همه آنچه باید از رویداد Google I/O 2023 بدانید

رویداد Google I/O به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایش سال، همیشه اخبار زیادی به همراه دارد. با این حال، به نظر می‌رسد امسال سطح انتظارات از رویداد Google I/Oبسیار بالا است و باید منتظر اتفاقات بزرگی باشیم.

به گزارش تکناک، در ادامه مروری بر آنچه ممکن است در این رویداد رخ بدهد خواهیم داشت.

هوش مصنوعی گوگل(Gmail، Docs و Workspace)

گوگل پیش‌از این قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد را در Gmail و Google Docs تعبیه کرده است و آزمایش‌های آن در حال انجام است. همچنین پیش‌نمایش کوتاهی از نحوه عملکرد مولدهای تصویر در Google Slides و ایجاد یادداشت‌های خودکار از یک تماس ویدیویی در Google Meet ارائه کرده است.

در رویداد Google I/O، گوگل باید تصویر کامل تری از نحوه ادغام هوش مصنوعی در برنامه های Workspace خود، فراتر از ویژگی های فردی ارائه دهد. در حال حاضر، جزئیات مربوط به عرضه عمومی و نحوه دسترسی به آنها برای عموم (غیر فضای کاری) مبهم است. مورد دوم ممکن است مربوط به طرح اشتراک Google One باشد. ارائه رایگان ویژگی‌هایی مانند موارد ارائه شده در Gmail و Google Docs برای آزمایش اولیه، منطقی به نظر می‌رسد.

با توجه به هزینه بالای ارائه هوش مصنوعی مولد، در نهایت ارائه برخی موارد تحت اشتراک پولی اجتناب ناپذیر است. امروزه، طرح اشتراک ۲ ترابایت یا بالاتر Google One   با قیمت 9.99 دلار در ماه، شامل ویژگی‌های ممتاز Google Meet مانند پخش 1080p و تماس‌های طولانی‌تر می‌شود، در نتیجه دسترسی پولی به ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد منطقی به نظر می‌رسد.

جستجو

بسیاری از سهامداران خواستار به‌روزرسانی نحوه تعامل با هوش مصنوعی در موتور جستجو به عنوان دارایی ارزشمند گوگل، هستند. البته، با وجود مخالفت جمعیت وال استریت، کاربران نهایی علاقه زیادی به سبک پرسش‌ و پاسخ‌های ربات چت‌ نشان داده‌اند. این شرکت قبلاً در زمان معرفی Bard، پیش‌نمایش AI Insights را در جستجو نشان داده است، اما مخاطبان نیاز به یک دید کامل‌تر از این تجربه دارند.

کروم

ارائه یک ربات چت در کروم با امکان پرسش در مورد صفحه‌ در حال مشاهده شایعه شده است و این ویژگی مفید به نظر می‌رسد.  به عنوان یک نقطه ورود شاخص استفاده مردم از گوگل، حضور هوش مصنوعی مولد در کروم ضروری به نظر می‌رسد.

دستیار

هوش مصنوعی مولد و ماهیت مکالمه ای آن برای استفاده دستیارهای صوتی آماده به نظر می رسد. طبق صحبت‌های گذشته، دستیار گوگل به بن بست رسیده است و شامل ویژگی های خاصی نمی‌شود. تیم پشت این دستیار در حال حاضر در حال توسعه Bard هستند، بنابراین نحوه ارتقاء آن توسط گوگل مشخص نیست. در صورت ارتقا، گوگل می‌تواند این دستیار را با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان گزینه‌ای توانمندتر از سیری یا الکسا ارائه کند. مایکروسافت در حال حاضر، هیچ گزینه‌ای برای ارائه به عنوان دستیار صوتی ندارد.

گوگل برای جلب خاطر کاربران نهایی و اطمینان از حفظ جایگاه دستگاه هایش در آینده، باید در این رویداد  I/O ارتقایی در دستیار خود ایجاد کند.

ابزارهای توسعه دهنده

اساسا رویداد Google I/O برای توسعه دهندگان است و بدون شک گزینه‌های هوش مصنوعی برای آنها و ابزارهای کمکی در Android Studio برای کمک به توسعه برنامه ویژه مورد نظر وجود خواهد داشت.

اندروید 14

انتشار اطلاعات در رویداد I/O 2023 در مورد ویژگی‌های سیستم عامل موبایل آتی گوگل و به دنبال آن بتای 2 اندروید 14، به وضوح صورت خواهد گرفت. تا اینجای کار، اندروید 14 مانند یک به‌روزرسانی تکراری بر اساس Material You است. به نظر می‌رسد، در حال حاضر، تنها تغییر موجود ارائه تم‌های رنگی پویا و پررنگ‌تر است.

