همه آنچه باید از ویژگی‌ های اندروید 14 بدانید

همه آنچه باید از ویژگی‌های اندروید 14 بدانید

اندروید 13 در ماه آگوست پس از یک دوره طولانی آزمایش بتا توسط گوگل عرضه شد و حال این شرکت در حال بررسی اندروید 14 و آمادگی برای شروع آزمایش بروزرسانی بعدی یعنی اندروید 14 است.

به گزارش تک ناک، به لطف افشای اطلاعات و گزارش‌ها، جزئیاتی در مورد اندروید 14 در دست است که در ادامه برخی از ویژگی‌های آن و همچنین اولین گوشی‌هایی دریافت کننده آن را با هم مرور خواهیم کرد.

توسعه اندروید ۱۴  از قبل در جریان است

مدت کوتاهی پس از انتشار نسخه پایدار اندروید 13، گوگل توسعه اندروید 14 را آغاز کرده‌است. طبق اطلاعات فاش شده از XDA-Developers، نام رمز اندروید 14 Upside Down Cake(کیک وارونه) است.

اگرچه نام دسرها دیگر از اندروید 10 به بعد در نسخه های پایدار استفاده نمی‌شد، اما از این نام ها هنوز برای آزمایش داخلی استفاده می‌شود. اندروید 13 با نام تیرامیسو و اندروید 14 با نام کیک وارونه شناخته می شوند.

digikala

در حال حاضر، تاریخ دقیقی برای انتشار این بروزرسانی آتی وجود ندارد. با این حال، گزارش‌های اولیه حاکی از ظهور اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهنده در فوریه 2023 است. گوگل باید دو یا سه پیش‌نمایش توسعه‌دهنده تا ماه می 2023 ارائه کند. پس از آن، Google I/O به عنوان مرحله‌ای برای نمایش همه ویژگی‌های همراه با اندروید ۱۴  عمل می‌کند. این رویداد همچنین ممکن است به اجرای برنامه بتا و همچنین برطرف‌کردن باگ‌ها و مشکلات کمک و آن را به انتشار پایدار نزدیک‌ترکند.

بروزرسانی اصلی می‌تواند در هر زمانی بین آگوست، سپتامبر و اکتبر ارائه شود. همه چیز به سرعت پیش‌روی توسعه اندروید ۱۴ و عمق تغییرات آن بستگی دارد. همچنین، توسعه دهندگان تمام زمان لازم برای تطبیق برنامه های خود و ایجاد راه حل هایی برای اندروید ۱۴  خواهند داشت تا API ها و ویژگی های جدید را به ارمغان آورند.

ویژگی های اندروید 14

در صورت کنجکاوی در مورد تمام ویژگی‌های ارائه شده با اندروید 14، این بار منتظر تغییرات بزرگتری خواهیم بود. این شرکت با اندروید 12 تغییرات بزرگی ایجاد کرد و با اندروید 13 نواقص آن را بیشتر اصلاح کرد. اکنون، انتظار می‌رود اندروید 14 از ویژگی‌های بیشتری نسبت به نسخه پیشین خود برخوردار باشد.

MATERIAL YOU 4.0

انتظار تغییرات بزرگتر در طراحی اندروید 14 اشکالی ندارد، اما انقلاب دیگری را انتظار نداریم. گوگل سفر طراحی MATERIAL  را با اندروید 5.0 نسخه Lollipop آغاز کرد و شاهد تغییرات ظریفی در اندروید 7.0 Nougat ، 8.0 Oreo و تغییرات عمده در اندروید 9 Pie بودیم.

همه آنچه باید از ویژگی‌های اندروید 14 بدانید

این شرکت همه موارد را با ارائه اندروید 10 و 11 اصلاح کرد و دومین انقلاب بزرگ را با اندروید 12 به ارمغان آورد. با این اوصاف، تمام تغییرات ایجاد شده توسط اندروید 12 هنوز در سال های ابتدایی خود است، بنابراین انتظاری از این غول جستجو برای ارائه طراحی بسیار خاصی وجود ندارد. اما همچنان انتظار برخی تغییرات ظریف در نقاط مختلف آن می‌رود. امید بر این است که Monet بیشتر بهبود یابد و از برنامه‌های بیشتری در این موتور قالب‌سازی پشتیبانی شود.

