زمین استفاده کردند.

محققان همچنین میانگین چگالی را برای هر نیمکره بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط ماموریت بازیابی جاذبه و آزمایشگاه داخلی ناسا (GRAIL) محاسبه کردند، که شامل داده های دو فضاپیما در مدار ماه از سال 2011 تا 2012 نیز بود.

نتایج تحقیقات آنها نشان داد که هسته داخلی ماه یک توپ جامد با چگالی مشابه چگالی آهن است. این کشف منجر به درک دقیق تری از تاریخ ماه و جدول زمانی بمباران ماه در اولین میلیارد سال منظومه شمسی ما شده است.

کشف هسته درونی جامد، تکامل میدان مغناطیسی ماه را زیر سوال میبرد. این پیامدهایی برای ساختار، ترکیب و تاریخ شکل گیری ماه دارد. اکنون دانشمندان می توانند از داده ها برای درک ساختار، ترکیب و تاریخچه شکل گیری ماه استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.