اندروید XR

سامسونگ در ماه فوریه یک دستگاه XR (هدست) مجهز به اندروید را رونمایی کرد. هنوز اطلاعاتی در مورد سیستم عامل آن منتشر نشده است. این اطلاعات احتمالا در رویداد I/O اعلام خواهد شد. این سیستم عامل یک شاخه برنامه‌نویسی شخص ثالث گسترده‌ برای توسعه دهندگان ایجاد خواهد کرد.

گوگل باید چشم انداز کوتاه و بلند مدت خود برای این فرم فاکتور را به اشتراک بگذارد. در کوتاه مدت، از هدست های حجیم‌تر می‌توان برای دستیابی به اهداف بهره وری و سرگرمی استفاده کرد. اما در بلند‌مدت عینک‌ها کاربردی خواهند بود. تا آن زمان، باید دستگاه‌ها و سیستم‌عاملی که به توسعه‌دهندگان اجازه تجربه این موارد را می‌دهد ایجاد کرد. طبق شایعات اخیر، هدست آینده اپل برنامه های آی‌پد را اجرا خواهد کرد. آیا گوگل نیز همین ایده را دارد؟ این می‌تواند دلیل دیگری برای تمرکز بیشتر بر توسعه اندروید برای صفحه نمایش‌های بزرگ باشد.

Wear OS

Wear OS 3 در سال 2021 معرفی و سال گذشته نسخه 3.5 آن بی سر و صدا ارائه شد. به نظر می‌رسد اکنون در آستانه Wear OS 4 باشیم، و به احتمال زیاد همزمان با ارتقاء اساسی به اندروید ۱۳ و مبنی بر Material You ارائه خواهد شد.

همگام سازی ChromeOS، Wear OS، Google TV

اخیراً، تیم اندروید بسیار بر ارائه تجربیات متقابل دستگاه‌های یک اکوسیستم تأکید می‌کند. در اوایل این ماه، گوگل برنامه  Cross-Device Services را به منظور تامین خدمات بین دستگاهی برای ChromeOS منتشر کرد. احتمالاً نسخه نمایشی و تاریخ عرضه آن در I/O اعلام خواهد شد. ما منتظر ارائه قابلیت باز کردن قفل تلفن اندروید با ساعت Wear OS نیز هستیم.

همچنین ارائه برخی قابلیت‌های متمرکز بر سرگرمی تحت عنوان Better Together انتظار می‌رود. پیش از این، شایعاتی مبنی بر اتصال Nest و بلندگوهای شخص ثالث به دستگاه‌های Google/Android TV و دسترسی آسان‌تر به کنترل‌های خانه هوشمند و سایر ادغام‌ها (برای سال 2024) وجود داشت. همچنین منتظر ورود Fast Pair برای Google TV و Android TV هستیم.

Find My Device

این برنامه و قابلیت، تا حدودی با Better Together و اکوسیستم اندروید مرتبط است، Find My Device با تبدیل به یک شبکه گسترده، لوازم جانبی شخص ثالث را در خود نیز جای می‌دهد. به گفته گوگل این قابلیت با رمزگذاری و ذخیره آخرین مکان دستگاه در حساب گوگل، زمینه اکوسیستم را فراهم می‌کند. در همین حال، شایعات مداوم در مورد یک ردیاب ساخت گوگل نیز وجود دارد.

محصولات گوگل(Pixel 7a، Tablet و Fold)

به نظر می‌رسد با Pixel 7a، گوگل دوباره روند عرضه سریع خود را از سر خواهد گرفت. این مورد در عرضه Pixel 3a در رویداد Google I/O اتفاق افتاد، و به نظر می‌رسید روند گوگل زین پس به همین ترتیب باشد. اما مدل‌های بعدی به دلیل شیوع کرونا با تأخیر زیاد عرضه شدند.

همچنین پس از یکسال انجام آزمایش بر روی اولین تبلت پیکسل، جزئیات عرضه آن باید منتشر شود، و گوگل با Pixel Fold وارد یک دسته سخت افزاری جدید خواهد شد.

Fitbit ؛ هر سخت افزار دیگر پیکسل

Fitbit پس از حذفیات عمده و با وعده ارائه قابلیت‌های جدید در آینده، باید قسمت بعد برنامه خود در مورد طراحی مجدد برنامه و قابلیت‌های جدید را به اشتراک بگذارد و رویداد I/O جای انجام این کار است. در همین حال، طبق شایعات، ادغام Fitbit برای نمایش زنده آمار تمرینات در Google TV به عنوان قسمتی از قابلیت‌های Better Together ادامه خواهد داد.

Google Home

علاوه بر برنامه Google Home که در حال حاضر در پیش نمایش عمومی است، این شرکت در سال گذشته تعدادی از ویژگی های دیگر شامل ویرایشگر متن مبتنی بر وب و گزینه‌های گروه‌بندی بیشتر با فضاهای سفارشی را به نمایش گذاشت. امیدواریم به روز رسانی های بیشتری در مورد آن دریافت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.