همه‌چیز درباره‌ سویه جدید JN.1 کرونا

JN.1، یک سویه جدید COVID-19 است که در آگوست 2023 شناسایی شد و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و تغییرات تکاملی قابل توجهی را نسبت به سویه‌های قبلی از خود نشان داد. این توسعه مستلزم هوشیاری و سازگاری مداوم در استراتژی‌های بهداشت جهانی است

سویه جدید کرونا که JN.1 نام دارد و در اواخر سال 2023 ظاهر شد، تغییر قابل توجهی را در تکامل این ویروس نشان می‌دهد و بر نیاز به تلاش‌های بهداشتی جهانی پایدار تأکید می‌کند.

به گزارش تکناک، از زمانی که این سویه جدید در آگوست 2023 شناسایی شد، دوباره موج گسترده‌ای از ویروس کرونا در سطح جهانی گسترش یافته است. این بیماری دوباره در استرالیا و در سراسر جهان غالب شده است و بزرگترین موج کووید در سال گذشته را هدایت کرده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در دسامبر 2023، JN.1 را به عنوان یک سویه بسیار مهم طبقه‌بندی کرد و در ژانویه اکیداً اعلام کرد که کووید یک تهدید مداوم برای سلامت جهانی است که باعث یک بیماری قابل پیشگیری اما با پتانسیل نگران کننده برای سلامتی در درازمدت می شود.

JN.1 بسیار قابل توجه است. این سویه ابتدا به عنوان یک پاتوژن یعنی یک نسخه جدید و شگفت‌آور SARS-CoV-2 (ویروسی است که باعث ویروس کرونا می‌شود) معرفی شد و به سرعت در حال جابجایی با سایر سویه‌های در گردش است (omicron XBB).

به طور معمول، سویه‌های SARS-CoV-2  کاملاً شبیه به آنچه قبلاً وجود داشت، به نظر می‌رسند و فقط چند جهش را در یک زمان انباشته می‌کنند که به ویروس جدید برتری معنی‌داری نسبت به ویروس مادر می‌دهد.

با این حال گاهی اوقات، مانند سویه B.1.1.529  امیکرون که دو سال پیش پدیدار شد، ظاهراً سویه‌هایی ظاهر می‌شوند که ویژگی‌های کاملاً متفاوتی با آنچه قبلاً وجود داشت، دارند. این امر پیامدهای قابل توجهی برای بیماری و انتقال دارد.

تا به حال مشخص نبود که آیا قرار است این تکامل ویروسی دوباره اتفاق بیفتد یا خیر، به‌ویژه با توجه به موفقیت مداوم سویه‌های امیکرون که به طور پیوسته در حال تکامل هستند.

JN.1 به قدری متمایز است و باعث موجی از عفونت‌های جدید می‌شود که بسیاری در این فکر هستند که آیا سازمان بهداشت جهانی JN.1 را به عنوان سویه بعدی نگران‌کننده تشخیص خواهد داد یا خیر. در هر صورت، با JN.1 وارد مرحله جدیدی از همه گیری شده‌ایم.

JN.1  از کجا آمد؟

داستان JN.1 (یا BA.2.86.1.1) با ظهور دودمان اصلی آن BA.2.86 در اواسط سال 2023 آغاز می شود که از یک سویه فرعی امیکرون که بسیار زودتر (2022) BA.2 پدیدار شد، سرچشمه می گیرد.

عفونت‌های مزمنی که ممکن است برای ماه‌ها حل نشده باقی بمانند، احتمالاً در پیدایش این گونه‌های تکامل یافته نقش دارند.

در افراد مبتلا به بیماری مزمن، این ویروس خیلی آرام و بی‌صدا جهش‌های زیادی را حفظ می‌کند که به آن کمک می‌کند از مصونیت جلوگیری کند و در آن فرد زنده بماند. برای  BA.2.86، این جهش منجر به شکل‌گیری بیش از 30 جهش در پروتئین اسپایک که پروتئینی روی سطح SARS-CoV-2 است که به آن اجازه می‌دهد به سلول‌های ما بچسبد، می‌شود.

حجم انبوه عفونت‌هایی که در سطح جهان رخ می‌دهند، فضا را برای تکامل‌های بزرگ ویروسی فراهم می‌کنند. SARS-CoV-2 همچنان دارای میزان جهش بسیار بالایی است. بر این اساس، JN.1 خود به سرعت در حال جهش و تکامل است.

