هلیکوپتر مریخ ناسا پس از وقفه دوماهه دوباره به پرواز در‌می‌آید

هلیکوپتر مریخ ناسا

هلیکوپتر مریخ ناسا پس از وقفه ای طولانی به دلیل شرایط سرمای شدید در این سیاره دور، دوباره به آسمان رفت.

به گزارش تک ناک، آزمایشگاه رانش جت آژانس فضایی (JPL)، ناظر ماموریت کنونی مریخ ، در توییتر خبر بازگشت Ingenuity (هلیکوپتر مریخ  ناسا ) به آسمان مریخ را به اشتراک گذاشت و فاش کرد که این پرواز شامل یک “پرش کوتاه” به منظور آزمایش کارکرد درست آن و زدودن گرد و غبار  از پنل خورشیدی این هلیکوپتر.

JPL در این توییت گفت: هلیکوپتر مریخ به پرواز برگشت! پس از یک وقفه دو ماهه، روتورکرافت یک پرش کوتاه در آخر هفته انجام داد تا تیم بتواند عناصر حیاتی آن را بررسی کند و گرد و غبار را از صفحه خورشیدی آن پاک کند.

هلیکوپتر مریخ ناسا

پرتاب روز شنبه سی‌امین پرواز عملیاتی Ingenuity و 16 ماه پس از اولین پرواز تاریخی خود، زمانی که این هلیکوپتر به اولین هواپیمای مجهز به پرواز کنترل شده و خودران در سیاره ای غیر از زمین تبدیل شد، را رقم زد.

از کار افتادن هلیکوپتر به دلیل شرایط سخت زمستانی در دهانه Jezero بود جایی که ماشین پرنده در آن قرار دارد. دمای پایین دهانه بسیار سردتر از دمای قابل تحمل برای کارکرد ایمن هلیکوپتر بود و کاهش نور خورشید که بر روی صفحه خورشیدی آن فرود می‌آید مانع از حفظ شارژ کافی هلیکوپتر در روز و شب می‌شد. این شرایط باعث شد Ingenuity طی آخرین ماجراجویی هوایی خود در 11 ژوئن، در همان نقطه جاگیر شود.

پس از چند آزمایش کوتاه و زمینی در 6 و 15 آگوست( مردادماه) ، تیم JPL تأیید کرد که شرایط Ingenuity برای اولین پرواز خود پس از دو ماه خوب و مناسب‌است.

بر اساس طرحی که قبل از پرواز عملیاتی روز شنبه منتشر شد، این پرواز شامل صعود Ingenuity به حداکثر ارتفاع 16.5 فوت (5 متر)، همچنین حدود 6.5 فوت (2 متر) از پهلو و سپس بازگشت به زمین بود. انتظار می‌رفت این پرواز حدود 33 ثانیه طول بکشد، اما زمان آن هنوز تایید نشده است.

JPL در پست وبلاگ اخیر خود عنوان کرد: “ما قصد ادامه مسیر پرواز خود در هفته های آینده به سمت دلتای رودخانه، در حالی که محیط همچنان در حال بهبودی (و در نتیجه شارژ قابل بازیافت روزانه باتری) است، را داریم.” با شارژ بالاتر باتری‌ها، پروازهای طولانی‌تری انجام می‌گیرد و در نهایت Ingenuity می‌تواند گرم‌کننده‌های داخلی خود را یک شبه راه‌اندازی کرده و از یخ زدن وسایل الکترونیکی آن در سرمای شبانه مریخ جلوگیری کند.

این شرکت اضافه کرد که در ماه آینده، یک ارتقاء نرم افزاری در Ingenuity صورت خواهد گرفت، که قابلیت‌های ناوبری جدیدی برای پروازهای کارآمدتر در سراسر نواحی چالش برانگیز دلتای رودخانه به آن می دهد.

پس از یک رشته پرواز آزمایشی موفقیت آمیز در سال گذشته، Ingenuity شروع به کمک به مریخ نورد Perseverance ناسا کرد. هدف این وسیله نقلیه زمینی جمع آوری نمونه های خاک مریخ  به منظور کمک به دانشمندان برای تعیین وجود حیات در گذشته به هر شکلی در سیاره سرخ است.

این هلیکوپتر با نقشه برداری از زمین مریخ برای یافتن بهترین مسیرها برای پیمایش Perseverance و تصویربرداری از مناطق موردنظر یاری رسانده تا ببیند آیا ارزش فرستادن Perseverance برای بررسی دقیق تر به آن نواحی را دارد.

Ingenuity به قدری موفق بوده که ناسا قصد دارد نسخه های پیشرفته تری از این ماموریت پروازی را در ماموریت های فضایی آینده خود مستقر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.