نابودی Android Beam

به گزارش تک ناک، اگر به تازگی با Android (open-source operating system for mobile devices created by Google) آشنا شده‌باشید، احتمالاً حتی نمی دانید Android Beam چیست. امروزه NFC برای امکان پرداخت بدون تماس از طریق کیف پول دیجیتال محبوب است، اما قبل از آن روندهای مشابه دیگری نیز وجود داشت. در روزهای ابتدایی NFC، شرکت‌ها سعی در فروش آن به عنوان یک روش جالب برای انتقال فایل‌ها داشتند. Android Beam با اندروید ۴.۰ Ice Cream Sandwich وارد عرصه شد و به کاربران امکان اشتراک محتواهایی مانند عکس، فیلم و فایل بین دو گوشی اندرویدی را با ضربه روی یکدیگر می‌داد. این مساله در گذشته جالب بود، اما امروزه مانند یک ترفند ظاهر فریب به نظر می رسد.

همه آنچه باید از ویژگی‌های اندروید 14 بدانید

در زمان Android Beam، سامسونگ همیشه در تلاش اختراع دوباره اندروید بود. این شرکت کره ای در تلاش برای جایگزینی سهام گوگل، مجموعه ای از برنامه ها را ایجاد می‌کرد و در برخی مواقع منجر به ارائه موارد جالبی، مانند ایده Multi-Window در اندروید می‌شد. سامسونگ اولین بار این ویژگی را ارائه کرد و برای گوگل مدتی زمان برد تا از آن استفاده کند. به هر حال، این ویژگی با نام “S Beam” توسط این شرکت عرضه شد و استانداردهایی برای Android Beam تعیین کرد که باعث فریبندگی کمتر این ویژگی نشد.

از آنجایی که این یک ترفند فریبنده است، این ویژگی پشتیبانی چندانی نداشت. بنابراین گوگل تصمیم به حذف این ویژگی از اندروید 14 به بعد گرفته است. تاکنون تمام ردپای Android Beam از چارچوب NFC حذف شده است.

با توجه به اینکه این ویژگی به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد، حتی از اعلام پایان آن توسط گوگل پایان اطلاعاتی وجود ندارد.

به گزارش تکناک، نکته جالب و عجیب آن، این است که مدیاتک برای افرادی که این دوره را تجربه نکرده‌اند یا به یاد نمی‌آورند، سعی در ارائه جایگزین NFC و Android Beam را دارد. این ویژگی به عنوان HotKnot ارائه شد. در حالی که Android Beam کاربران را ملزم به اتصال پشت دو گوشی به یکدیگر می‌کرد، HotKnot هنگام قرارگیری دو  صفحه دستگاه بالای یکدیگر فعال می شود. البته این ویژگی نیز از نظر کاربران یک ترفند ظاهر فریب دیگر در نظر گرفته می‌شد.

همه آنچه باید از ویژگی‌های اندروید 14 بدانید

مدیاتک وجود این ویژگی را ممنوع کرد. در حالی که NFC به عنوان یک فناوری برای پرداخت های بدون تماس، احراز هویت و غیره شناخته شد، HotKnot بلاتکلیف ماند.

پشتیبانی اجباری برای کدگشایی AV1

این ممکن است برای کاربران معمولی ویژگی خوبی به نظر نرسد، اما کدک ویدیویی AV1 برای دوستداران فناوری چند رسانه ای مناسب شد. این ویژگی، نوید فشرده سازی بهتر تا 30 درصد نسبت به کدک VP9 را می دهد. در نتیجه، گوگل قصد اجبار کدگشایی AV1 در اندروید 14 را دارد.

همه آنچه باید از ویژگی‌های اندروید 14 بدانید

این اولین باری است که گوگل پشتیبانی از AV1 را الزامی می کند. در واقع، پردازنده های جدیدی مانند اسنپدراگون 8 نسل 2 با کدگشایی AV1 عرضه می شوند. انتظار سازگاری SoCها و برندهای بیشتری با این موضوع می‌رود و گوگل به کدک جدید برای جلب توجه بیشترکمک خواهد کرد.

البته این حرکت پیامدهای خاصی برای سازندگان محتوا و سرویس‌های پخش خواهد داشت. آنها از فشرده سازی بهبود یافته استفاده خواهند کرد. در نهایت، آنها قادر به ارائه کیفیت بصری بالاتر با نرخ بیت کمتر خواهند بود که به معنای کاهش مصرف داده و بهبود عملکرد پخش است.