JN.1  چه تفاوتی با سویه‌های دیگر دارد؟

BA.2.86  و در حال حاضر JN.1 به گونه‌ای رفتار می‌کنند که در مطالعات آزمایشگاهی از دو جهت منحصر به فرد به نظر می‌رسند.

اولین مورد به نحوه فرار ویروس از ایمنی مربوط می شود. JN.1 بیش از 30 جهش را در پروتئین اسپایک خود به ارث برده است. همچنین جهش جدیدی به نام L455S به دست آورد که توانایی آنتی بادی‌ها (یکی از پاسخ‌های محافظتی سیستم ایمنی) را برای اتصال به ویروس و جلوگیری از عفونت کاهش می دهد.

مورد دوم شامل تغییراتی در نحوه ورود و تکثیر JN.1 در سلول‌های ما است. بدون کاوش در جزئیات مولکولی، تحقیقات اخیر BA.2.86 را مشاهده کردند که از ریه به سلول‌ها وارد می‌شود؛‌ دقیقا به روشی مشابه با سویه‌های پیش از ‌امیکرون مانند دلتا. با این حال در مقابل، برخی از محققان در این سویه جدید ویژگی‌های همانندسازی را پیدا کرده‌اند که با دودمان امیکرون هماهنگ‌تر هستند.

تحقیقات بیشتر برای حل این یافته‌های مختلف ورود به سلول مهم است، زیرا پیامدهایی برای مکان‌هایی که ویروس ممکن است ترجیح دهد در بدن تکثیر شود، دارد که می‌تواند بر شدت بیماری و انتقال تأثیر بگذارد.

به هر حال، این یافته‌ها نشان می‌دهند که JN.1 (و SARS-CoV-2 به طور کلی) نه تنها می‌تواند راه خود را در اطراف سیستم ایمنی ما بپیماید، بلکه در حال یافتن راه‌های جدیدی برای آلوده کردن سلول‌ها و انتقال موثر است.

آیا JN.1 شدیدتر از سایر سویه‌ها است؟

تکامل BA.2.86 همراه با ویژگی‌های اجتناب‌کننده ایمنی در  JN.1، به این ویروس یک مزیت رشد جهانی بسیار فراتر از دودمان مبتنی بر XBB.1 که در سال 2023 با آن‌ها مواجه بودیم، داده است.

با وجود این ویژگی‌ها، شواهد نشان می‌دهد که سیستم ایمنی تطبیقی ما همچنان می‌تواند BA.286 و JN.1 را تشخیص دهد و به طور موثر به آن پاسخ دهد. برای مقابله با این ویروس تکامل‌یافته واکسن‌ها، آزمایش‌ها و درمان‌های تک ظرفیتی به‌روز شده علیه JN.1 مؤثر خواهند بود.

دو عنصر برای شدت وجود دارد: اول اینکه اگر ویروس ذاتا شدیدتر باشد (بیماری بدتر همراه با عفونت در غیاب هرگونه ایمنی) و دوم اگر ویروس انتقال بیشتری داشته باشد و باعث بیماری و مرگ و میر بیشتر شود، مورد دوم مطمئناً در مورد JN.1 صادق است.

قدم بعدی چیست؟

ما نمی‌دانیم که آیا این ویروس در مسیر تکامل برای تبدیل شدن به سرماخوردگی معمولی بعدی قرار دارد یا نه، و همچنین هیچ دیدگاهی درباره این بازه زمانی نداریم. ظهور JN.1 نشان می دهد که ما در حال تجربه یک اپیدمی مداوم با کووید هستیم و به نظر می رسد درمانی موثر برای آینده قابل پیش بینی باشد.

ما اکنون در یک مرحله همه گیر جدید هستیم. با این حال، کووید همچنان مهمترین بیماری عفونی است که باعث آسیب در سراسر جهان می شود، از عفونت‌های حاد گرفته تا و کووید طولانی. در سطح اجتماعی و فردی، ما باید خطرات موج آلودگی را دوباره بررسی کنیم.

در مجموع این امر بر اهمیت استراتژی‌های جامع برای کاهش انتقال و اثرات کووید، با کمترین تحمیل (مانند مداخلات هوای پاک در داخل خانه) تأکید می‌کند.

به مردم توصیه می شود برای محافظت از خود و اطرافیان خود به اقدامات فعال خود ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.