اتصال ماهواره ای

وجود این ویژگی ممکن است بیش از حد خوشبینانه به نظر برسد، اما سطح خاصی از ارتباط را بیان می‌کند. اپل سیستم اضطراری SOS را در سری آیفون 14 معرفی کرده است. طبق معمول، برندهای دیگر نیز تمایل به پیروی از این روند و ارائه جایگزین‌های خود برای این فرایند را دارند. طبق گزارش ها، سامسونگ گزینه‌ای مشابه در سری گلکسی اس 23 سامسونگ ارائه می کند.

همه آنچه باید از ویژگی‌های اندروید 14 بدانید

در حالی که ممکن است گوگل آن را به طور مستقیم در سال آینده ارائه نکند، اما هنوز هم ممکن است شاهد باز شدن مسیرها برای اجرای این ویژگی در اندروید باشیم. این شرکت ممکن است پشتیبانی بومی برای آن را در اندروید ۱۴  اضافه کند، و در زمان لازم برای تطبیق ارتباطات ماهواره‌ای با چارچوب اندروید صرفه‌جویی کند. این غول جستجو حتی ممکن است این ویژگی را در سری پیکسل 7 یا 8 قرار دهد و با ارائه اندروید ۱۴ پشتیبانی رسمی از آن را اعلام کند، اما فعال کردن آن و اطمینان از پوشش این ویژگی به عهده سازندگان اصلی دستگاه‌ها خواهد بود.

پشتیبانی  IDENTITY CREDENTIAL HAL(لایه انتزاعی سخت افزار)

به گزارش تکناک، گوگل همچنین قصد ارائه پشتیبانی اجباری برای Identity Credential HAL (لایه انتزاعی سخت افزار) با اندروید 14 را دارد. این ویژگی یک لایه امنیتی مهم برای دستگاه های اندرویدی فراهم می کند و فرآیند احراز هویت در سرویس ها و وب سایت ها با این ویژگی بسیار امن تر خواهد شد.

همه آنچه باید از ویژگی‌های اندروید 14 بدانید

این ویژگی با استفاده از یک لایه احراز هویت مبتنی بر سخت افزار، امنیت داده های کاربر را ذخیره و از آنها محافظت می کند. این لایه همچنین به کاربران امکان ورود به سرویس ها و برنامه ها بدون نیاز به حفظ چندین رمز عبور را می‌دهد. این ویژگی یک گام بزرگ رو به جلو برای امنیت اندروید است. این شرکت مطمئناً در طول I/O سال آینده سر و صدای زیادی در مورد این ویژگی ایجاد خواهد کرد.

پشتیبانی حتی بیشتر از دستگاه های تاشو، چرخشی و بزرگ

از زمان اندروید 12L، گوگل سخت مشغول بهبود تجربه گوشی های تاشو بوده‌است. تعداد این دستگاه ها هر ساله با پیوستن برندهای بیشتر به این روند افزایش می یابد. با این حال، گوگل باید اندروید را در دستگاه‌های تاشو خاص کند یا حداقل تجربه‌ای متفاوت از آنچه در تلفن‌های معمولی دریافت می‌شود، ارائه دهد. با اندروید 14، انتظار پیشرفت های بیشتری مانند بهبود ویژگی multi-tasking ، لانچر و دیگر جنبه‌های سیستم‌عامل در دستگاه های تاشو می‌رود.. این تغییرات همچنین برای تبلت های دوباره در حال ترند، می تواند مفید باشد. آخرین اما نه کم‌اهمیت نکته، امکان وجود مواردی برای دستگاه‌های چرخشی است.

همه آنچه باید از ویژگی‌های اندروید 14 بدانید

طبق شایعات گوگل در حال ارائه گوگل پیکسل فولد است، بنابراین بهبود تجربه دستگاه های تاشو منطقی به نظر می‌رسد.

ویژگی های بیشتری در راه است

این فقط یک لیست فوق‌العاده ابتدایی از ویژگی‌های قابل ارائه با اندروید 14 است. انتظار بر این است که در چند ماه آینده و البته با عرضه اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهنده، موارد بیشتری فاش شود.

دستگاه‌های واجد شرایط اندروید ۱۴

تهیه لیستی از گوشی‌های واجد شرایط دریافت اندروید 14، چندان آسان نیست. هنگامی که گوگل آن را با شکوه تمام آشکار کند، برنامه‌های هر سازنده اصلی دستگاه‌های اندرویدی برای بروزرسانی مشخص خواهد شد. سامسونگ، اوپو، ویوو، ریلمی، شیائومی و وان پلاس احتمالاً جزو اولین‌ شرکت های ارائه کننده آن خواهند بود.

برندهایی مانند سامسونگ و وان پلاس تا چهار بروزرسانی اصلی اندروید برای پرچمداران خود ارائه می دهند. سامسونگ در حال حاضر لیست بزرگی از گوشی‌های تحت پوشش را دارد، در حالی که وان پلاس این تعهد را با وان پلاس 11 آغاز خواهد کرد. با نگاهی به سامسونگ، سری گلکسی S21، سری S22، سری S23، Z Fold3، Flip3، Fold4 و Flip4 مطمئنا جزو واجدین شرایط دریافت اندروید ۱۴ هستند. همچنین چندین دستگاه موجود در سری گلکسی  A و M از این به روزرسانی تحت One UI 4.0 برخوردار خواهند بود. OnePlus لیست گوشی های واجد شرایط را اعلام خواهد کرد، اما می دانیم سری OnePlus 9، 10 و 11 جزو لیست واجد شرایط برای اندروید 14 و OxygenOS 14 خواهند بود.

شیائومی، Realme، Vivo و Oppo نیز اندروید 14 را برای اکثر دستگاه‌ها شامل پرچمداران و برخی گوشی های میان رده نسبتا جدید خود ارائه خواهند کرد. یک عضو افتخاری شرکت Nothing است. این شرکت در حال حاضر تنها یک گوشی به نام Nothing Phone (1) دارد. با وجود برداشتن قدم های کوچکی در جهت اندروید 13 ، از عرضه آن اطمینان داریم و می‌دانیم اندروید 14 نیز به آن خواهد آمد. برند کارل پی سه به‌روزرسانی اصلی برای این گوشی ارائه می‌دهد و این به معنای پشتیبانی تا عرضه اندروید 15 است.

حضور آشکار گوگل در این لیست با سری گوشی های پیکسل خواهد بود. همه تلفن‌های پیکسل از پیکسل۴ به بعد واجد شرایط این بروزرسانی خواهند بود که جای شگفتی دارد. این شرکت وعده سه سال ارائه بروزرسانی‌های بزرگ اندروید برای گوشی های خود را می دهد. اما با نگاه صادقانه، انتظار ارائه چهار یا حتی پنج بروزرسانی اصلی توسط این غول جستجو به منظور بهبود دستگاه ها می‌رود. به هر حال، اگر تولیدکنندگان شخص ثالث دستگاه‌ها بتوانند این کار را انجام دهند، چرا طراحی‌کننده نسخه های جدید اندروید نتواند.

احتمال هر چیزی در آینده می‌رود

در مورد تغییرات موجود در اندروید 14 ، نتیجه‌گیری عمده‌ای نمی‌توان کرد. به همین ترتیب، نمی‌توان تشخیص داد که کدام گوشی‌ها به‌روزرسانی را با اطمینان 100درصد دریافت خواهند کرد. بنابراین، احتمال هر چیزی در آینده می‌رود و باید اخبار، شایعات و فاش‌ها را به منظور ترسیم تصویر واضحی از اندروید 14 دنبال کرد. انتظار ظهور اخبار بزرگ حداقل در فوریه یا مارچ می‌رود.

برای اندروید ۱۴ ، انتظار بهبودهای بیشتری در Material You و سازگاری بیشترسیستم با برنامه‌های ارائه شده وجود دارد. یافتن برنامه‌هایی در Play Store با استفاده از دستورالعمل‌های «Holo» ، همچنان آسان است. همچنین امنیت موضوع دیگر نیازمند توجه ویژه است. رسوایی های متعددی در رابطه با کمبود امنیت وجود دارد و متأسفانه اندروید همیشه در مرکز این نقض داده ها بوده است. اندروید پرکاربردترین سیستم عامل موبایل در جهان، بنابراین هدف شماره یک هکرها و مهاجمان است. گوگل باید دائماً امنیت اکوسیستم خود را توسعه دهد، بنابراین انتظار تغییرات بیشتری در این زمینه می‌رود.

نکته مهم  وآخر، نه از حیث اهمیت این است که با راه‌اندازی Pixel Fold، انتظار آماده‌سازی یک نسخه کامل اندروید برای رایانه‌های مبتنی بر ARM می‌رود. اندروید 14 می تواند تقریباً درها را مانند iOS 14 با ورود اولین مک بوک M1 اپل، برای آن باز کند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.